11 Reacties

9 dagen geleden

Heb je blokvoeden al geprobeerd? Extra kolven houdt het probleem inderdaad wel in stand... Het heeft echt even tijd nodig om te reguleren en aan te passen! Maar het is inderdaad nogal oncomfortabel, dat klopt...

9 dagen geleden

En aanvulling: evt wisselen van houding met voeden zodat je kindje eerst een andere kant van je borst leegdrinkt kan je ook proberen. Zo krijg je niet dat de borst aan een kant steeds niet wordt leeggedronken en dus daar kan gaan ontsteken.

9 dagen geleden

Masseren werkt averechts. Het beleid rondom stuwing/borstontsteking (bedoel niet dat het laatste nu gaande is, maar dat beleid kun je wel het best volgen!) is koelen en gebruik van pijnstilling. Dus met ice packs na de voeding op en af koelen. En neem vooral paracetamol en ibuprofen! Inderdaad niet extra stimuleren want dan krijgen je borsten het signaal om meer melk aan te maken. Geen warmte toepassen, ook niet net voor de voeding. Als de baby niet goed aanhapt omdat je borsten zo gespannen zijn kan het wel nuttig zijn om heel kort de eerste druk eraf te kolven, dit zorgt ervoor dat de hap beter wordt en de baby dus effectiever de borst leegdrinkt. Dan dus eerst 1 borst laten leegdrinken en als toetje de tweede geven. Volgende voeding begin je bij de borst waar je was gebleven. Zou dit niet elke voeding doen en echt alleen de eerste druk anders stimuleer je weer teveel. Wat ook kan en eventueel helpt is op de rug liggen en vanuit de borst richting de oksel strelen om extra vocht naar de lymfeklieren te laten aflopen. Dit extra vocht is namelijk vaak het probleem. Heel veel sterkte en ik hoop dat het iets verlicht!

9 dagen geleden

Wat vervelend. Bij mij hielp een (hele) strakke sportbh om de stuwing tegen te gaan. Heb je dit al geprobeerd? Anders staat salie bekend om het verlagen van je productie, dat raadde mijn kraamhulp destijds ook aan. Maar ik weet niet of dit al echt nodig is voor je, wil je ook voorzichtig mee zijn denk ik. Veel succes!

9 dagen geleden

Dit was de reden dat ik ben gestopt met borstvoeding, het werd ondragelijk.. even een extra tip die ik nergens zag: er is medicatie voor mocht je willen stoppen.

9 dagen geleden

Lactatiekundige inschakelen!

9 dagen geleden

Oh wat akelig zeg! Bij mij duurde de stuwing ook wel even en kwam het wat later pas tot een hoogtepunt. Niet leegkolven in ieder geval! Bij mij hielp saliethee om de productie wat terug te brengen.

9 dagen geleden

Lactatiekundige mee laten kijken zou ik adviseren

9 dagen geleden

Reactie op xpm

Masseren werkt averechts. Het beleid rondom stuwing/borstontsteking (bedoel ...
Koelen en ibu hielpen mij gisteren heel erg toen ik zulke harde borstel had dat ik steken kreeg. Wel heb ik ook de tip gehad om tijdens het voeden (niet daaromheen!) De harde plekken richting de tepel te masseren zodat deze weggedronken kunnen worden. Ik zie al uit naar de 11 maanden waarop ik kan voeden zonder volle vorsten te hebben 🫢🫠

9 dagen geleden

Dank jullie wel! Ik ga het gecombineerd allemaal opvolgen, hopelijk verlicht dat wat. Lactatiekundige ook ingeschakeld inmiddels! Benieuwd wat zij nog voor advies kan geven.

8 dagen geleden

Zelfde verhaal 1 op 1. Echt kreeg ik er ook nog mega hoge koorts bij van 40 graden door een borstontsteking.. mocht absoluut niet kolven en absoluut geen antibiotica. Ze moest het allemaal zelf weg drinken. Bij mijn hielpen die koolbladeren dus wel enorm. Wat ik ook als tip kreeg was om de borst volledig in de smeren met volle naturel kwark. Net na het voeden. Dus wellicht is dat ook nog iets wat je kan proberen als huis tuin en keuken hulp… sterkte ik weet hoe naar het is! 🩷🩷