Mijn baby’tje van 10 dagen heeft in haar liezen smetplekken /luieruitslag. Het begon als luieruitslag (rood) en het lijken nu echt blaren. Als ik er zinkoxide zalf op smeer huilt ze verschrikkelijk hard van de pijn.
Tot nu toe was ik begonnen met sudocreme, maar niet elke keer opnieuw gesmeerd (omdat er nog zat). Ik weet ook niet zo goed hoe ik die liezen schoon moet krijgen als er crème zit. Ik haalde het net weg met een billendoekje, maar daarvoor heb ik best wat kracht nodig en wrijf ik dus over die pijnlijke blaren met een doekje. Het gehuil klinkt dan alsof ik haar martel.
Ik zie dat de pampers newborn binnenbroekje PRECIES daar zit waar de wonden nu zijn. We hadden al wasbare luiers in huis dus om de plek rust te geven gebruik ik die nu.
Ik begin een beetje radeloos te worden. Er is nog geen infectie/pus/schimmel maar het ziet er enorm pijnlijk uit. Consultatiebureau adviseert smeren, maar ik denk dat het een combinatie is van weinig lucht en de luiers die irriteren.
Concrete vragen:
1. Wat werkt voor jouw baby het beste om luieruitslag te voorkomen?
2. Ik wil graag “luchten” maar laatste keer plaste ze meteen op bed, zelfs na verschonen. Verder heeft ze regelmatig spuitpoep, zeker wanneer de luier uitgaat. Hoe kan ik haar toch naakt laten “luchten”?