33 Reacties

één maand geleden

Ik kreeg het advies om de OGGT te doen omdat m’n baby op P98 buikomtrek zat. Ik had hem bij de eerste zwangerschap ook gedaan (omdat mn moeder zwangerschapsdiabetes heeft gehad) en er toen geen last van gehad. Nu ik me wat meer ingelezen heb heb ik er toch voor gekozen om eerst eens te kijken wat mn waardes doen als ik zelf een flinke maaltijd gegeten heb, en die blijven elke keer keurig. Dan ga ik niet zo’n chemisch drankje drinken als ik verder gezond probeer te eten 😅

één maand geleden

Ik was net bij de verloskundige en bij mij willen ze ook OGTT doen ivm risico groep. Ze legde uit dat het hier zo is dat ze de OGTT eerst doen en als die verhoogd is ga je eerst nog een week lang dagcurve prikken voordat ze überhaupt aan de gang gaan met dieet adviezen bijvoorbeeld.. dus ik wacht het maar af 🤷‍♀️. Kijk er zeker niet naar uit, maar het zal toch moeten in het belang van mezelf en de kleine denk ik dan maar.

één maand geleden

Hi meiden, hoe snel ontvingen jullie de uitslag van de test? Ik ben benieuwd!

één maand geleden

Reactie op anoniemxxx57931

Hi meiden, hoe snel ontvingen jullie de uitslag van de test? Ik ben benieuw ...
Direct zei ik al dit is niet goed met hoe ik ik me voel. Degene die prikte zei dat mag ik niet bevestigen maar kan ik ook niet ontkennen. Daarna werd ik diezelfde middag gebeld door de gynaecoloog met een verwijzing. Was bij mij dus heel snel.

één maand geleden

Reactie op anoniemxxx57931

Hi meiden, hoe snel ontvingen jullie de uitslag van de test? Ik ben benieuw ...
Je kunt vaak inloggen bij het ziekenhuis waaraan het bloedlab is verbonden, dan kun je het vaak ‘s middags zelf al zien. In mijn dossier bij verloskundige duurt het vaak 2-3 werkdagen voordat de waardes erin staan.

één maand geleden

Dankjewel! Inmiddels de uitslag vanmiddag al van de vk ontvangen 😊 gelukkig alles goed

één maand geleden

Hoi hoi, heb je inmiddels al een keuze kunnen maken voor de ogtt of de dagcurve? Ik twijfel ook echt enorm. Anderhalve week geleden iets voor 24 weken heeft het ziekenhuis bij mij een fout gemaakt en hebben ze de eerste waarde van de ogtt per ongelijk meegeprikt bij een ander onderzoek. Het was toen 14.30 en ik was niet nuchter en zij hebben toen per ongeluk de nuchtere waarde geprikt. Ze zei ook van oops ja die gaat natuurlijk veel te hoog zijn. Had zelf net een halve zak maltesers op terwijl ik dat normaal niet eet, maar had toen die dag zo een drang dat ik een keer heb toegegeven. Vanwege een hoge bmi moet ik hem nu eigenlijk ook maar mijn waarde toen terwijl ik niet nuchter was, was lager dan de waarde nuchter. Ik twijfel dus ook heel erg. Mijn waarde na de maltesers was 3,7 dus met suiker en gegeten was die lager dan de waarde die je nuchter mag hebben (4-6). Ik eet normaal geen suikers of brood dus ik twijfel ook heel erg

één maand geleden

Hier gisteren weer de ogtt gedaan, echt zonder problemen die twee uur doorgekomen, maar helaas een te hoge 2e waarde. Nuchtere waarde nog steeds 4,5 zoals hij altijd is, al jaren. Tweede waarde 8.8, dus te hoog. Ik heb maandag een afspraak met de diëtist en krijg weer spullen om dagelijks te prikken. Ik hoop dat dat lukt, ik eet ook al alleen volkoren producten en groentes als tussendoortje ipv koekjes… 🤞🤞

één maand geleden

Reactie op Vennetje91

Hoi hoi, heb je inmiddels al een keuze kunnen maken voor de ogtt of de dagc ...
Ik ga denk ik toch voor de ogtt omdat ik de dagcurve anders ook in het ziekenhuis moet doen en dat kost me een hele dag. Ik doe hem tegelijk met het prikken voor ijzer en rhesus zodat ik die niet apart hoef te doen maar die mogen pas vanaf 27 weken dus ik ga hem over een paar weken doen.

één maand geleden

Reactie op Smos

Hier gisteren weer de ogtt gedaan, echt zonder problemen die twee uur doorg ...
Wel fijn dat je de test goed door bent gekomen want ik hoor bijna alleen maar negatieve verhalen. Balen dat je twee waarde te hoog was. Ik hoop dat de dietist en het prikken voor je gaat helpen.

één maand geleden

Reactie op Naomiiixxx

Wel fijn dat je de test goed door bent gekomen want ik hoor bijna alleen ma ...
Bij mij was het ook geen enkel probleem de test. Maar helaas ook te hoog.. vooraf nuchter 4.8 en dus helemaal goed, maar achteraf 8.5 en dus te hoog 😢.. Test zelf kreeg ik de eerste helft van het drankje heel makkelijk weg, tweede helft vond ik moeilijker dus daar kreeg ik 100 ml water bij (maar dat was dus ook wel het enige wat ik mocht drinken tijdens de test en het moest in het eerste half uur op zijn, ik had het al op tijdens het drankje Hahaa). Maar het drankje is echt niet heel vies, het is gewoon AA op steroids 🙈.. doordat het zo zoet is werd de tweede helft voor mij dus iets lastiger, maar verstand op 0 en je krijgt het er zo in. Ik heb me de hele test helemaal prima gevoeld, nergens last van… lekker m’n boek gelezen, gedownloade serie gekeken en de wachttijd was zo om. Maar gewoon mega balen dat het toch te hoog was.. ik wist ook niet dat je bv echt niet mag wandelen of teveel mag bewegen.. ze willen echt weten hoe je lichaam de suiker verwerkt als je verder niets doet. Ik moet ook maandag naar de diëtiste voor intake, hopelijk dan meer kennis om het goede te doen voor mezelf en de kleine..

één maand geleden

Overigens werd ik geprikt met een vinger prik! Dus daar kun je ook even naar vragen of ze met een vingerprik willen doen!