20 Reacties
6 maanden geleden
Ieder kindje is weer anders, neem lekker de tijd om dadelijk die van jou te leren kennen. 🥰
Waar ik mijn kraamzorg dankbaar voor ben is dat zij ons in de eerste week heeft geleerd hoe je kan douchen met je baby. Mijn man kreeg doucheles in zijn zwembroek. 😂
6 maanden geleden
Probeer zo min mogelijk te plannen, verwacht zo veel mogelijk dat het nooit gaat zoals jij wil en laat het allemaal gewoon over je heen komen 🤣
Ennuh... maak je niet al te druk.
Ieder kind is anders, wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Iedere moeder houdt er toch haar eigen gedachte op na. Wat ik prima zou vinden zou jij misschien afkeuren en omgekeerd. Volg je eigen gevoel, dan komt het heus wel goed 😉
6 maanden geleden
Zoals hierboven al gezegd werd, go with the flow! Hoeveel je ook probeert te plannen, het zal waarschijnlijk toch anders verlopen. Ik was ook echt en newbie als het op baby's aankwam toen ik zwanger was van de eerste (lees: al zeker 10j geen baby vastgehad, nog nooit een baby verschoond, uberhaupt geen kinderen in mijn omgeving) en het is echt helemaal goedgekomen! Echt een soort oergevoel dat in me zat van zodra ik mijn kind voor het eerst vasthad. Ik heb zwangerschapsyoga gevolgd om wat tips te sprokkelen voor bij de bevalling en heb hier best veel aan gehad. Ga het nu zeker opnieuw doen.
6 maanden geleden
Oja, en je hoeft je echt helemaal niet te generen om om hulp te vragen wanneer de baby er eenmaal is. Ik ben in een ziekenhuis bevallen en heb 's nachts (was savonds bevallen) een vroedvrouw moeten roepen om me uit te leggen hoe ik mijn kind moest verschonen. Werd helemaal niet raar van opgekeken. Er wordt ook goed uitgelegd hoe je een badje moet geven, hoe je best voedt, welke verzorgingsproducten goed zijn etc. Heb ik echt heel veel aan gehad! Het enige wat ik zeker aanraad is om op voorhand wat verzorging voor jezelf in huis te halen (kraamverband, peri-fles, compressen koudleggen, ...).
6 maanden geleden
Zorg voor een vriezer gevuld met maaltijden wanneer je richting je uitgerekende datum gaat, je hebt die eerste weken echt geen zin om uitgebreid in de keuken te staan. Of lekker bestellen natuurlijk 😂
En idd go with the flow, doe de eerste weken rustig aan, alleen voor je kindje zorgen en laat anderen je in de watten leggen, neem hulp zeker aan! (En dan niet met je kindje maar huishoudelijke klusjes 🤭)
Ook vond ik overslag rompers en truitjes het fijnste, zo hoef je niets over het hoofdje te doen.
Oke en dan nog een, de laatste: probeer ook te genieten ondanks dat je in de kreukels ligt 😂
6 maanden geleden
Inderdaad vriezer gevuld met maaltijden want niemand heeft zin om te koken die eerste weken. Een peri-fles na elk wc bezoek spoelde ik het daarmee weg, en als je borstvoeding gaat geven een lactatiekundige in je kraamweek.
Om mee te kijken hoe de baby aanhapt, of de tongriem goed is etcetera.
En inderdaad go with the flow de eerste dag dat ik haar luier verschoonde had ik de luier andersom gedaan (wist ik veel) 😂.
En ook alles wat in boekjes niet te letterlijk nemen, de realiteit is echt anders. Zelf vond ik het boekje de eerste 3 maanden prettig om te lezen.
6 maanden geleden
Wij vonden het fijn om ons kindje de eerste weken bij ons op de kamer te leggen en hebben daarbij gekozen voor een cosleeper, maar je kunt ook het bedje bij je op de kamer zetten voor de eerste tijd. Als je vast wat Luiers thuis hebt maat 1 en eventueel 0 en billendoekjes ben je al een heel eind. Verzorgingsproducten voor de baby heb ik veel uit pakketjes gekregen waardoor je eerst kan testen welk product jij en je baby fijn vindt om te gebruiken voor je dit moet gaan kopen. Wij waren helemaal fan van overslagrompers omdat deze niet over het hoofdje hoeven, maar wat hieronder ook gezegd wordt: wat de een fijn vindt, vindt de ander verschrikkelijk... een fijn warm dekentje is wel belangrijk en ook heeft je baby de eerste tijd kruiken nodig om warm gehouden te worden. Voor na de bevalling is kraamverband nodig en een peri fles, maar ik ging altijd na het plassen even onder de douche staan (Wij hebben een losse douchekop) waardoor je ook alles schoon spoelde. Zorg ook echt dat je aangeboden hulp gebruik van maakt, iemand die even wat bijhaalt bij de drogist of de supermarkt zorgt er echt voor dat jij echt je tijd met je partner en kindje kan besteden, ik voelde me daar eerst een beetje bezwaard over maar ben blij dat ik het wel heb gedaan! Wij hebben via onze kraamhulp een lijstje gekregen destijds met wat je allemaal nodig hebt, en dan stond er ook bij wat je eventueel optioneel kan kiezen, dat vonden wij zelf heel fijn. Koop je ook niet allemaal onzin wat je vervolgens nooit gebruikt..
6 maanden geleden
Zorgen dat je de musthave dingen in huis hebt zoals kunstvoeding, flesjes, evt speentje als je dt wilt gebruiken. Genoeg kraamverband,zoogcompressen,luiers,doekjes. De eerste paar dagen wil je sowieso het huis niet uit en je man waarschijnlijk ook niet.. andere dingen zijn door familie en/of kennissen wel te halen of evt door jezelf te bestellen. Boodschappen bestellen!! Zorg paar dagen van te voren dat je wat boodschappen in huis hebt. Dit is nooit in te calculeren maar gewoon zorgen dat je op het einde altijd voor paar dagen eten in huis hebt.. en eten voor maken en invriezen want je hebt echt geen zin om in alle chaos en al die overweldigende gevoelens nog te staan koken .. hopelijk wil en kan je kraamzorg koken 😅 kruikjes en thermometers in huis hebben. En lekker zittende kleren voor jezelf ...
6 maanden geleden
Zo min mogelijk kleertjes kopen want je krijgt echt heeeeeel veel kleertjes (iedereen vindt het leuk om babykleertjes te kopen...)
Perifles wat veel genoemd wordt is handig, maar je kunt ook gewoon een bidon gebruiken. Zelf vond ik kraakverbod verschrikkelijk en ben zo snel mogelijk overgestapt op wasbaar maandverband. Inmiddels ben ik helemaal fan van menstruatieonderbroeken en zal die ook zeker na de bevalling gaan gebruiken.
Verder is een cursus heel fijn. Ik heb zwangerfit en zwangerschapsyoga gedaan (was in corona tijd zwanger dus had geen reet te doen, haha) en beide zijn goed. Zelf heb ik het idee dat je bij yoga iets beter leert ontspannen en op je ademhaling letten, wat echt heel belangrijk is bij de bevalling.
Zelf heb ik ook tijdens de zwangerschap al gegolfd. Zo had ik een paar spuitjes met colostrum in de vriezer liggen. Ik vond dat zelf een heel fijn idee, omdat ik per sé borstvoeding wilde geven.
En wat iedereen al zegt: als de baby er is, dan is het vooral 'go with the flow'. Ieder kind is anders en bij ons is ook heeeeel veel anders gegaan dan ik vantevoren had gedacht.
6 maanden geleden
Wat ik heel prettig vond destijds was ook te weten dat je kindje best beroerd kan zijn na de bevalling en hoe je je kindje dan het beste kan helpen. Dat had onze verloskundige perfect uitgelegd waardoor we de eerste nacht vol zelfvertrouwen ons kleintje konden helpen. Dus als je de kans hebt zou ik dat vragen.
Absoluut een vriezer vol maaltijden!
Ik droeg de eerste week de netbroekjes uit het zkh of boxers van mijn man. Daarover een lekkere lange nachtjapon met knoopjes voor het voeden.
En als je borstvoeding wil geven is inderdaad een lactatiekundige fantastisch. Wij waren wat laat met hulp inschakelen, dat ga ik nu bij de tweede direct in de kraamweek doen. Gewoon voor de zekerheid.
En vooral: zon kleintje doet nog niets "zoals het moet". Volg je kindje, knuffel veel, en snuif zoveel je kan zijn heerlijke geur op want die gaat best snel weg vond ik 🥹
Oja de co-sleeper vond ik ook fantastisch. Heerlijk vanuit je bedje staren naar het mooiste dat er is!!!!!! ♥️
6 maanden geleden
Oh wat een geweldige reacties allemaal! Heel erg bedankt! Mijn verwachting van "trucjes" voelt nu wat naïef🙈. Ik zag op Pinterest iets van een stijf vuistje betekent dat de baby honger heeft en de hand ontspant als die vol zit...
Peri-fles, nooit eerder van gehoord (mag je niet meer vegen of wil je dat niet?).
Bedankt voor alle reacties! En meer is welkom hoor, maar ik voel me hiermee ook al flink geholpen. Ik ga m'n best doen om met de flow mee te gaan en hulp te aanvaarden🤗❤️
6 maanden geleden
Ik was heel blij met de Lansinoh Therapearl Pack Cold/Hot tegen stuwing. En kersenpit is ook fijn om in huis te hebben als de krampjes hun intrede doen.
6 maanden geleden
Wat mij enorm geholpen heeft bij de eerste, is dat ik bij de kraamzorg heb aangegeven dat ik graag iemand wilde met veel ervaring omdat ik veel vragen had. Ze heeft mij en mijn man zoveel geleerd. Ze schreef allemaal tips in een boekje.
Haal niet te veel van te voren in huis. Het is toch altijd aftasten wat je baby fijn vind qua producten (flesje, speen, luiers, billendoeksjes etc)