45 Reacties
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Ja weet niet wat je beter kan hebben… totaalruptuur en een half jaar incont ...
Oh lijkt me ook echt zo zuur!! Maar dan kunnen ze beter knippen denk ik? Ze weten natuurlijk niet van te voren dat het zal gebeuren..🤔
2 maanden geleden
Reactie op Chibi24
Ironisch genoeg stem ik voor de harakiri behandeling... 😅
Ik heb er de vor ...
Gok dat je daarmee de keizersnede bedoelt en ook niet dat je het echt zelf gaat doen😂😂😂
Voordeel van vaginaal bevallen is (naast gemiddeld genomen een sneller herstel) dat je kindje al een hoop van jouw microbioom mee krijgt, wat goed is voor de voedselverwerking (darmkrampjes etc) en de weerstand.
2 maanden geleden
Perineummassage! Enkel olie is niet genoeg. Bij mijn eerste vanaf 34 weken gedaan, 3x in de week. Merkte enorm verschil in pijn. De eerste keer masseren was vreselijk, werd steeds beter. Niet uitgescheurd. Ik gebruikte onderstaande uitleg:
https://nl.wikihow.com/Een-perineale-massage-geven
2 maanden geleden
Reactie op Sosaev
Nee klopt helemaal hoor… t stomme is dat ik in mn geboorteplan toen had ges ...
Ja mijn zus had t erover dat sommige dingen heel serieus worden genomen. Ze had aangegeven zo natuurlijk mogelijk te willen bevallen. Ze heeft echt heel lang weeen gehad en de ontsluiting duurde echt lang. Er werd niet eens voorgesteld om de vliezen te breken, omdat ze dus in haar bevalplan dat had opgenomen van zo natuurlijk mogelijk... achteraf had ze het graag wel gehad, want ze was al zo lang bezig...
Ben een beetje terughoudend met wat ik allemaal wil opnemen in dat bevalplan...
2 maanden geleden
Ben je ook in bad bevallen bij 1 van je bevallingen?
Hier 1e x subtotaalruptuur
Middels scheuren. Herstel viel me mee, wel lang nog wat klachtjes gehad. Ik ga nu in het bad 😝 of de wereld nou vergaat of niet, ik moet en zal in dat bad. Hoop dat dit gaat helpen..
2 maanden geleden
Ik heb 1 bevalling gehad tot nu toe, dus natuurlijk geen vergelijk, maarrrr wat ik gedaan heb:
- Epi-no gebruikt
- Perineum massage gedaan met Weleda olie (dus zoals eerder gezegd, niet alleen olie smeren maar echt de massage doen)
Ik had een hele snelle bevalling (6 min persen), waarbij zeker voor een eerste bevalling dan de kans op scheuren vrij groot is. Toch ben ik er vanaf gekomen met twee kleine scheurtjes in mijn schaamlippen, die alleen gehecht zijn omdat ze precies tegenover elkaar zaten.
Mevrouw die mij tipte op de epi-no was die van de zwangerschapsyoga en zij gaf aan dat van alle vrouwen waarvan zij wist dat die hem gebruikt hadden, niemand serieus was uitgescheurd of geknipt. Dus daarom vond ik het wel het proberen waard 😊
2 maanden geleden
Reactie op RaMa2024
Frambozenblad thee vanaf de 37e week. Heb ik van iemand gehoord.🤷 En dadel ...
Nee de dadels zouden zijn om de bevalling zelf makkelijker/sneller te laten verlopen. Dadels zijn sowieso gezond en lekker, dus raad dat sowieso wel aan om te eten 🤭
Die thee heb ik trouwens ook gekregen in een zwangerschapsthee pakketje, dus ga dat ook uittesten 😂
2 maanden geleden
Reactie op Cv-ketel
Ik heb 1 bevalling gehad tot nu toe, dus natuurlijk geen vergelijk, maarrrr ...
Heb meteen naar die Epi-no gegoogled.. je hebt blijkbaar ook de Aniball, maar beide zijn nog best prijzig.
Als ik het goed begrijp is het dus een soort oefenen met persen?
2 maanden geleden
Reactie op ClaudiaMC
Heb meteen naar die Epi-no gegoogled.. je hebt blijkbaar ook de Aniball, ma ...
Nee geen oefenen met persen. Maar wat je gaat doen vanaf week 37 is een ballonnetje inbrengen en die kan je opblazen tot een bepaald formaat. Daarmee realiseer je al een soort rek die je straks kan helpen bij het ontsluiten. Sommigen kunnen echt naar 9 of 10 cm toewerken met zo’n geboorte trainer, waardoor je lijf die opening dus al gewend is.
Staat dus echt los van persen, maar zie het als prenataal oprekken 😁 Mijn pufjuf gaf het als tip en beschreef het op deze manier.
(Schijnt dat ze in niet westerse landen vaak het zelfde nabootsen met de inbreng van calabassen enzo).
2 maanden geleden
Van de zwangerschapsyoga leer ik dat je houding tijdens de bevalling veel kan helpen. Vooral niet liggen op je rug, dan is er minder ruimte voor je kindje om doorheen te komen en moet je tegen de zwaartekracht in persen.
Verschillende houdingen aannemen tijdens de weeën en pas persen als je kindje er goed laag voor ligt zouden kunnen helpen. Dan pers je minder/niks kapot daarbeneden