162 Reacties
8 maanden geleden
Ik doe ook aan sportlessen waarbij ik aan krachttraining doen. Ik kan gewoon vrijwel alles (nog) te kunnen doen, maar adviseerde wel om de rechter buikspieren waarbij je het lichaam verkort, al te schrappen. Ik train dan extra mijn core.
8 maanden geleden
Hier nog volop aan de groepslessen (zo’n 6 per week) (attack, combat, pump & Pilates) en aan het zwemmen. In het eerste trimester pas ik niets aan. Hooguit door moeheid een lesje minder 😅.
Bij vorige zwangerschap gesport tm 36 weken, daarna gezwommen t/m 40 weken.
Kan prima 🤗. Enkel intensiteit wat aanpassen zodat je tussendoor nog wel gewoon kan praten & rechte buikspieren trainen vermijden. (En combat mag je na het eerste trimester niet meer doen.)
8 maanden geleden
Hoi, ik doe 3x per week echt intensief bootcamp. Doe alles nog en dat mocht ook gewoon van verloskundige tot 2e trimester. Ik ben nu 6+3 zwanger en merk sinds vorige week dat ik dus bij maximale uitputting en zware buiktrainingen dat ik heel misselijk wordt. Probeer wat dat betreft een tandje terug te doen maar verder zo lang mogelijk alles juist wel te doen.
8 maanden geleden
Reactie op Eerstekleintje
Hier nog volop aan de groepslessen (zo’n 6 per week) (attack, combat, pump ...
Hee! Superfijn om te horen. Hoe pas jij de pump aan, denk vooral dat op je rug liggen niet meer gaat op een gegeven moment? Ik doe ook veel groepslessen :), maar hoorde al waarschuwingen van mensen etc..
8 maanden geleden
Reactie op Cher987
Hee! Superfijn om te horen. Hoe pas jij de pump aan, denk vooral dat op je ...
Gewoon doen waar jij je comfortabel bij voelt en je zeker niet bang laten maken door anderen 😉. Vaak weten ze er te weinig vanaf…
De liggende oefeningen kan je vaak op handen en knieën doen of op je ellebogen steunen of de step op een helling zetten (plat liggen doe je idd niet vanwege weinig doorbloeding van en naar je hart).
Zwangerschap is met name een periode van onderhoud qua sporten en niet het streven van nieuwe doelen/hoge intensiteit. (Moet ik voor mezelf ook vaak herhalen 😜.)
8 maanden geleden
Hi dames,
Op hoeveel kcal zitten jullie?
Zelf sport ik 3x per week intensief (krachttraining)
Voordat ik zwanger was zat ik in een cutfase, uiteraard meteen mijn kcal omhoog gegooid toen ik wist dat ik zwanger was.
Nu gaf de verloskundige gisteren aan dat ik lekker door mag sporten, maar de kcal inname wel rond de 3000 mag liggen. (Uiteraard gezonde voeding)
Hier schrok ik wel een beetje van! Ik ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen/ aanpak.
Groetjes!
8 maanden geleden
Reactie op Teddie26
Hi dames,
Zelf sport ik 3x per week intensi ...
Oh poeh das wel veel 😅. (Weet niet hoeveel je hiervoor at?) Zeker omdat je je kracht niet echt meer gaat opbouwen maar het meer doet als onderhoud.
Ik zat hiervoor rond de 1800Kcal, nu denk 1900/2000.
8 maanden geleden
Reactie op Eerstekleintje
Oh poeh das wel veel 😅. (Weet niet hoeveel je hiervoor at?) Zeker omdat je ...
Hiervoor rond 1500, daarnaast omhoog gegooid naar 1800.
Dus ik ga nu even aankijken hoe dat gaat en anders weer wat erbij.
Gelukkig ben ik niet de enige die het enorm veel vond haha 😁
8 maanden geleden
Nog een tip: zoek naar zwangerfit lessen in de buurt. Wordt meestal vergoed vanuit je aanvullende verzekering en bij de meeste kunnen de oefeningen aangepast worden op jouw niveau. Vond het zelf niet alleen tijdens de zwangerschap, maar ook postpartum echt heel fijn (want het herstel vond ik zwaarder dan de zwangerschap...)
8 maanden geleden
Hi! 🙋🏽♀️ Hier ook een fanatieke sporter. Ik ben in training voor marathon Rotterdam (dacht dat daar de vreetbuien vandaan kwamen, maar dat was toch een andere oorzaak haha) en ik crossfit.
Maar vind het wel spannend.. afgelopen weekend 30km gelopen en toen wist ik nog niet dat ik zwanger was. Voel nu toch een drempel om mijn trainingen te blijven volgen. Ook CrossFit ben ik voorzichtiger.
14 april is de marathon en het hangt er echt vanaf hoe ik me dan voel.. verloskundige zegt dat het mogelijk is omdat ok goed getraind heb, als ik maar goed naar mijn lichaam luister.
8 maanden geleden
Reactie op Teddie26
Hiervoor rond 1500, daarnaast omhoog gegooid naar 1800.
Dus ik ga nu even ...
Ik ben überhaupt geen fan van calorieën tellen, maar ik zou dit tijdens de zwangerschap zeker loslaten. Er gebeurt zoveel in je lichaam, lijkt mij veel beter om daar gewoon aan toe te geven en meer te eten als je meer honger hebt. Je lijf geeft echt goed aan wat het nodig heeft als je het de kans geeft!
8 maanden geleden
Ik merk wel dat ik rennen iets zwaarder vind. Of dat komt door de mega slechte nachten (dreumes met kinkhoest) of door de zwangerschap weet ik niet. Ben aan het opbouwen sinds januari, kon vorige week 5 km met gemak, deze week met veel moeite 4 km aan een stuk. Ik neem het maar even zoals het is, ik blijf 3x per week rennen, dan maar een iets langzamer tempo of minder km's. Ik padel ook nog een keer per week, denk dat ik dat wel tot minimaal het derde trimester wil proberen vol te houden. Qua calorieën, die tel ik niet maar ik weet wel ongeveer wat ik op een dag moet eten om af te vallen. Ik val ook nog steeds af, eet hetzelfde als voor mn zwangerschap en bij extra honger eet ik een bakje kwark. Dus geen hongergevoel.
8 maanden geleden
Reactie op Teddie26
Hi dames,
Zelf sport ik 3x per week intensi ...
Hey!
Hiervoor was ik ook aan het werken aan verlagen verpercentage en verhogen spieren en at rond de 1800 kcal. Ik viel ook nog af. Eigenlijk ben ik hetzelfde blijven eten qua voeding, maar ik ben wel minder streng qua calorieën. Ik heb ook een mega rammelende maag steeds, dus wil daar ook naar luisteren. Dat gaat nu voor <3. Zit er wel aan te denken om weer met een voedingsschema te werken, zodat het niet teveel uit de hand loopt haha. Met sporten nu ook naae behoud van gewicht gegaan i.p.v. opbouw.
8 maanden geleden
Hoihoi. Ik sport ook redelijk fanatiek. Maar ik tel geen calorien.
Momenteel luister ik naar wat mn lichaam tolereert. Er zijn dagen dat kracht training beter gaat als andere maar ik merk dat ik soms last heb van krampen erna. Als ik te moe ben doe ik eerder cardio of low impact dingen. Ik blijf door gaan met sporten tot mn lichaam het niet meer toe laat en anders switch ik naar zwemmen. Buikspier trainingen kan je aanpassen vanaf je tweede trimester om een te hoge druk te voorkomen. Je hoeft niet te stoppen, maar eerder andere dingen doen om diastasis te voorkomen.
8 maanden geleden
Reactie op Ilfje
Hi! 🙋🏽♀️ Hier ook een fanatieke sporter. Ik ben in training voor maratho ...
Wauw ik wou hem ook lopen maar omdat we probeerden zwanger te worden dit jaar toch over geslagen! Ik heb nog wel de halve marathon van Zwolle staan 8 juni 😅 kijken of dat tegen die tijd gaat
8 maanden geleden
Hier ook een hardloper! Ik loop normaal 5x per week inclusief 1x op de baan met core en loopscholing. Goed voor ongeveer 50 KMS per week.
Ik ben nu 5+3 zwanger en heb m’n intensieve sporten met de verloskundige besproken. Zij zei dat ik deze zwangerschap als een uitnodiging mag zien om extra goed naar m’n lichaam te (leren) luisteren.
Nu heb ik even de omvang van kilometers en frequentie losgelaten, waardoor er de afgelopen twee weken 4x en ongeveer 40 km is overgebleven. Ook m’n tempo aangenaam gehouden. Het sporten moet wel leuk blijven en bijdragen aan sterker worden ipv te intensief zijn. Mijn lichaam werkt al hard genoeg aan het laten groeien van mijn zeer gewenste baby ❤️
VK zei trouwens ook dat je in principe juist door kan gaan zoals je gewend bent, maar wel bereid moet zijn om aan te passen als je lichaam dat aangeeft. Vond ik een mooie en heldere beschrijving van wat oké is.
8 maanden geleden
Reactie op Ilfje
Ben heel benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen! Ik heb laatst ook een 25km gelopen zonder dat ik wist dat ik zwanger was. Had er toen aan het einde ook niet meer super veel lol in (doe dit maandelijks). Voelde naderhand toch even een beetje spannend.
Ben je van plan je tempo aan te passen voor de marathon?
8 maanden geleden
Reactie op Ilfje
Knap hoor! Het moment dat ik mijn laatste echt zware loop training deed (23km met blokken tempo) was mijn hartslag zo hoog dat ik het verdacht vond en een test deed, en jawel zwanger :P
Sindsdien heb ik niet veel langer dan 10km meer gerend, en intervallen doe ik korter en rustiger. Voor een marathon trainen lijkt me nu echt wel pittig, ik merk dat sneller mijn energie op is.
8 maanden geleden
Reactie op Verliefdemama
Ben heel benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen! Ik heb laatst ook een 25km gelo ...
Hi Rachel! Ik ben ook zeer benieuwd.. die 30km vorige week ging goed. Gisteren 19km gelopen en het ging echt niet op m’n tempo als wat ik normaal zou doen. Mezelf hier maar bij neergelegd en belangrijkste is lekker even wat km te maken. Zal vast ook meegespeeld hebben dat ik het toch een beetje spannend vind.
Doel voor de marathon was onder de 4 uur.. maar na gisteren kijk ik de dag zelf wel hoe het gaat en wat mijn lichaam aangeeft. Uitlopen is nu meer het doel dan een bepaalde tijd :)