14 Reacties
4 maanden geleden
Ik zou een goed gesprek gaan voeren hierover en zorgen dat het huishouden 50/50 verdeeld word. Wij doen alles 50/50 en we werken even veel. Ik vind het fijn dat hij ook gewoon z’n eigen taken heeft elke week en dat het niet voelt alsof ik huisvrouw en zijn moeder ben. Wij hebben gewoon een taakverdeling gemaakt, dit zou je misschien ook kunnen doen en dat met hem kunnen bespreken? Het is ook zijn huis en die tijd voor jezelf moet je gewoon nemen. Dus zeg gewoon: ik ga zaterdag ochtend sporten en dan moet hij maar voor de kinderen zorgen.
4 maanden geleden
Oh jee, wat vervelend voor je! Ik snap je frustratie heel goed. Wij hebben weekschema gemaakt voor het huishouden. Per week gespecificeerd wat er moet gebeuren en wie daarvoor verantwoordelijk is, want hier gebeurde ook niks vanuit hem zelf en moest ik overal om vragen waar ik doodmoe van werd 😅
Zeker als jij straks weer meer gaat werken is het echt niet normaal dat jij alles doet. Jij hebt ook rust en tijd voor jezelf nodig, anders moet hij straks alles doen omdat jij uitvalt.
Ik zou het gesprek aangaan en ik hoop voor je dat een schema ofzo gaat werken. Succes!
4 maanden geleden
Wij doen ook alles 50/50. We werken beide ongeveer evenveel uren (24-28) dus er is voor ons beide evenveel vrije tijd over voor de kleine, het huishouden en ons zelf. Mijn man stimuleert me ook juist om uiteten te gaan met vriendinnen of een nachtje bij een vriendin te blijven slapen bv. Ik zou in jouw situatie gillend gek worden denk ik… ik zou absoluut het gesprek met hem aangaan! Dit is niet oké in mijn ogen…
4 maanden geleden
Ik zou het ook even bespreken met hem.
Ik en mijn partner werken fulltime en het huishouden komt eigenlijk ook helemaal op mij. Ik heb er zelf geen moeite mee, als ik vraag om iets te doen doet hij dat echt wel.
Maak het bespreekbaar voordat het jezelf teveel gaat worden, communicatie is alles in een relatie.
4 maanden geleden
Gaat dit al 9 maanden zo?
Ik zou weigeren zelf nog wat te doen. Vreselijk.
En dat hij ook nog zegt dat dit normaal is😳
4 maanden geleden
Ik werk zelf fulltime en mijn vriendin studeert nog. Wij verdelen alles gewoon 50/50. Soms doet mijn vriendin wat meer, soms doe ik wat meer. Dat geldt ook voor de zorg voor onze dochter in de avonden en weekenden.
Ik zou een serieus gesprek aan gaan met je man. Huishouden is ook gewoon naast werken een verantwoordelijkheid. Ik vind dat persoonlijk niet netjes omdat ik nu werk dat volledig op mijn vriendin af te schuiven.
4 maanden geleden
Dankjewel voor jullie reacties ❤️ het idee om een soort schema te maken ga ik zeker bespreekbaar maken! En fijn dat het dus niet overal zo gaat
4 maanden geleden
Als je partner meer dan dubbel zoveel uren draait, vind ik een 50/50 taken verdeling ook niet fair. Het is dus logisch dat jij maar doet, omdat je veel minder werkt. Toch mag die zeker meer helpen met de kinderen en het huishouden, zodat jij ook rustig jouw eigen ding kan doen.
4 maanden geleden
Reactie op LittleStar16
Als je partner meer dan dubbel zoveel uren draait, vind ik een 50/50 taken ...
maar = meer
4 maanden geleden
Tip om een taakverdeling te maken: het book ‘Fair Play’ van Eve Rodsky’ en de ‘Fair play deck’. Hij komt morgen binnen, dus heb hem zelf nog niet gebruikt, maar hij werd mij aangeraden (ahum in een Youtube filmpje over Married Single Moms, kuch). Ben heel benieuwd 😬
Ook wij lopen tegen een rol verdeling aan..
Letterlijk 90% van mijn vriendinnen, waarvan de kinderen of al ouder zijn of die nu een baby hebben herkennen dit.
Sorry maar het is bij heel wat mannen in de opvoeding mis gegaan heb ik het idee..
Wij wonen in Zweden en ik ben volledig thuis -helaas had ik een burn-out voordat wij emigreerden (was juf op een basisschool) en heb tijdens mijn zwangerschap bij een restaurantje gewerkt, en daardoor krijg ik een minimaal ouderschapsverlof bedrag. Van dat bedrag ben ik mijn studieschuld aan het aflossen (want ik betaal nu 2% rente 💔). Dat betekend dat mijn man nu volledig financieel de lasten draagt. We hebben het er veel over gehad en besloten het zo te doen.
Daarom deed ik eerst ook ALLES. Maar we hebben laatst veel gesprekken gehad want het breekt je helemaal op. Het is gewoon kut als je allebei moe bent, dus dat het huishouden dan even wat achter blijft is normaal en menselijk. Maar dat alles gewoon blijft liggen is niet normaal, zo herkenbaar en zooooo frustrerend! Ik ben er mee gestopt om achter zijn kont op te ruimen en toen lag “zijn” afwas een freaking maand in de rechter gootsteen.
Toen hij het eindelijk gedaan had, ik kwam binnen nadat ik even met onze dochter was gaan wandelen, dacht ik van binnen echt OMGGGGGGGG YES!, maar zei ik niets. Toen ben ik later naar hem toegelopen toen hij even aan het gamen was en zei ik “bedankt dat je zo goed voor ons huis hebt gezorgd”
Het is namelijk ONS huis, en je bent samen verantwoordelijk. Ik ben er 100% mee eens dat ik mee doe, maar je wilt gewoon niet nog een man-child in huis hebben waarbij je steeds moet aangeven wat je van hem verwacht, wat hij moet doen en achter zijn kont op aan het ruimen bent.
Toestemming hebben om te douchen is ook zoooo herkenbaar!
In oktober ga ik ook 33 uur vanuit huis werken, en is mijn man 100% thuis. Dan wil ik weer naar de rolverdeling kijken. Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ik aan het einde van mijn werkdag op de bank zou gaan liggen op m’n telefoon terwijl mijn man de keuken en badkamer aan het opruimen is terwijl hij al de hele dag voor onze dochter heeft gezorgd, boodschappen heeft gedaan en gekookt, haar in bad heeft gedaan etc.
Gelukkig is het na onze gesprekken (vanuit de ik-stand en hoe ik mij voel) nu veeeeeeeeel beter ❤️ En ga alsnog dat boek lezen, dat bespreken en de kaarten gebruiken. I’ll keep you posted!
PS Grote kans dat ik het vergeet want ik heb ADD en ja heb een 8 maanden oude baby 🥲
4 maanden geleden
Reactie op RebeccaFlower
Tip om een taakverdeling te maken: het book ‘Fair Play’ van Eve Rodsky’ en ...
Oh ik ga meteen even kijken! Ik heb ook al is geprobeerd 'zijn' dingen te laten liggen maar stoor me er dan zo aan dat ik het toch maar opruim... ik heb dus ook het gevoel dat ik met hem een 3de kind heb, en dan zou hij graag nog 1 kindje bij willen... uhm ja dus niet op deze manier dan ben ik ook zo in een burn-out ben ik bang. Het is gewoon zwaar en veel en ik denk dat mannen het heel erg onderschatten. Ik ga kijken naar het boek wat je heb gestuurd en het ook bespreekbaar maken. Bedankt voor je bericht!! Ennnn als je het niet vergeet ben ik heel benieuwd hoe het bij jou is gegaan haha! Thankx ❤️
4 maanden geleden
Mijn vriend doet elke nacht en/of vroege ochtend 🙈 ik word ook echt nergens wakker van. Behalve als we echt in de avond afspreken als ik alles ga doen en alleen ben. Maar verder doen we (nu) bijna alles 50/50.
Eerlijk gezegd, deed hij altijd al het meeste, ondanks dat we beide fulltime werken. En was ik eigenlijk een beetje zoals jij hem omschrijft (life before kids!) Toen de eerste kwam wel een gesprek gehad en omdat hij, ook vanwege zijn ADHD en absoluut niet kan stil zitten, zoveel deed en ik er automatisch vanuit ging dat hij dat wel deed. (Huishoudelijke taken) Het was zo gewoon, dat ik helemaal niet bezig was dat hij ook wel eens wilde zitten na een gebroken nacht. En dat was echt een eyeopener. Mijn advies zou zijn om het gesprek open aan te gaan. Je zit snel in een patroon en wellicht merkt hij het niet eens. En zal misschien 50/50 veel zijn, maar iets meer verdeling in taken is wel mogelijk.
Tussen onze dochters zit 4 jaar verschil en dat was ook voor ons beide weer even wennen. Die oudste is al veel zelfstandiger en waren ook wel weer even vergeten dat gebroken nachten, kwijl en luiers/flessen ritueel best intens is.
Veel succes, je hebt veel tips. Hopelijk komt er wat verandering in 🙏🏻
4 maanden geleden
Reactie op ClaudiaVienna
Oh ik ga meteen even kijken! Ik heb ook al is geprobeerd 'zijn' dingen te l ...
Maar hoezo wil hij dan nog een 3e kindje? Wat maakt dat hij dat wil?
Want zoals ik jou hoor zorgt hij niet echt voor zijn kinderen.
Ik vind dat je het al heel lang volhoud, je hoeft hier echt niet mee akkoord te gaan. Ga op je strepen staan…
Jullie zijn samen verantwoordelijk voor jullie gezin/huishouden!
4 maanden geleden
Tijd voor een goed gesprek lijkt me.
Kom voor jezelf op.
Maar het is wel ook anders voor jou. Maar daarom hoef je je niet zo te voelen.
Niet te groot maken maar even met een beetje humor aangeven dat je er even niet helemaal oke mee bent.