Hoi iedereen,
Zoals de titel al zegt twijfel ik over het gebruik van ascal (of aspirine/acetylsalicylzuur) tijdens mijn zwangerschap. Ik zoek dus naar wat ervaringen en zoek ook mensen die me misschien meer kunnen vertellen over de eventuele risico’s (al dan niet met percentages) ten opzichte van/in verhouding tot de voordelen.
Reden waarom ik twijfel is omdat ik een tijd geleden (half jaar ong) onderzocht ben op trombose en daaruit gekomen is dat ik net minder snel stol en een verhoogde bloedingsneiging heb. De waarde was niet enorm verhoogd, maar toch…Omdat ascal net op de bloedstolling gaat inwerken, voelt het voor mij in eerste instantie niet goed om het te nemen. Want je neemt dan bloedverdunners/antistolling terwijl het bloed al te dun is..
Langs de andere kant wil ik er ook wel alles aan doen om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen. Ik heb meerdere miskramen gehad en zou het verschrikkelijk vinden als er iets met mijn kindje zou gebeuren dat ik misschien had kunnen voorkomen. Mijn zus heeft PE gehad in haar zwangerschap en dit is ook echt geen pretje geweest. Eigenlijk heeft ze geluk dat ze er nog is.. de gevolgen daarvan zijn van wat ik gezien heb echt heftig en als ik iets kan doen om het risico te verminderen, dan wil ik dat graag doen, maar ik wil me er wel veilig bij voelen en dat gevoel heb ik nu niet echt. Ik ben denk ik ook bang dat het misschien gevolgen geeft bij de baby, want hoe zit het met zijn of haar bloed? Misschien is dat wel hetzelfde als bij mij? Had gelezen dat het medicijn ook op het bloed van de baby inwerkt en dat vind ik denk ik ook gewoon een beetje eng… hoe gingen jullie daarmee om?
Het advies om ascal te slikken heb ik gekregen omdat het men eerste kindje is en mijn zus dus PE had gekregen aan het eind van der zwangerschap. Het is een hele lage dosis dus ergens denk ik kom op het zal wel meevallen allemaal, maar ik ben nog niet 100% overtuigd dat het nemen een goed idee is. Iemand die me wat meer kan vertellen en zijn of haar ervaringen wil delen?
Mijn bloeddruk is overigens nu nog goed maar is al wel 130/85 à 90. Heb in het verleden schildklier problemen gehad en daardoor een hoge bloeddruk gehad dus dat is wel iets waar ik rekening mee moet houden.
Alvast bedankt!