45 Reacties
2 maanden geleden
Oké ik had hier helemaal niet bij stil gestaan eigenlijk 😅
Bij 1x uitgescheurd inwendig1 hechting.
2x uitwendig 1 hechting.
Het hechten vond ik misschien wel het “minst leuke” moment van de bevalling. Ik heb ook bij beide keren meermaals gevraagd of het echt echt nodig was. (Was al een vlucht plan aan het bedenken enzo)
Kan me niet voorstellen hoe heftig het voor jou dan geweest moest zijn. Bij beide kinderen heb ik me vanaf week 34 dagelijks gemasseerd met Weleda mama perineum. Ik ben ook zeker van plan om daarmee binnenkort weer mee te beginnen.
Meer kunnen we ben ik bang niet doen.
2 maanden geleden
Reactie op tdkramer
Geen tips… alleen mijn schaamlip een beetje gescheurd bij de eerste. Maar i ...
Hmm ik denk zelf dat t me tijdens de bevalling zelf niet heeft uitgemaakt , scheuren voelde ik niet, knip zetten doen ze tijdens een perswee. Dan telde 1 ding, kind moet eruit. Maar qua hechten en herstel , was de tweede t ergst. Het hechten moet echt echt echt goed verdoofd van mij. Ben je soortvan “klaar” en krijg je dat gedoe nog.
2 maanden geleden
Geen tips wat nog niet genoemd is (perineummassage met weleda olie en warme doek of eventueel in bad bevallen?). Hier ondanks perineummassage wel een kleine knip gehad de eerste keer (stuitbevalling). Ga binnenkort toch weer met de olie aan de slag en hopelijk dit keer geen knip (of scheur..) nodig.
2 maanden geleden
Nu alvast veel meer ontspanning in je bekkenbodem brengen met oefeningen. Mijn bekken oefentherapeut gaf ook de tip om nu al geregeld op een bal op een kruik/pittenzak oid) te gaan zitten. De warmte daarvan ontspant nu al de bekkenbodem. Hoe meer ontspannen die is tegen de tijd dat je gaat bevallen hoe beter. En inderdaad warme washand ook gebruiken. Ik spreek niet uit ervaring.. dus dit zijn echt gewoon de tips die ik van de bekkenoefentherapeut kreeg!
2 maanden geleden
Ik herken deze angst wel. Bij de eerste heb ik ook een knip gehad, het herstel erna was best pittig. De tweede ging al iets beter en was alleen ingescheurd. Ik heb de olie van weleda in huis en wil gaan beginnen met massage. Verder heb ik ook gelezen dat warmte helpt en je kan je houding aanpassen (bv op zij of in bad bevallen geloof ik). En ontspannen 🙈
2 maanden geleden
Hier nu ook zwanger van de derde. Beide kindjes erg groot voor mijn lichaam met 4 kilo(beiden) en 50 en 53cm. Ben er beiden keren vanaf gekomen met 1 hechting door een schaafwondje wat wel even netjes was te hechten. Wonderbaarlijk vond en vind ik het. Ben dus gelukkig niet bang hiervoor. Kindje wordt nu ook zelfs wat kleiner geschat. Heb zelf overigens niks gedaan betreft massage etc(bij de eerste heel kort).
Ik denk dat het echt heel erg ook aan je lijf ligt en je hier helaas niet al teveel aan kan doen.
2 maanden geleden
Ik heb ook laatst die Weleda olie in huis gehaald, nu nog maar zien of het nut zal hebben 😂 is voor mij de eerste, dus heb helaas geen tips. Ik ben er zelf ook wel bang voor eigenlijk, vooral voor het hechten als je klaar denkt te zijn, denk dat het inscheuren of knippen zelf in het moment wel zal meevallen (of ehh hoop ik) 😅
2 maanden geleden
Sja. Mijn eerste pastte gewoon niet omdat ik wegens sporten te ontwikkelde spieren had daar (ze vroegen: 'rij je paard?' Ik: 'huh, hoe weet je dat?')
Dus ja.. niks aan te doen denk ik en wensen voor het beste🤞