15 Reacties

één maand geleden

Ik neem onbetaald verlof op en start met werken in april!

één maand geleden

Ik ga na m'n verlof meteen werken, wil weer borstvoeding geven en dus kolven. Ouderschapsverlof neem ik 1 dag in de week op (op de dag dat de kinderen op de opvang zitten).

één maand geleden

Ik start vanaf half januari weer met werken, vanaf dan gaat de baby naar de opvang/oppas. Eerst maar eens kijken of borstvoeding lukt, de rest zie ik tzt dan.

één maand geleden

Ik ben bij de eerste ook zo vroeg begonnen, wel maar een paar dagen en opbouwend. Vooraf kolven en gekoeld meegeven was wat werk maar vond ik het zeer zeker waard. Op werk kolf je dan ook en met wat extra kolven in de avond kreeg ik zo weer genoeg. Ik zou het aanraden!

één maand geleden

Zelf begin ik weer maart en ben begin nov uitgerekend. 3e kindje, bij m'n tweeling bleef ik iets langer thuis maar voelde het ook goed om weer te beginnen dus ik denk dat maart prima is. Snap dat febr als vroeg voelt. Misschien kan je overleggen op je nieuwe werk of je een dag minder kan werken of toch 2 weken later kan starten als je tegen die tijd echt de baby nog te klein vind? Maar wie weet gaat het super en ben je tegen die tijd ook wel toe om zelf weer iets te doen waarin je even geen mama bent .. Qua voeding kan je kolven en dit mee geven. Wel als tip om wat eerder te beginnen met een voorraadje aan te leggen in je vriezer .

één maand geleden

Reactie op Karen2022

Zelf begin ik weer maart en ben begin nov uitgerekend. 3e kindje, bij m'n t ...
Bedankt voor de tip! Dat is verder ook helemaal waar, moeilijk vooraf in te schatten 🤭 en inderdaad mogelijk om het bespreekbaar te maken

één maand geleden

Iedereen ervaart het anders, dus het is lastig te zeggen wat voor jou prettig is. Mijn 1e kindje is van 8 oktober, ik ging toen in januari weer beginnen, dus die tijd is vergelijkbaar. Ik vond het heel erg pittig, vooral door de combinatie met kolven. Maar ik kon nooit genoeg kolven, moest 3-4x kolven om 2 voedingen bij elkaar te kolven. Ik startte in de ochtend thuis op, gaf rond 9 uur nog bv en dan belde ik mijn schoonmoeder dat ze hem kon komen halen. Heel erg luxe dat het zo kon! Dan ging ik daarna naar kantoor, was ik rond 15-16 uur weer terug voor een voeding en werkte ik soms daarna nog eventjes vanuit huis. Na een paar weken ben ik enkele voedingen gaan vervangen voor kunstvoeding en dat gaf wel veel rust. Maar kolven op het werk bleef ik vervelend vinden, er was ook geen fatsoenlijke kolfruimte. Nu plak ik er extra ouderschapsverlof aan vast, zodat ik langer thuis kan blijven en we ook een ander voedingspatroon hebben als ik weer ga werken.

één maand geleden

Ik start vanaf 1 maart weer met 4 dagen in de week, hopelijk dan ook opvang op de dagen en waar we willen. Ik ben van plan om te proberen om nog tijdens mijn verlof de bv al ietwat af te bouwen zodat ik wellicht niet al te veel op werk goed te kolven en een combi met kunstvoeding en vooruit kolven kan doen voor de opvang.. weet niet of dit lukt natuurlijk. Mij lijkt vooral de stress van het s ochtends en 's middags je kind wegbrengen/ ophalen en dan ook nog zoveel mogelijk op je werk proberen te zijn erg pittig..

één maand geleden

Bij het kolven heb je natuurlijk ook een wereld aan mogelijkheden. Zoek desnoods eens een lactatiekundige op om te kijken naar een kolf die echt bij je past. Ook het gebruiksgemak en het proces van schoonmaken is daar altijd te bespreken!

één maand geleden

Niet veel tips hierin, ik werk de uren dat mijn man thuis is en andersom. Maar ik weet niet hoe ver je werkt vanaf waar je kind is kwa opvang? Want je krijgt dus volgens mij was het een kwart van je dienst aan tijd om te kolven/je kind te voeden. Dus je kan als je dichtbij werkt naar de opvang toe en je kind gewoon zo zelf voeden. Mocht dat geen optie zijn, zorg dat je optijd ook je kind laat wennen aan een fles zodat je daar niet over hoeft te stressen tegen die tijd. En of je voor kolven gaat of voor kunstvoeding, dat is helemaal aan jou. Doe waar jij je goed bij voelt.

één maand geleden

Wij vinden zn kleine frummel naar de opvang gevoelsmatig ook erg moeilijk. Met heel veel passen en meten is het gelukt om een constructie te vinden waarin we pas vanaf juni 1 keer in de week opvang nodig hebben. Ik ga eind maart in 3 maanden weer opbouwen naar 24 uur (betaald ouderschapsverlof en vakantiedagen). Mijn man gaat vanaf het moment dat ik 3 dagen werk zelf ook 3 dagen werken door het inzetten van verlofregelingen en vakantiedagen. Vanaf juni gaat ons kindje naar een gastouder die max 4 kinderen per dag opvangt.

één maand geleden

Ik ben bij mijn 1e weer begonnen toen hij 11 weken oud was en dit zal bij dit kindje weer zo zijn. Ik snap dat het vroeg voelt om een kindje naar een opvang te doen, maar ik moet zeggen dat het echt fijn is dat hij er vanaf begins af aan al was. Hij ziet zijn juffen ook als vertrouwd persoon en zie vaak dat dat lastiger is en meer tijd nodig heeft als je kindjes bijvoorbeeld pas na een half jaar zou brengen. Met borstvoeding kan ik je niet verder helpen, dat was bij de 1e niet mogelijk dus geen ervaring mee

één maand geleden

Mijn 1e ging met 12 weken naar de wenochtend denk ik en met 13 weken naar de opvang terwijl ik gelukkig nog thuis was de eerste dag waardoor de overgang makkelijk was voor mijzelf. Kleine deed het prima, is nooit een probleem geweest. De leidsters geven zo een kleintje veel aandacht, want dat zijn ze maar even. Ik gaf volledig borstvoeding en had smorgens bij gekolfd vooraf tot een klein voorraadje zodat ze dat op de opvang konden geven. Ik raad echt een handsfree kolf aan die je in je bh schuift die genoeg kracht heeft. Op de opvang dag kolf je dan weer ongeveer wat hij drinkt (minder als je stress hebt dus neem je tijd daarvoor en doe niet teveel tussendoor). Of evt een keer smorgens extra kolven op vrije dag. Ik heb na 9maanden als je kolfrecht voorbij is de voorraad uit de vriezer opgemaakt en ben nog drie maanden blijven voeden, maar dan kreeg hij op de opvang kunstvoeding. Omdat ik niet fulltime werkte en hij dan n keer vaker kwam op een vrije dag bleef mijn productie op peil. Ik vond kolven op werk en die blokkade een fijne soort pauze waar je recht op hebt en ik had daardoor geen stress op werk. Ik had minder cliënten daardoor. Ik ben er zelf vooral voor om te stoppen met de borstvoeding op het moment dat het stress veroorzaakt en geen fijne belans meer geeft.

één maand geleden

Je kan trouwens ook mixen. Dat je maar een keer kolft op werk bv. En dan aanvullen met kunstvoeding. Dan kan t wel zijn als veel dagen werkt dat je productie terug gaat lopen afhankelijkvan of je neigt naar veel of weinig melk geven.