10 Reacties

één maand geleden

Kleding in verschillende warmtes. Vooral voor jezelf/je partner. Wij hadden een kamer waar het super warm was in het ziekenhuis en de andere was veel koeler. Laagjes is mijn advies!

één maand geleden

Witte kool! Die kun je kneuzen en in je bh doen! Stinkt wel maar helpt super goed tegen stuwing!

één maand geleden

- Veel afwisselen in houding tijdens weeën. - Bij de persfase niet gaan liggen op bed maar gebruik maken van de zwaartekracht. - Veel drinken en vaak plassen tijdens bevalling. - Kraamvisite meer spreiden en ook af en toe een dagje rust inplannen zonder bezoek. Wij hadden vorige keer echt iédere dag bezoek tijdens de eerste weken, dat ga ik nu toch wel anders doen. Als je gehecht wordt vanwege een knip of scheur, wordt trouwens aangeraden om juist op een harde ondergrond te gaan zitten en niet op een kussentje 😊

één maand geleden

Als je gehecht wordt is honingzalf heel helpend. Tegen infecties en prikt niet🙂 Ons dochtertje bleef maar huilen in haar bedje toen we thuis waren. Ik heb haar bij me genomen en zo de nacht doorgebracht, dat kalmeerde haar (en logisch 🫠) Achteraf had ik willen weten hoe ik dat veilig had kunnen doen. Nu op instinct veilig gedaan maar ik vind het zo maf dat niemand daarover informeert. Baby komt net uit je buik, moet in een bedje, natuurlijk is het meest fijn bij mama❤️

één maand geleden

- spreek begin en eindtijd af als je moeite hebt om je grenzen te bewaken of als je bang bent dat mensen te lang blijven. - loop de eerste week zo min mogelijk trap om je bekken te beschermen - gebruik een poedertoren voor de nacht, dan raak je nooit meer de tel kwijt bij de schepjes flesvoeding - ga eens tijdens het rusten met de billen bloot, letterlijk. Doordat er niks tegen de hechtingen aan zit, kan het goed helen. Ga wel op een matje liggen - heeeeeel veel huid op huid bij mama maar ook bij papa. Werkt positief voor de borstvoeding maar ook voor de hechting, groei, temperatuur onder controle houden - als je kindje slecht groeit, maar wel zijn temperatuur goed op peil kan houden -> gebruik toch vaker een kruikje, dekentje of mutsje. Soms kost het je kindje te veel energie om de temperatuur op peil te houden, deze energie kunnen ze niet gebruiken om te groeien. - laat foto's maken, ook van de uitdrijving. Verwijderen kan namelijk altijd nog - kijk eens met een spiegel naar je vagina na de bevalling, het is een minder grote 'war zone' dan je verwacht. Wel kunnen je schaamlippen wat blauw en/of gezwollen zijn, dit trekt allemaal weer weg. - ga op een HARDE stoel zitten, het klinkt heel gek, vroeger zatten ze op zwembandjes.. dit is echt funest voor je bekkenbodem en zorgt alleen maar voor meer zwelling en druk op je bekken. Door op een harde stoel te gaan zitten, help je met het afvoeren van het vocht.

één maand geleden

Ik kreeg inderdaad ook het advies om naar de 16 hechtingen van mijn knip op harde ondergrond te gaan zitten. Nou, ik ging door de grond van de pijn. Mijn moeder is arts en heeft veel bevallingen gedaan en zei dat er maar weinig bewijs voor dit advies is en wel ontzettend zeer doet. Dat ga ik dit keer wel anders doen. Maar volg vooral je eigen hart hierin.

één maand geleden

- menstruatieonderbroeken voor als de meest heftige bloedingen voorbij zijn - Niet te veel in de vluchtkoffer als er iemand in je omgeving is die makkelijk spullen kan komen brengen als je langer in het ziekenhuis moet blijven (bij mij m'n ouders) - wel extra wikkeldeken of badcape mee voor vervoer van de baby van het ziekenhuis naar huis (beter één te veel bij je die je niet gebruikt dan één te weinig als je 's nachts in de kou naar huis gestuurd wordt 😅) - hydro gel pads voor pijnlijke tepels in de kraamweek (waren echt mijn life saver, naast lanoline of tepelzalf) - zodra je baby terug op geboortegewicht is elke 3 uur voeden (met name bij borstvoeding) loslaten en lekker op verzoek voeden - zodra je baby 's nachts niet meer poept, niet meer verschonen 's nachts - zorgen voor warmte bij het verschonen, scheelt veeeeeel gehuil (vorige keer steeds geklooid met een badkamerkacheltje, maar nu een speciale warmtelamp voor babies van reer gekocht) - extra rubberen kruiken of grote pittenzak voor voorverwarmen bedje of kinderwagen - zoals eerder al iemand aanhaalde: je informeren over veilig samen slapen (in 1 bed, dus niet in een co-sleeper) voor het geval je kindje daar behoefte aan heeft. Scheelt veel in je nachtrust als je daar gewoon aan toegeeft en het kan met de juiste voorzorgsmaatregelen dus gewoon veilig (Google op James mckenna en veilig samen slapen) - warme pyjama of bovenkleding voor het veilig samen slapen (want dekens boven je middel is dan geen optie..)

één maand geleden

Koolbladeren voor de stuwing. Ik geef geen borstvoeding en had erg veel last vd stuwing.. en de Koolbladeren dat koelt echt af dat is echt fijn. Even als natte maandverband uit de vriezer ook erg verkoelend

één maand geleden

Reactie op lianne1985

Als je gehecht wordt is honingzalf heel helpend. Tegen infecties en prikt n ...
Dit 100%! We kregen een foldertje van de kraamzorg met redenen voor huilen - honger, koud, moe, etc. En ze willen gewoon knuffelen na 9 maanden in de buik stond er niet bij. Op instinct inderdaad, maar dan denk je wel even goh, lijkt me een hele belangrijke om erbij te zetten 😅

één maand geleden

Reactie op Clover21

Dit 100%! We kregen een foldertje van de kraamzorg met redenen voor huilen ...
Ja idd. Ik heb nu ook een andere draagzak gekocht. Bij mijn eerste hadden we een van babybjorn. Maar daarbij kon je geen skin to skin contact mee houden en was best ingewikkeld om je kind in te stoppen. Mijn eerst vond het echt heerlijk om op me te slapen.