Ha lieve dames. Met de 12 weken echo zagen we dat mijn kindje veel vocht had rondom haar lichaampje, hiervoor ben ik door verwezen naar het UMC in Nijmegen. Daar kwam uit dat het kindje een hartafwijking heeft namelijk VSD er zit een gat in het hartje en dit zorgt ervoor dat de hartklep lekt & de linker hartkamer niet goed functioneert.
Nu heb ik gisteren de 20 weken echo gehad waarop ze alles goed konden zien. De hartafwijking is bevestigd en de baby zou een paar weken/maanden naar de bevalling geopereerd moeten worden en de kans op leven is dat heel groot gelukkig. Maar ook zagen ze dat de groei wat achter liep, ze is erg klein en dit baarde hun wel zorgen. Ook had ze geen neusbotje….. waardoor ze er eigenlijk 100% vanuit gaan dat het gaat om een kindje met down syndroom want alle afwijkingen tot nu toe komen overeen met dat van een dowm syndroom kindje.
Omdat ik geen vlokkentest en/of vruchtwaterpunctie wilde laten doen ivm de risico’s heb ik uiteindelijk toch maar de nipt gedaan om er zeker van te zijn… want het kan ook gaan om trisomie 18 en dan zou ik de zwangerschap af moeten breken.
Dit nieuws is echt super vervelend maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Mocht ze het down syndroom hebben is het hartstikke welkom… en zal ik er met net zoveel liefde voor zorgen🥺