7 Reacties

6 maanden geleden

Ik heb het zelf ook voorgeschreven gekregen, naast labetalol en methyldopa. Ook PE en HELLP gehad bij mijn vorige zwangerschap. Ik voel me er al weken kut door, voornamelijk door die laatste, maar alles wat ik kan doen om die ellende niet nog een keer mee te hoeven maken doe ik gewoon. Leg je twijfel/angsten gewoon even voor aan je arts/gynaecoloog en kijk wat zij er van zeggen, misschien kunnen ze je iets anders voorschrijven of dat je het gewoon inneemt en aan de bel kan trekken als je je niet goed voelt. Heel veel succes!

6 maanden geleden

Hoi! Ik kan je helaas niks vertellen over percentages etc maar heb vorige zwangerschap pre-eclamsie en hellp syndroom gehad. 7 weken in het ziekenhuis gelegen en het gelukkig kunnen rekken tot 34 weken en met exact 34 weken gezond bevallen. Ze kwamen er bij mij veel te laat achter dat mijn bloeddruk hoog was (26 weken) en toen kon er eigenlijk al niks meer gedaan aan worden. Ik slik nu ascal uit voorzorg. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik niemand mijn ervaring gun. Het is overigens vaak zo dat je bloeddruk nu nog goed is, vaak vanaf 2e trimester daalt je bloeddruk iets en vanaf 3e trimester stijgt hij. Dit was bij mij precies het moment dat het snel uit de hand liep. Het is natuurlijk volledig je eigen keuze en snap ook als je niet zomaar medicijnen wil slikken. Maar persoonlijk zou ik dit doen. Succes!🍀

6 maanden geleden

Hi. Ik slik momenteel acetylsalicylzuur. Ik heb in mijn vorige zwangerschap een fors infarct gehad in mijn placenta waardoor er 2/3e is afgestorven. In corona tijd gebeurt en kreeg geen 36 weken echo hierdoor. Ze kwamen er pas achter toen ik beviel met 39+3. Mijn dochter was maar 43cm en 2400gr. Gestopt met groeien rond 33 weken door het infarct. De navelstreng was nagenoeg leeg en ze heeft het maar net overleefd. Ze is nu bijna 4 en een super gezond vrolijk meisje gelukkig. Maar door deze gebeurtenis werd mij de keuze opgelegd of ik acetylsalicylzuur wilde slikken of niet. Verloskundige was niet enthousiast… maar gynaecoloog raadde het mij zeker aan. Ik slik het nu 2 weken en heb nergens last van. Heb wat sneller blauwe plekken en als ik een wondje heb bloed ik langer. Maar dat is het.. verloskundige vond dat er nadelen aan zitten voor mij zoals langere bloedneuzen, sneller vaginaal bloeden etc. Maar die nadelen zijn er alleen voor mij. Voor de baby is het alleen maar goed dus voor mij absoluut geen twijfel om het te gaan slikken.
Ik slik het ook en heb een milde variant van Willebrand factor en heb nu ook iets sneller blauwe plekken maar verder niks! En ik ben medisch door de Willebrand factor en alles is goed gecheckt dus het kan prima samen!

6 maanden geleden

Ik slik het ook. Heb mijn eerste zwangerschap door zwangerschapsvergiftiging net aan zelf overleefd. Tweede zwangerschap dus preventief geslikt, en nu de derde zwangerschap weer. Het werkte bij mijn tweede zwangerschap erg goed. Bloeddruk bleef keurig, en hield bijvoorbeeld. Ook veel minder vocht vast. Hopen dat het nu weer z'n werk doet. Verloskundige zei dat er eigenlijk niet echt bijwerkingen zijn en ook de gynaecologie en huisarts raadde het sterk aan. Ik ben er blij mee..

6 maanden geleden

Ik slik het ook, mijn moeder heeft het help syndroom gehad (waar ze nu op 60 jarige leeftijd nog steeds gevolgen van ondervindt, dus wat dat betreft blij dat het preventief kan). Daarnaast legde de vk mij juist veel voordelen uit aan het slikken van ascal (goed voor de groei van je kindje etc).

6 maanden geleden

Ik moet ascal gaan slikken omdat mijn zoontje dysmatuur geboren was (ook met een flink zuurstof tekort enz). Ik krijg woensdag een belafspraak met de gynaecoloog om alle voors en tegens te bespreken. Misschien kan je dit ook aanvragen bij je gynaecoloog? Zij hebben de meest betrouwbare informatie in jouw geval denk ik zo.