40 Reacties

2 maanden geleden

Ik twijfelde bij mijn eerste heel erg, had ook een plan voor thuis en voor ziekenhuis. Uiteindelijk duurde het heel lang en werd ik thuis helemaal gek, dus toch naar het ziekenhuis. Ze is met behulp van vacuümpomp geborgen, dus blij dat ik daar was. Nu wil ik ook gewoon weer naar het ziekenhuis. Ik woon vrij dicht bij het ziekenhuis (5 min rijden), dus ik vond de rit naar het ziekenhuis niet zo erg. Als je verder weg woont is dat ook wel iets om rekening mee te houden.

2 maanden geleden

Ik wilde bij de eerste bevallen in een bevalkamer bij de verloskundige. Maar omdat ik al 41+5 was stond er een inleiding gepland de dag dat de bevalling (toch nog spontaan) begon. Ik ben blij dat ik toen toch naar het ziekenhuis ben gegaan. Mijn zoon was een grote baby die vastzat. De vacuümpomp bleef niet zitten vanwege zijn vele haar, dus uiteindelijk met de tang gehaald. Ik ben blij dat ik in het ziekenhuis was en zal daar nu ook weer voor kiezen. Maar ieder zijn eigen voorkeur.

2 maanden geleden

Reactie op mermaidmommy

Ik twijfel zelf ook nog. Ik neig het meeste naar het ziekenhuis, omdat er m ...
Weer dan wel dat er in het ziekenhuis veel vaker interventies zijn dan thuis. Het is (meestal) even veilig om gewoon thuis te bevallen.

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Weer dan wel dat er in het ziekenhuis veel vaker interventies zijn dan thui ...
Ja, dit lees ik ook vaak. Daarom twijfel ik ook haha. Wil eigenlijk ook niet dat ze onnodig gaan knippen daar beneden enzo 😅

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Weer dan wel dat er in het ziekenhuis veel vaker interventies zijn dan thui ...
Ik denk dat het in beide gevallen heel belangrijk is om een goed bevalplan te hebben en zelf ook goed op de hoogte te zijn. Voor zowel thuis als in het ziekenhuis geldt: als jij geen (concreet) bevalplan hebt, dat ze dan zullen doen wat ze altijd doen. En dat kan verschillen per verloskundige / gynaecoloog en veel volgens de “standaard” richtlijnen. Maar als jij jouw wensen bespreekbaar maakt en eventuele vragen die je hebt stelt, dan is er heel veel mogelijk. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk i.v.m. bijv. medische redenen. Dus zelf dat initiatief nemen i.c.m. je gevoel volgen wat betreft de locatie, zal je het dichtst bij de bevalling brengen die voor jou goed voelt.

2 maanden geleden

Wij gaan proberen ons eerste kindje thuis geboren te laten worden. Ik kreeg enorme stress als ik aan de bevalling dacht, en heb daarom besloten meer over bevallen te leren. Het boek ‘positief over bevallen’ van Milli Hill is voor mij een geweldige manier om mijn keuze te baseren op feiten, rechten, én bevalverhalen. Je moet doen wat goed voelt voor jou, maar als je dat niet weet (zoals ik) is Milli’s boek een geweldige manier om daarachter te komen! Succes met het maken van een keuze 😚

2 maanden geleden

Reactie op mermaidmommy

Ja, dit lees ik ook vaak. Daarom twijfel ik ook haha. Wil eigenlijk ook nie ...
Dat doen ze echt niet zo maar hoor 😊, daarbij ben je Als je poliklinisch in het ziekenhuis bevalt niet medisch en wordt het begeleiden door je verloskundige, die je anders thuis ook zou begeleiden. Dus haar handelingen zullen niet ineens anders zijn. Ik heb zelf een prima poliklinische bevalling gehad vorige keer. In bad bevallen zonder enige interventies. Zou dat op zich nu prima weer doen, maar zit er aan te denken om deze keer thuis in bad te gaan bevallen. Juist omdat het vorige keer ook zo goed is gegaan. Daarbij was mijn 1e bevalling al relatief snel dus is er een kans dat thuis bevallen sowieso de grootste kans heeft, dus dan is het denk ik fijner als ik me daar al op voorbereid ipv dat de plannen ineens veranderen als de bevalling begint

2 maanden geleden

Misschien een gekke vraag maar wanneer vertrek je naar het ziekenhuis bij een ziekenhuisbevalling? 😁

2 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Misschien een gekke vraag maar wanneer vertrek je naar het ziekenhuis bij e ...
Na overleg met je verloskundige. Hangt af van de intensiteit van je weeën en ontsluiting. Of als er alsnog een medische reden zich aandient, bij mij bijv. Meer dan 24 uur gebroken vliezen en nog geen weeën. Ik wil in het ziekenhuis bevallen, voel me daar prettiger bij mocht het niet vanzelf gaan. En als het wel vanzelf gaat, ben je zo weer thuis.

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Weer dan wel dat er in het ziekenhuis veel vaker interventies zijn dan thui ...
Geldt dit dan ook voor poliklinische ziekenhuisbevallingen? Want dat er bij ziekenhuisbevallingen met medische indicatie veel vaker interventies zijn lijkt me duidelijk: daar heb je immers ook die medische indicatie voor...

2 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Misschien een gekke vraag maar wanneer vertrek je naar het ziekenhuis bij e ...
Meestal werkt het zo: als je een uur lang regelmatig (elke 3 tot 5 minuten) weeën hebt bel je de verloskundige en komen ze je ontsluiting checken. Afhankelijk van hoe ver je bent komen de dan later weer terug, blijven ze bij je of vertrek je naar het ziekenhuis. In de regel zeggen ze volgens mij bij ongeveer 4 cm ontsluiting naar het ziekenhuis vertrekken. Dit alles voor een poliklinische bevalling, dus niet met medische indicatie. Volgens mij moet je bij een medische indicatie al eerder richting ziekenhuis, maar is natuurlijk ook afhankelijk van de ernst van de indicatie.

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Geldt dit dan ook voor poliklinische ziekenhuisbevallingen? Want dat er bij ...
Ja, ook poliklinisch. Heeft er wellicht ook mee te maken dat vrouwen dan niet in hun natuurlijke omgeving zijn, iets minder ontspannen, waardoor weeen minder makkelijk op gang komen. En dan kun je in de 'waterval van interventies ' terecht komen, want bij inleiding/weeenopwekkers komen er minder natuurlijke pijnstillende hormonen vrij, dus vaker pijnbestrijding, en bij een ruggenprik zijn er weer net vaker andere interventies nodig. Zeker niet om mensen bang te maken want een zkh bevalling kan ook heel mooi zijn, en het een is dus niet veiliger dan het ander bij geen medische zwangerschap. Maar als mensen zeggen 'het is achteraf maar goed dat ik in het zkh was want...' gaat dat dus ook niet altijd op want je weet niet of je in dezelfde situatie terecht was gekomen thuis.

2 maanden geleden

Reactie op Smos

Na overleg met je verloskundige. Hangt af van de intensiteit van je weeën e ...
Ik heb geen verloskundige omdat ik tot nu toe een medische indicatie hebt. De volledige zwangerschap wordt in t ziekenhuis gevolgd. Als ik kies voor ziekenhuis blijf ik medisch.

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Ja, ook poliklinisch. Heeft er wellicht ook mee te maken dat vrouwen dan ni ...
https://open.spotify.com/episode/25kAftc2jwXmGTDgBskeoH?si=4dpyJXhOT1WFzBhczp6JeQ deze podcast gaat o.a. over die hormonale fysiologie.

2 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Ik heb geen verloskundige omdat ik tot nu toe een medische indicatie hebt. ...
Dan zal het ook in jouw geval zijn na overleg met jouw contactpersoon daar. Het heeft dus te maken met de combi weeën en ontsluiting en op basis daarvan maken zij de beslissing of het al verstandig is om te komen. Is ook weer per zwangere verschillende hoe snel ze je al in het ziekenhuis willen hebben. Ik zou deze vraag dus vooral bij je volgende controle even stellen, dan weet je precies hoe ze het bij jou gaan doen.

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Ja, ook poliklinisch. Heeft er wellicht ook mee te maken dat vrouwen dan ni ...
Ah ok, maar is dan dus toch ook een beetje persoonlijk. Ik kon me juist in het ziekenhuis veel beter ontspannen 😅 Maar haf sowieso een snelle bevalling zonder pijnbestrijding of interventies... Niet eens tijd voor een bevalbad oid 😅

2 maanden geleden

Ik heb ervoor gekozen om poliklinisch te bevallen in het ziekenhuis onder begeleiding van mijn verloskundige. Is bij m'n 1e goed bevallen en ga het bij de 2e weer op deze manier doen.

2 maanden geleden

Reactie op Wenteleefje

Misschien een gekke vraag maar wanneer vertrek je naar het ziekenhuis bij e ...
Ik ben destijds bij 5-6 cm ontsluiting naar het ziekenhuis vertrokken.

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Ah ok, maar is dan dus toch ook een beetje persoonlijk. Ik kon me juist in ...
Ja dat denk ik ook! Gaat vooral om waar jij je het prettigste bij voelt

2 maanden geleden

Reactie op ClaudiaMC

Ik voel me denk ik prettiger in een ziekenhuis... als er wat is en je moet ...
Je ligt ook thuis op matjes hè ? En als je poept vangen ze dat direct op zodat niemand daar last van heeft/je hebt het ook niet echt door. Zou me meer zorgen maken over het poepen na de bevalling, dat is echt dood eng🫣