10 Reacties

22 dagen geleden

Met het raam dicht slapen en de verwarming aan is juist slecht. In Scandinavië leggen ze niet voor niets kindjes in de winter zelfs overdag buiten te slapen. Ik vind het zelf niet prettig slapen met het raam dicht en daardoor hebben wij dat ook niet gedaan. Bij onze eerste zoon hebben wij gewoon een laken en een 2.5 tog deken gepakt met een dun mutsje. (Via je hoofd verlies je het snelst je warmte). Hij had dan een feetje pyjama aan en een romper met lange mouwen. De co sleeper deden we voorverwarmen met kruiken die 40 graden waren die we eruit haalden als hij erin ging. (De eerste weken deden we ze in bed laten tot we merkten dat hij het te warm kreeg dat voel je in het nekje). En zo gaan we het bij onze 2de zoon ook doen. Wij slapen altijd met het raam open en de verwarming uit boven. Zodra de temperatuur onder de 15 graden gaat in de kamer dan verwarmen we iets bij tot die 15 graden maar het raam blijft open. Onze zoon van 2 slaapt nog steeds elke nacht met een open raam net als wij.

22 dagen geleden

Hey! Ik zit met hetzelfde probleem. Stervenskoud wordt het bij ons in de slaapkamer in de winter, ik vind het heerlijk maar lijkt me toch wat te veel voor de baby. Ik ben van plan sowieso een klein kiesraad open te houden voor de frisse lucht, en dan overdag de verwarming aan zodat de ergste kou uit de kamer is. Verder heeft de Babyfoon een thermometer, zodat ik in de gaten kan houden hoe koud het nou precies is. Als het te koud blijft, gaat het raampje snachts dicht. Denk ook even overleggen met de kraamhulp tegen die tijd? Verder doe ik een warme deken en laken, en een pyjama met lange mouwen. Ik probeer dit een beetje aan te houden, met in plaats van de slaapzak een deken.

22 dagen geleden

Mijn vroedvrouw rade aan om de temperatuur op de kamer tussen de 18 en 20 graden te hebben. Toch zeker voor de eerste weekjes aangezien baby’s gun warmte niet goed kunnen bewaren. Slaapzak raad ze ook niet aan aangezien de baby nog heel klein is en kan wegzakken hierin. Vroedvrouw raad ook aan om rompertje met lange mouwen te tragen een warme pyjama en dan met een hydrofiele doek van minstens 1op1 meter om te baby in te bakeren. Ik heb zelf ook slaapzakken gekocht voor ik dit wist dus ik ga het wel eerst eens testen als de baby er is of het veilig genoeg is om te gebruiken of niet. Is anders ook zo zonde van het geld. Een dekentje en laken heb ik ook nog niet gekocht maar ga ik wel eens achter kijken is toch goed om verschillende opties te hebben eens het zo ver is en dan voel je vanzelf wel aan wat je baby het liefste heeft.

22 dagen geleden

Reactie op Miloutje

Met het raam dicht slapen en de verwarming aan is juist slecht. In Scandina ...
Dank voor je uitgebreide bericht. Ik vind met het raam dicht/verwarming aan inderdaad ook verschrikkelijk dus was me al druk aan het maken. Fijn om te horen dat anderen goede ervaringen hebben met raam open houden. Bij ons kdv hebben ze inderdaad ook buitenbedjes en daar was ik bij het bezoek aan kdv enthousiast over, geen idee waarom ik me nu dan zo druk maak over een open raam snachts 🙈😅

22 dagen geleden

Reactie op 2510Melanie

Hey! Ik zit met hetzelfde probleem. Stervenskoud wordt het bij ons in de sl ...
Deze tabel had ik ook gevonden en ik kreeg dus error van slaapzak ipv deken. Geen idee waarom ik niet bedenk dat een slaapzak met TOG 2.5 gelijk staat aan deken met 2.5 😂😂 Pregnancy brain zullen we maar zeggen.

22 dagen geleden

Reactie op Hadievera

Dank voor je uitgebreide bericht. Ik vind met het raam dicht/verwarming aan ...
Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen. Als ze het koud hebben worden ze wel wakker en voel je het in het nekje. Zolang het niet tocht is er weinig aan de hand. Kreeg laatst ook commentaar toen ik zei dat er geen verwarming aan was en raam open boven. Dus ik vroeg ook hoe slapen jullie dan? In een dik geïsoleerd nieuwbouw huis met alles potdicht 20 graden kwam het op neer. Heb ik ook gezegd dat zal vast zo gezond zijn dat je kind daardoor altijd met een snotneus rondloopt en ziek is. Mijn zoon slaapt met open raam vanaf geboorte en is niet vaak ziek of verkouden. Geen idee of het invloed heeft maar ik word ook ziek in een dicht huis. Dus zou zo maar kunnen. Ze had in ieder geval geen weerwoord meer. En al had ze die wel gehad. Wij doen wat wij willen en wat ons goed lijkt net als een ander dat doet. Dus gewoon lekker doen.

22 dagen geleden

Reactie op Miloutje

Gewoon doen waar jullie je goed bij voelen. Als ze het koud hebben worden z ...
Je hebt helemaal gelijk ook. Word er soms alleen zo onzeker van omdat ik zo weinig nog weet van de hele kraamtijd en wat de babe dadelijk nodig heeft etc 🙈. Dan helpt het iig wel om ook andere ervaringen en meningen te horen 😊

22 dagen geleden

Ik heb er 1 van 2,9 en 2 van 1,3. Bij mij staat er ook altijd een raam open, in de nacht is het (afhankelijk van de wind en de temperatuur) tussen de 16 en 18 graden in de winter ‘s nachts. Mij is aangeraden om er goed op te letten met raam open dat je kindje niet in de ‘tochtstroom’ ligt.

22 dagen geleden

Reactie op Hadievera

Je hebt helemaal gelijk ook. Word er soms alleen zo onzeker van omdat ik zo ...
Is ook zo. Ik zou zeggen er is geen juiste manier van opvoeden. Er is geen goed of fout. Wat voor de een werkt doet dat voor de ander niet. Wat goed is is samen met je partner een keuze maken en daar achter staan. Met hem op 1 lijn zitten en doen wat jullie goed lijkt maar ook voor jullie goed voelt. Wat bij de ene baby werkt doet dat bij de ander niet. Dus al die bemoeienissen en onbedoelde adviezen lekker naast je neer gooien. Het is een ontdekkingsreis voor jullie samen als nieuw gezin. En alleen jullie kunnen daarin bepalen wat goed is en wat niet. En ervaringen van anderen zijn natuurlijk handig en soms kun je er iets mee. Soms ook niet. Maar laat je vooral niet vertellen wat je wel en niet moet doen door wie dan ook. Twijfel is normaal maar niet nodig. Lukt iets linksom niet. Dan verander je van pad en probeer je het rechtsom. Niet te moeilijk doen 😉

21 dagen geleden

https://www.oudersvannu.nl/baby/tog-waarde-thermal-overall-grade-hier-moet-je-op-letten~6a29da8?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F Hier hebben ze wel een richtlijn maar als ik mijn gevoel kon volgen dan deed ik dat. Ik had gewoon laagjes met dekens over het laken in begin maar bij eerste was dat in de zomer in begin. Eerste weken zullen we misschien ook het kruikje gebruiken en mutsje. Bij die slaapzakken is het vooral dat het hoofdje er niet doorheen mag komen want dan komen ze met de mond/neus onder de deken dus de rits moet ook niet uiteen vallen. De kraamhulp zal ook wel helpen daarbij. Vooral zorgen dat er geen niet ademende stof of knuffels liggen rondom het hoofdje waar ze zich tegenaan kunnen draaien. Daarom is babynestje alleen onder toezicht.