4 Reacties

2 maanden geleden

Goedemorgen!! Je mag wel wat garnalen eten. Maar let wel goed op. Het blijft natuurlijk altijd een risico. Onderstaand even het advies van mijn verloskundige bijgevoegd. Heb je tijdens je zwangerschap al eerder garnalen gegeten? Dan hoef je je niet direct zorgen te maken over dit gewijzigde advies. Het gaat bij dit advies vooral om een langdurige inname van garnalen. Je kunt dit gewijzigde advies dan ook het beste als een voorzorgsmaatregel zien. Dit betreft ook het eten van sardientjes, kreeft en krab. Let op hoeveel je hiervan eet. Garnalen dienen tijdens de zwangerschap niet of met mate te worden geconsumeerd omdat ze beschikken over een kwikgehalte. Dit maakt ze nog wel veilig, maar je moet letten op de inname hiervan. Garnalen worden wel als zeer voedzaam voedsel beschouwd en kunnen hoge hoeveelheden van specifieke voedingsstoffen leveren. Garnalen zitten vol met jodium, wat de gezondheid van de hersenen en de werking van de schildklier bevordert. Ook zijn garnalen een grote bron van omega-3 en omega-6 vetzuren. Ook bevatten garnalen antioxidanten. Garnalen zijn verder caloriearm en bevatten geen koolhydraten. Zo’n 90% van de calorieën komt van de eiwitten in de garnaal en de rest van het vet. Eet je een portie van 85 gram garnalen, dan zorgt dit ervoor dat je twintig verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Ook krijg je 50% van je dagelijkse selenium behoefte binnen. Dit mineraal zorgt voor een gezond werkend hart en vermindert ontstekingen. Let wel hierop! Eet je toch garnalen, dan is het erg belangrijk erop te letten dat hier de listeria bacterie in kan zitten. Listeria is een bacterie die kan zorgen voor een voedselinfectie. Je vindt de bacterie vooral in producten die lange tijd kunnen worden bewaard zonder verhit gegeten te worden. De kans dat je besmet raakt is niet groot, maar dit kan echter wel ernstige gevolgen hebben. Denk aan een miskraam of vroeggeboorte. Let dan ook goed op.

2 maanden geleden

Als alternatief zou je vega sushi kunnen eten, tegenwoordig steeds meer opties 😉

2 maanden geleden

Ik eet momenteel geen sushi, durf het toch niet aan. Toch eet ik soms garnalen, gewoon met mate.

2 maanden geleden

Ik eet 1x per maand heerlijk een dragon roll en een handroll sushi. Let op dat je de eitjes die ze er meestal bovenop doen weglaat, dat mag niet. Maar 2 a 3 stukken gefrituurde garnaal in die rol kunnen echt geen kwaad. Gaat erom als je veel en langdurig eet het dan schadelijk kan zijn