33 Reacties

één maand geleden

Persoonlijk zou ik sowieso beginnen met de dagcurve. Bij de suikertest krijg je een behoorlijke (en chemische) suikerbom. Alles wat je aan suiker eet gaat als eerste naar je babytje in je buik, oftewel je babytje krijgt ook een flinke suikerbom. Lijkt mij persoonlijk niet al te best... Succes! Hopelijk valt het mee!

één maand geleden

Ik vind de OGTT helemaal niet betrouwbaar (ervaring van vorige zwangerschap) daarom heb ik deze keer een ontbijtcurve aangevraagd. Ik weet niet of dit dan anders is dan de dagcurve of in andere ziekenhuizen maar voor mij betekent dit nog steeds 3 keer bloedprikken. 1x nuchter, dan mag ik mijn eigen meegenomen ontbijtje in zkh opeten en 1 uur daarna een bloedprik en na 2 uur nog een keer. Ze werken hier niet met een vingerprik maar met echte bloedafname d.m.v. venapunctie. 🤷🏼‍♀️

één maand geleden

Bij ons in het ziekenhuis hebben ze alleen nog maar de dagcurve. Dit omdat heel veel vrouwen er helemaal niet lekker van worden. Ik zou dus ook gewoon beginnen met de curve 😁

één maand geleden

Ligt blijkbaar aan de regio waar je woont…. Ik had gevraagd om een dag curve, maar verloskundige gaf aan dat de ogtt veel betrouwbaarder is, omdat je die niet (onbewust) kan beïnvloeden en ze precies weten hoeveel suiker je hebt binnen gekregen. Het is trouwens 2x prikken ipv 3x, dat scheelt alvast weer 1 prik 😅 Ik heb hem met 17 weken al gehad en heb hem straks met 26 weken nog een keer, omdat ik in mijn vorige zwangerschap met 35 weken zwangerschapsdiabetes bleek te hebben.

één maand geleden

Reactie op Georgina R

Ik vind de OGTT helemaal niet betrouwbaar (ervaring van vorige zwangerschap ...
Zo had ik hem nog niet gehoord, alleen de dagcurve thuis prikken met een priksetje op verschillende momenten.

één maand geleden

Reactie op Nickepikkk

Bij ons in het ziekenhuis hebben ze alleen nog maar de dagcurve. Dit omdat ...
Ja ik heb al wel meer gehoord dat vrouwen sowieso al niet lekker worden..

één maand geleden

Reactie op Smos

Ligt blijkbaar aan de regio waar je woont…. Ik had gevraagd om een dag curv ...
Vlgs mij wisselt het idd ook per verloskundige. Ze heeft mij ook wel verteld dat het minder betrouwbaar is dus dat ze die ogtt liever hebben maar als ik er echt zo tegenop zie is het mn eigen keus. Bij ons ziekenhuis is het wel 3x prikken geven ze aan, 1x nuchter en dan na het suikerdrankje na een uur en na 2 uur. Ook dat verschilt blijkbaar..

één maand geleden

Reactie op Georgina R

Ik vind de OGTT helemaal niet betrouwbaar (ervaring van vorige zwangerschap ...
Ik heb het even opgezocht hoe ze bij ons in het ziekenhuis werken met de dagcurve, dit doen ze wel met een vingerprik maar dit moet wel 4x per dag in het ziekenhuis, 1x nuchter en dan steeds 1,5 uur na de maaltijd. Dus ik ben wel sneller met de ogtt.

één maand geleden

Ik heb heel veel last van een lage bloeddruk en daardoor vond mijn verloskundige het niet slim om me het drankje te laten drinken. Ze wil voorkomen dat ik me nog zieker voel. Hun protocol is dan dat je gewoon zelf een glucose apparaatje koopt (heb ik toevallig net bij de etos gehaald) en daarna 1x nuchter, 1x 2 uur na ontbijt en 1x 2 uur na lunch zelf thuis meet dmv vingerprik. Niets veranderen aan voeding, gewoon eten zoals altijd. Als daar uit komt dat de waarden te hoog zijn moet ik wel alsnog het drankje voor de zekerheid, maar vind het fijn dat dat niet op voorhand hoeft.

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

Ik heb heel veel last van een lage bloeddruk en daardoor vond mijn verlosku ...
Wel fijn dat je het zelf met zo’n apparaatje mag doen. Ik dacht in eerste instantie dat ik het ook zo kon doen maar dat gaat hier dus niet..

één maand geleden

Ik vind het persoonlijk wel fijner om het gecontroleerder te doen dan gewoon zelf kiezen wat je eet en dan prikken…. Ik moest na de diagnose 5x per dag prikken, bij de juiste producten was er niks aan de hand, bij andere producten was mijn suikerwaarde na een maaltijd wel heel hoog. Aangezien je nu (nog) niet weet op welke producten je lichaam reageert, zou ik dit persoonlijk ook geen betrouwbaar idee vinden… als je toevallig de goede dingen eet, blijft je waarde mooi laag. Maar je weet niet wat er echt gebeurt….

één maand geleden

Er zit wel wat in wat Smos zegt. Als je het niet weet hoe je lichaam op bepaalde voeding reageert dan is het misschien beter om de OGTT te kiezen. Mijn ervaring is: ik wist dat ik PCOS had voor mijn 1ste zwangerschap en las ook veel over Insuline Resistentie. Deels daardoor en deels gewoon omdat ik gezonder wil eten, let ik al jaren op mijn voeding. Niet te gek, maar veel groente, vezels, laag in koolhydraten en hoog eiwitten. Natuurlijk zeg ik geen nee tegen een lekkere biertje of wijntje. Dus ik zou zeggen ik doe gewoon normaal maar bewust gezond eten. De OGTT tijdens mn eerste zwangerschap was voor mij een verschrikkelijke ervaring. Na een uur, werd ik ontzettend misselijk, en zat gewoon te trillen, was niet meer in staat om te rijden oid. Ik kreeg natuurlijk toren hogen waardes waardoor ze mijn eerst instantie per direct op de insuline wilde zetten. Dat werd echt een gevecht omdat ik dat pertinent weigerde. Ik deed wel daarna de gehele zws dag curve thuis prikken. Ra-ra. De sticker van zwangerschapsdiabetes meteen gekregen en hoewel ik gewoon normaal at, altijd netjes curves geprikt. Dus volgens de OGTT wel diabetes gehad, maar volgens mij en de dag curves niet… daarom is die test voor mij echt niet betrouwbaar.

één maand geleden

Reactie op Georgina R

Er zit wel wat in wat Smos zegt. Als je het niet weet hoe je lichaam op bep ...
Of je hebt het gewoon keurig onder controle kunnen houden door je voeding. En doordat je lichaam niet gewend was aan suikerbommetjes, reageerde je extra op het suikerdrankje. Uiteindelijk heb ik het met de juiste voeding ook keurig laag kunnen houden. Maar het was dus wel even een zoektocht naar welke producten ik makkeljk kon verwerken en welke ik beter kon laten staan. (Waar ik uiteindelijk de rest van mijn leven ook wat aan heb, want ben echt wel anders blijven eten.)

één maand geleden

Reactie op Smos

Ik vind het persoonlijk wel fijner om het gecontroleerder te doen dan gewoo ...
Ik snap wat je bedoeld, en reageer even vanuit mezelf omdat ik de dagcurve thuis mag doen Ik krijg iedere 4 weken een controle bij de verloskundige, en daarnaast nog extra groeiecho's bij de gynaecoloog dus als er uit de dagcurve niets komt maar er blijkt wel wat aan de hand te zijn dan zullen ze dat ook bij die controles merken en moet ik alsnog een ogtt. Zelf ben ik ook van plan om rond 28 en 34 weken nog een keer dagcurve te prikken, omdat ik de spullen toch in huis heb en het ook fijn vind het in de gaten te houden. Verder ben ik niet zo bang voor die verschillende voedingsmiddelen, want ik eet vrijwel hetzelfde altijd en daarmee test ik ook. Dus ik ben niet bang voor wat voeding doet, wat ik toch niet eet..

één maand geleden

Reactie op Smos

Of je hebt het gewoon keurig onder controle kunnen houden door je voeding. ...
Ja dat is ook wel zo. Maar daarom vind ik het belangrijk om mijn verhaal te vertellen, want als ik niet zo sterk in m’n schoenen stond en mijn volledig overgaf aan de medische protocollen dan had ik dus onnodig insuline geprikt tot het eind van de zwangerschap. Dat lijkt me dan ook niet volledig ongevaarlijk 🤷🏼‍♀️

één maand geleden

Bij een dagcurve moet je ook 4x bloedprikken op een dag in je vinger. Hier moet dat dan 2 dagen achter elkaar. Ik zou deze doen nu. Vorige keer was ik doodziek van die suikertest. Zo moeten spugen 15 min te voren. Omdat ik dat deed en alsnog hoog zat moest ik ook een dagcurve doen die was ook niet goed. Nu bij de 2de meteen een dagcurve geprikt. Ga echt niet nog eens zo ziek worden van dat drankje 🤮

één maand geleden

Vorige week de ogtt gehad, zag er enorm tegenop vanwege alle verhalen om mij heen. Dat drankje is ongelofelijk vies en werd er misselijk van maar dat was voor mij niet het ergste. Ik werd na 3 kwartier/1 uur helemaal naar van die suikerbom. Begon te zweten en te trillen. Was eigenlijk al een indicatie dat m’n lichaam al die suikers niet kon handelen. Dus voor mij was het geen verrassing dat ik 2 dagen later hoorde dat ik zwangerschapsdiabetis heb. In het dagelijks leven merk ik daar niets van, ben geen grote eter, geen snoeper/snacker en heb geen overgewicht. Mijn vk zei dat het bij mij waarschijnlijk niet aan het licht was gekomen als ik een ontbijtcurve of dagcurve had gedaan ipv die ogtt. Dus tsja het was geen fijne ervaring maar voor mij in ieder geval wel waard om er nu achter te zijn. Ik heb vandaag m’n eerste afspraak gehad bij diëtiste. Over paar weken een groeiecho en hopen dat alles goed gaat.

één maand geleden

Moest hem ook doen in m’n vorige zwangerschap ivm verdenking zwangerschapssuiker.. nou, dat het vies is tot daar aantoe maar heb me 7 uur lang benauwd gevoeld en was aan het vechten niet over te geven. Dus nee, kies de dagcurve.

één maand geleden

Reactie op Maissahb

Moest hem ook doen in m’n vorige zwangerschap ivm verdenking zwangerschapss ...
Kleine toevoeging: na een hele dag beroerd te zijn kwam er een prima suikerwaarde uit, dus het hoeft niet perse iets te zeggen dat je je niet goed voelt.

één maand geleden

Ik heb afgelopen woensdag de ogtt gehad. Drankje was nog wel te doen, maar wel mierzoet. Andere vrouwen hadden er wel meer moeite mee . Ik merk wel dat m'n lichaam echt een paar dagen van slag is van alle suiker en het lang niet mogen eten en drinken. Bij mijn ziekenhuis mag je niet eens een slok water drinken tussendoor. Bloedprikken heb ik zelf weinig last van, maar kan me goed voorstellen dat je twijfelt. Zeker als je enige indicatie een bmi is wat 0,2 te hoog is. Bij mijis m'n bmi echt veel te hoog en m'n vader heeft diabetes type 2. Ik had dus wat meer indicaties en wilde het daarom zelf laten testen. Sterkte met het maken van je keuze. Kies vooral waar je zelf achter staat!