8 Reacties

3 maanden geleden

Ik durf het je niet zeggen. Ik heb namelijk dezelfde zorg om mijn kleintje. De laatste tijd zijn er te veel onenigheden die mij veel stress bezorgen. Ik wil dit mijn kleintje niet aan doen. Misschien is privé sparren een idee?

3 maanden geleden

Ik heb geen idee of dat invloed heeft, maar veel kan het echt niet zijn. Laat het los, je maakt het nog zwaarder voor jezelf. Onthoud dat we zwanger zijn en kinderen krijgen al miljoenen jaren doen. Tijdens oorlog, hongerwinters, in hutjes in the middle of nowhere, tijdens de ijstijd, nu in Gaza of 'gewoon' bij mensen waar heel veel nare dingen tegelijkertijd gebeuren, etc. En uit bijna al die moeders zijn gezonde, sterke, weerbare kinderen gekomen. Heb vertrouwen!

3 maanden geleden

Ik denk dat huilen niet erg is. Huilen is een manier om stress juist los te laten in je lichaam. Huilen is wat dat betreft gezond. Alleen het is natuurlijk wel een teken dat je daarvoor stress hebt of dat er iets is gebeurd wat niet leuk is. Te veel stress voor je kindje is niet perse goed heb ik begrepen, maar eerlijk gezegd ook niet te voorkomen, dat is nooit zo geweest. En dan gaat het niet om moment opnamen, maar echt om constante stress :)

3 maanden geleden

Ik heb ontzettend veel gehuild in t eerste trimester, gewoon omdat ik me zo beroerd voelde. Ik geloof niet dat mijn kindje daar last van heeft gehad hoor..

3 maanden geleden

Ik had laatst in de nacht een flinke huilbui. Toen voelde ik de baby ineens bewegen. Voelde me zo schuldig dat ik mijn best deed om te stoppen met huilen

3 maanden geleden

Oh neejoh, maak je daar niet te druk om. Cortisol is pas teveel op het moment dat je chronische stress hebt. Dat wil zeggen: iedere dag overmatig veel stress vanwege bijvoorbeeld een slechte relatie, (financiële) zorgen, etc etc. En dan nog is het niet per definitie zo dat het kindje daar last van heeft. Ik heb hier vanuit mijn werkveld veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, dus ik hoop dat je dat wat geruststelt.

3 maanden geleden

Stress heeft invloed op je kindje. Maar het leven is gewoon niet stressvrij! Huilen is vaak juist een betere manier om ermee om te gaan dan het opkroppen, dus helemaal niet erg! Er zijn ontzettend veel mama s die een stressvolle periode doormaken met gezonde kindjes. Als je stress niet bewust opzoekt en probeert lief te zijn voor jezelf dan ben je ook lief voor je kindje en dan doe je het super. Ik heb ook zeker huilmomenten door stress in de relatie zo nu en dan, bij de vorige zwangerschap ook en mijn zoontje is super relaxt en lief en gezond.

3 maanden geleden

Super waardevolle en fijne reacties ontvangen. Bedankt daarvoor. Het stelt me enorm gerust <3 vooral het wetenschappelijke onderzoek en de tip van lief zijn voor jezelf