17 Reacties

één maand geleden

De eerste paar maanden zijn alleen slaapzakken voldoende. Voor beide bedjes, 2 dekens, 3 tot 4 lakentjes en matrashoezen, afhankelijk van hoeveel je wast en ik kan dit niet genoeg zeggen... hydrofiele luiers voor onder het hoofdje. Als ze dan een keer een beetje spugen hoef je alleen maar de hydrofiele luiers te wisselen en wassen 🤷‍♀️

één maand geleden

Ehm de eerste maanden worden slaapzakjes hier ten strengste afgeraden door de kraamzorg. Je mag het ook niet gebruiken als hun hier zijn dat hebben ze nadrukkelijk verteld hij bij de intake vorige zwangerschap. Dat heeft ermee te maken dat baby's klein zijn. De slaakzakken zijn veelal combinatie maten voor een paar maanden. De slaapzakjes sluiten daardoor in het begin niet goed aan rond de nek. Wat een hele verhoogde kans opleverd dat je kindje in de slaapzak verdwijnt en komt te overlijden. Ook in het ziekenhuis mag je ze hier niet meenemen of gebruiken bij een newborn. Ieder zijn eigen ding natuurlijk maar ze deden hier echt voor waarschuwen bij ons. Ook stop je je kindje met een deken goed in wat ze geborgenheid geeft en waardoor ze rustiger zullen slapen werd ons verteld. Wat wij hadden voor de co sleeper/wiegje: 2 moltons 2 hoeslakens 2 katoenen lakens voor het bedje Hierbij is het zo 1 op bed 1 in de was. 1 wollen of gevoerde winter deken omdat veelal het laken vol zit tijdens het spugen en je dan in de nacht alleen dat vervangt kun je de deken gewoon overdag wassen. Wij hadden er 1 en dat was echt genoeg. Hadden uiteindelijk voor onze zoon toen wel nog 1 zomer deken nodig voor hij in zijn slaapzakjes ging ivm geboorte in januari. Je maakt alles strak op en stopt alles goed in. Wij deden nog een hydrofiel doek onder het hoofdje voor spugen dat kan je een paar keer helpen voorkomen om te verschonen. Budget tips vinted. De deken is vaak het duurste. Sommigen hebben er 1 dubbel of toch alvast gekocht en in de kast laten liggen. Waardoor ze het nieuw verkopen. Wij zijn pas met 5 maanden slaapzakjes gaan gebruiken toen hij begon te bewegen en draaien in bed. Toen is hij ook over gegaan van de co sleeper naar zijn ledikant. Voor het ledikant hebben wij ook 2 moltons en 2 hoeslakens. En daarin toen dus de slaapzakjes. Daarvoor dus geen dekens aangeschaft. Kinderwagen hadden wij 1 hoeslaken met een hydrofiel doek onder het hoofd en voor buiten deden wij hem in de voetenzak die we ook in de maxi cosi gebruikten. Die verwarmden we even iets voor met de kruik als we op pad gingen in de wandelwagen en hij heeft nooit koud gevoeld. Voor die 4 maanden dat we die bak gebruikten vond ik dekens voor de wandelwagen echt onzin.

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Ehm de eerste maanden worden slaapzakjes hier ten strengste afgeraden door ...
https://www.kinderveiligheid.nl/adviezen/tips-en-advies/de-4-van-veilig-slapen?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw_Na1BhAlEiwAM-dm7KEn7nqjgiZ_lrYjWu31pT3W1vrcXQ3LL1LZHl1MP_S_YPyGjR45BhoCRfwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds De veilig slapen richtlijn zegt juist wel een slaapzak. Je hebt toch ook van die inbaker slaapzakken juist voor newborns? Ik vind dit ook een ingewikkeld onderwerp!

één maand geleden

Reactie op kristab88

https://www.kinderveiligheid.nl/adviezen/tips-en-advies/de-4-van-veilig-sla ...
Klopt en toch raden ze het hier af. Onze kraamhulp zei. Soms maak je dingen mee waardoor je weet dit zijn adviezen gegeven door mensen die dat nog nooit hebben zien gebeuren. Zo een slaapzakje moet aansluiten rond het nekje om er niet in te verdwijnen. Onze zoon had maat 44/50 en de slaapzakjes zijn vaak dan maat 50/62. Dat zegt al dat het heel groot is. Er zijn overigens wel veel meer dingen te koop zoals bed bumpers voor in een wieg, ledikant of box. Dat wil niet zeggen dat als het te koop is het veilig is. Want ook daar kan je baby met het gezichtje inkomen en verstikken. De een zweert erbij de ander durft het niet. Hier zei zowel het ziekenhuis als de kraamhulp onafhankelijk van elkaar het. Onze zoon lag op neonatologie en het kindje in het bed op de kamer bij hem had een slaapzakje aan. Die moest echt direct uit. Ze konden een hele hand nog naast het nekje erin steken en hadden nog ruimte over. Dat lieten ze aan de ouders zien. Na dat gezien te hebben en 2x gehoord te hebben niet doen. Doen wij het ook echt niet. Verder is het ieders eigen wat die doet. Misschien zijn er wel slaapzakjes in 1 maat. Misschien voel jij je er wel prima bij. Dan moet je het zeker doen. Maar hier is het dus echt afgeraden. Zo heb je ook het onderwerp inbakeren. Want waarom leer je een baby dat aan terwijl als het gaat rollen een paar maanden later je het weer moet afleren. Ook zoiets 🤷‍♀️. Maar bij de een zal het werken. Bij de ander niet.

één maand geleden

Wij hadden twee dekentjes: één voor in bed en één voor beneden en in de kinderwagen. Daarnaast nog een wikkeldoek van noddles (met 100%katoen teddystof) ook voor beneden/kinderwagen. Losse lakentjes hebben we nooit gebruikt. Wel een stuk of 5 hoeslakentjes, die we ook als verschoonkussenhoes gebruikten (is ongeveer dezelfde maat als je een grote wieg/cosleeper hebt). Maar uiteindelijk bijna niets daarvan gebruikt, omdat mevrouw alleen dicht bij papa en mama in bed wilde slapen en overdag de hele dag gedragen wilde worden 😅

één maand geleden

Ok ik heb per bedje 2 setjes lakens. 1 voor erop en 1 voor de was. Voor de co-sleeper gebruik ik wieglakens en hoeslakens. Heb een simpel fleece dekentje voor erbij. Ons huis is goed geïsoleerd en redelijk warm in de winter, dus hoef geen warme dekens te hebben. Voor het ledikant ook een hoeslaken en ledikant laken. Daarbij ook weer een fleece dekentje of een gehaakte deken. Heb voor de zekerheid pukababy piep slaapzakken/inbakerzak gekocht, was voor onze jongste een uitkomst destijds. Wanneer ze ong 3 maanden is en te groot voor de pukababy stap ik over op de reguliere slaapzakken

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Ehm de eerste maanden worden slaapzakjes hier ten strengste afgeraden door ...
Wat bijzonder, bij ons werd het juist aangeraden en ook het inbakeren, omdat die kleintjes dat reflex nog hebben dat ze zichzelf wakker schrikken met de armpjes. Wij hebben de eerste maanden dus een Swaddle up gebruikt en daar sliep onze dochter fijn in. Ik ga me toch eens meer verdiepen maar dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Wél dat je heel goed moet controleren op de openingen zodat deze idd niet te wijd zijn. En voor de TS: wij hadden bij de kruitvat een dekentje gehaald die onze favoriet werd. Het hoeft niet allemaal duur en merk te zijn, soms loop je ertegenaan :)

één maand geleden

Reactie op lianne1985

Wat bijzonder, bij ons werd het juist aangeraden en ook het inbakeren, omda ...
Hier dus het tegenovergestelde. Vind het ook lastig maar na het ziekenhuis en dat slaapzakje snap ik het wel. Dus ik doe maar wat wij gehoord hebben. En als een ander het wel fijn vind moeten die vooral dat doen maar wil het zeker meegeven als iets om over na te denken.

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Ehm de eerste maanden worden slaapzakjes hier ten strengste afgeraden door ...
Dit is ook het advies wat ik van de kraamhulp heb gekregen. In het ziekenhuis is worden ook geen slaapzakken gebruikt. Ik ben dit bij mijn eerste kindje pas op een later moment gaan gebruiken doordat het zo sterk werd afgeraden.

één maand geleden

Reactie op laura19902

Dit is ook het advies wat ik van de kraamhulp heb gekregen. In het ziekenhu ...
Bij onze kraamhulp is het zelfs zo dat ze de baby niet op bed leggen te slapen overdag als hun aanwezig zijn en er geen laken met deken is. In het gesprek met hun en tijdens controle was het gewoon zoals het gezegd werd een eis dit te hebben. Ze vroegen er ook specifiek naar. Ze weigeren gewoon de verantwoordelijkheid te nemen een baby tijdens hun aanwezigheid in een slaapzak te laten slapen. In ieder geval voor mij fijn te horen dat dat dus niet alleen hier zo erg afgeraden word.

één maand geleden

Ik zie heel beel mensen zeggen dag slaapzakken niet mogen maar een puckababy piep zou volgens mij prima kunnen deze is vanaf 44cm/2,5kg. Wij hebben zelf geen slaapzakken gebruikt bij onze dochters toen ze zo klein waren omdat het gewoon prima ging met dekentje. In het begin lagen ze zo stil dus het bleef netjes zitten. Vanaf het moment dat ze dekentjes ging aftrappen (was hier ergens rond de 3 maanden) waren we overstapt naar de puckababy newborn. Deze is vanaf 50cm/3,5kg. Maar ik zou hem voor een kleine newborn nog groot vinden. Wij gaan voor wollen dekens! Maar deze zijn inderdaad prijzig, dus misschien nog op vinted mogelijk goedkope dekens te vinden? Wij hadden ook de gebreid dekentje van jollein was niet heel duur

één maand geleden

Ik heb ook nooit gehoord eigenlijk dat een slaapzak niet mag (kan best zo zijn hoor), maar het is de eerste maanden echt niet nodig. Wij hadden denk ik 3 lakentjes en 2 dekentjes, hebben in het begin in het wiegje ook bijvoorbeeld nog de wikkeldeken eroverheen gelegd als 2e dekentje. Wiegdekens kan je later ook nog in het ledikant gebruiken omdat je kindje nog dicht bij het voeteneind ligt, dus dan kun je de wiegdeken overdwars leggen. En kijk vooral op Vinted! 😊

één maand geleden

Reactie op futuremommy

Ik zie heel beel mensen zeggen dag slaapzakken niet mogen maar een puckabab ...
Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Bij onze kraamzorg willen ze er geen 1 gebruiken. 🤷‍♀️

één maand geleden

Normale slaapzakken worden inderdaad afgeraden, maar inbakerslaapzakken mogen wel. In ieder geval, bij naviva als kraamzorg. In het ziekenhuis werd onze kleine man toen gewoon in een hydrofiel ingebakken, maar officieel mag dat thuis dus weer niet en moet je een inbakerslaapzak kopen. Ik had de paco piccolo omdat onze kleine man uit alle andere slaapzakken wist te komen en uit deze niet. Even weer op jouw vraag over dekens en lakens. Gebruik je een wiegje voor je kind in huis? Dan kan je die spullen ook voor je kinderwagen gewoon bruiken. En de hoeveelheid ligt aan hoeveel je wilt wassen. Als je 3 lakens en dekens hebt, heb je altijd 1 in de roulatie om te wassen. Maar heb je geen droger zou ik toch al zelf sneller voor 5 gaan zodat je altijd een schone droge hebt. Kijk ook in de sales voor dekens, ik heb zo laatst een little dutch deken gekocht voor 30euro (en die is ook echt lekker dik).

één maand geleden

3 moltons, 3 lakens en 2 dekens voor zowel wieg als ledikant. Voor de reiswieg hebben we 2 moltons, 2 lakens en 2 dekens.

één maand geleden

Bedankt allemaal! Inmiddels voor co sleeper alles 2x besteld. Bijkopen kan altijd nog 😁. Voor ledikant nu 3 hoeslakens en 2 lakens besteld. Mijn tante is nu een deken aan het breien dus wacht dat even af. Voor kinderwagen dacht ik aan een voetenzak waar ik haar in kan leggen. Later wil ik in ledikant overgaan op slaapzak.