40 Reacties

2 maanden geleden

Ik was bij mijn eerste medische bevallen in het ziekenhuis. Bij deze kreeg ik de keuze of ik onder controle in het ziekenhuis zal blijven of bij de verloskundige. Ook omdat alles bij mijn eerste zwangerschap goed was verlopen tijdens de bevalling. Toch heb ik persoonlijk gekozen voor het ziekenhuis, omdat als er iets is je er al bent en ik dat zelf prettier vind. Maar je moet doen wat voor jou goed voelt.

2 maanden geleden

Bij mijn eerste kindje ben ik bevallen in het ziekenhuis. Wetende dat, mocht er onverhoopt iets niet goed gaan, ik in goede handen zou zijn. Die gedachte gaf mij het meeste rust. Ik kreeg gruwelijk pijnlijke rugweeën die ik met geen mogelijkheid weggepuft kreeg, dus uiteindelijk ook nog een ruggenprik gekregen. Dus het was uiteindelijk toch wel op een ziekenhuis bevalling uitgedraaid. We woonden toentertijd op een paar minuten rijden van het ziekenhuis, ik heb in de auto maar 1 wee gehad, dat scheelde ook een hoop. Nu met de tweede kies ik weer voor het ziekenhuis om dezelfde reden.

2 maanden geleden

Ik zit er ook heel erg over te twijfelen. De eerste geboorte was in het ziekenhuis, achteraf geen mooie bevalling. Nu heb ik met mijn vk erover gesproken . Er is altijd de mogelijkheid nog na het ziekenhuis te vertrekken als dat nodig is. Maar de vk is ook getraind op onvoorziene situaties. En uit onderzoek blijkt dat thuisbevallingen nirt gevaarlijker of risicovoller zijn. Sterker nog, als je in het ziekenhuis bevalt wordt er vaak eerder gekozen voor medicatie, dat kan leiden tot een langere uitdrijving, waardoor en misschien meer medicatie nodig is, dan komt vaker een vacuümpomp te pas en wordt je vaker ingeklapt. Ik heb nu gekozen om toch een thuisbevalling te proberen, met als backup altijd een ziekenhuis in de buurt ( naja, op 20 min rijden dan).

2 maanden geleden

Ik voel me denk ik prettiger in een ziekenhuis... als er wat is en je moet middenin je bevalling alsnog die kant op lijkt me echt verschrikkelijk.. Ook is t ziekenhuis in mijn stadje zo uitgekleed dat we naar een ziekenhuis verderop moeten om te kunnen bevallen, ik heb er geen zin in om dat te doen als ik al in de stress zit omdat we iets mis is gegaan na een thuispoging. Oh en je poept tijdens de bevalling.. dat wil ik niet in m'n bed hebben😜

2 maanden geleden

Bij mijn eerste kindje ben ik thuis in bad bevallen, daar hoopte ik ook op. Nu hoop ik dat het weer zo zal gaan! Ik voelde me prettiger in mijn eigen omgeving, lekker thuis. Ik kon me daar goed ontspannen. Ik vond juist het idee van het ziekenhuis minder fijn, het gevoel alsof ik dan minder zelf zou mogen beslissen en grotere kans op ingrepen. Ik heb zelf totaal geen erg gehad in zaken als opruimen of viezigheid, dat deed de kraamverzorgster allemaal, dus dat heb ik allemaal niet meegekregen. Het belangrijkste is volgens mij waar jij je het prettigst bij voelt en het beste kunt ontspannen, net waar jij je goed bij voelt.

2 maanden geleden

Dit is mijn eerste zwangerschap en ik kies bewust voor thuis en badbevalling. Ik vertrouw op mijn lichaam dat het allemaal goed gaat komen ook al zal ontzettend veel pijn doen. Daarnaast hoef je niet met je hele hebben houwen naar het ziekenhuis om het daar enigzins te kunnen vertoeven. Thuis heb je alles bij de hand om je veilig en comfortabel te voelen dat vind ik belangrijker dan eventuele pijn die ik misschien zou hebben.. Thuis heb je misschien ook meer afleiding om je weeën beter op te kunnen vangen. Zo heb ik gehoord dat huishoudelijke taken een goede afleiding kunnen zijn.

2 maanden geleden

Ook hier eerste zwangerschap en heb het liefst een thuisbevalling. Ik vind het idee gewoon ontspannender, thuis ken ik de weg en heb ik het idee dat ik meer centraal sta. Ik heb een doula die aanwezig zal zijn en mijn geboorteplan bewaakt ☺️

2 maanden geleden

Bij mijn eerste in het ziekenhuis huis bevallen en dat wil ik nu zeker weer. Ik vond het juist meer ontspannen om, mocht er iets niet goed gaan, ik al in het ziekenhuis was. Want het kan ook nog zo zijn dat de bevalling zelf goed gaat, maar je placenta daarna niet op tijd komt loskomt of je teveel bloed verliest, en dan moet je alsnog naar het ziekenhuis. En dan mag je man met de baby achter de ambulance aan rijden. Ook vond ik het prettiger dat ze gewoon goed licht hadden en dat ik in van die beugels kon hangen met m'n benen, zodat ze hele mooie hechtingen konden zetten. Waren maar 3 kleine, maar heb er ook echt helemaal geen last van gehad. Had overigens een ongecompliceerde, snelle bevalling (4 uur) zonder pijnbestrijding. Het is daarom dit keer wel de vraag of we het ziekenhuis halen, omdat de inschatting is dat deze bevalling maar 2 uur duurt 🙈 Je kunt trouwens toch ook de begeleiding voortzetten bij de verloskundige en later nog kiezen of je poliklinisch in het ziekenhuis wil bevallen of thuis?

2 maanden geleden

Ik heb een ziekenhuis bevalling ivm medicatie, maar ga wel bevallen met mijn eigen verloskundige. Eerste kindje ook in ziekenhuis bevallen. Ben er blij om. 3 uur persweeën gehad en alles bij elkaar geschreeuwd. 😂 Liever in een ziekenhuis schreeuwen dan in een rijtjeswoning

2 maanden geleden

Mijn 1e bevalling wou ik in het ziekenhuis, dat idee vond ik fijner. Achteraf was deze keuze goed geweest, want de hartslag van onze dochter zakte telkens weg waardoor ik een spoedkeizersnede kreeg. Deze bevalling nu dus medisch, maar als ik een keus had gehad, had ik zeker weer voor het ziekenhuis gekozen.

2 maanden geleden

1e naar het ziekenhuis ivm meconium in het vruchtwater. Opzich prima bevalling gehad alleen ze kregen niet door op de monitor hoe vaak en heftig m’n weeen waren, dus ze bleven het infuus maar ophogen… Tot er een verpleegkundige een paar minuten op m’n kamer moest blijven ivm losse sensor en die zei ehm je gaat iets sneller dan wij kunnen zien, dat infuus mag wel tandje minder 🤓 De tweede keer wilde ik graag thuis, en dat was maar goed ook want ik had het ziekenhuis nooit op tijd gehaald😆 fantastische bevalling, en daarna met baby en man en al lekker m’n eigen bed in. Ik hoop dat de derde weer exact zo gaat👌🏻

2 maanden geleden

Ziekenhuis. Ik vind het prettiger om op een plek te zijn waar men medisch kan ingrijpen als het nodig is. Ook prettig dat alles in zo’n kamer op bevallen is ingericht. Er is ruimte, apparatuur en er zijn artsen als dat nodig is. Dat geeft me rust. Ik ben 2x eerder in het ziekenhuis bevallen. Bij de eerste moest men bijstimuleren omdat het echt te lang duurde en daarna ook ingrijpen omdat zijn hartje dipte. Tweede ging iets soepeler maar ook die werd medisch omdat de ontsluiting niet vorderde. Nah ja, ik vond het een prettig idee dat ik dat niet thuis had. Mensen waren heel fijn en ik had een ruime rustige kamer voor mezelf. Vriend kon blijven slapen. Helemaal prima.

2 maanden geleden

Bij mijn zoon zijn zwangerschap was mijn keuze om thuis te bevallen. Eigen omgeving vond ik belangrijk vanuit het oogpunt dat ik daar meer rust vindt. Ook hebben ze het getimed wanneer je sneller geholpen bent met spoed, als je al in het ziekenhuis ligt of vanuit een thuisbevalling. Dat was bij ons ziekenhuis gelijk aan elkaar. Dus dat speelde mee in die keuze. Echter heb ik vanwege geen beweging meer voelen een keizersnede gehad. Nu met deze zwangerschap heb ik volgens mij de keuze om of vaginaal te bevallen in het ziekenhuis of een keizersnede. Voor nu kies ik voor de keizersnede (met 20 weken heb ik nog een gesprek.hierover in het ziekenhuis). En waarom een keizersnede, om zo te weten waar ik aan toe ben en niet nogmeer trauma op te lopen.

2 maanden geleden

Bij mn 1e zwangerschap gekozen voor een ziekenhuis bevalling. Wilde absoluut niet thuis bevallen, meer de gedachte dat als er iets zou gebeuren ik al op de goede plek was. Achteraf maar goed ook, had weeenopwekkers nodig en uiteindelijk een ruggenprik omdat ik al meer dan 22u bezig was. Nu tijdens de 2e zwangerschap weer opnieuw over nagedacht maar ook dit x wil ik in een ziekenhuis bevallen. Ook omdat ik nu weer een voorkeur heb voor een ruggenprik. Succes met het maken van de keuze!

2 maanden geleden

Ik heb de keuze niet doordat ik medisch ben maar als ik de keuze had zou ik alsnog voor het ziekenhuis kiezen. Dit omdat ik niet midden in een weeënstorm achterin de ambulance alsnog naar het ziekenhuis wil moeten, of onderweg naar het ziekenhuis in de auto bevallen.. noem maar op. En mocht het opeens slecht gaan met het kindje of met jou.. of je wilt last minute toch pijnmedicatie.. ziekenhuis is dan toch de fijnste plek

2 maanden geleden

Ik had besloten in het ziekenhuis te bevallen de eerste keer. Op het moment dat de weeën begonnen dacht ik - ik ga echt niet die auto in 😂 dus thuis gebleven en wat heerlijk was dat! Geen gesjouw, voldoende zorg om me heen en meteen op je eigen plekje met de kleine. Voor de tweede is thuis bevallen nu ook mijn plan. Het ziekenhuis is hier ook we dicht in de buurt mocht er iets mis gaan.

2 maanden geleden

Ik dacht eerst ziekenhuis is veiliger, maar nu ik me er meer in verdiept heb geef ik toch de voorkeur aan thuis als er geen indicatie is. Grotere kans dat je zelf ontspannen bent en de dingen op hun natuurlijke beloop gelaten worden ipv ingrijpen die misschien niet essentieel zijn. En naar het ziekenhuis rijden kan dan altijd nog als het nodig is.

2 maanden geleden

Ik ga ook voor thuis. Lijkt mij heel fijn om in mijn eigen omgeving te bevallen, en dan gelijk thuis te blijven. Ziekenhuis is om de hoek, dus mocht het toch nodig zijn ben ik er zo

2 maanden geleden

Ik had bij mijn zoontje een thuisbevalling, dat was ook mijn wens, maar ik was ook realistisch dat als het niet ging ik naar het ziekenhuis zou gaan. Dat is bij ons maar 5 minuten rijden. Gelukkig was dit niet nodig (ook omdat de ontsluiting ineens heel intens maar snel gevorderd was). In het bevalbad kon ik de weeën aardig opvangen. Ik hoop het dit keer weer op deze manier te doen. Had het idee dat ik in m’n eigen omgeving het meest ontspannen zou zijn 🙂

2 maanden geleden

Ik twijfel zelf ook nog. Ik neig het meeste naar het ziekenhuis, omdat er met problemen gelijk hulp is.