112 Reacties
5 maanden geleden
Woensdag 1-05 geprikt NIPT+ nevenbevindingen, is opgestuurd naar VU Amsterdam. Ben ook zo benieuwd naar de uitslag… hopelijk komt het deze week iig.
5 maanden geleden
Vorige week dinsdag geprikt en zojuist een goede uitslag (incl nevenbevindingen) vanuit het VUmc ontvangen!
5 maanden geleden
Reactie op Annemiek92
Woensdag 1-05 geprikt NIPT+ nevenbevindingen, is opgestuurd naar VU Amsterd ...
Vandaag 8-05 reactie gekregen(dus precies 1 week later) vanuit ‘t VU. Alles is goed gelukkig!🥳
5 maanden geleden
De nipt is nu al twee keer bij mij mislukt, beide keren omdat er te weinig foetale fractie in mijn bloed is gevonden. Iemand hier die dit ook heeft gehad?
De verloskundige zei dat ze dit nog nooit meegemaakt had en dat er bij de tweede keer prikken eigenlijk altijd wel wat te zien valt, of het nou goed of slecht is.
Omdat ik wel graag wil weten wat nou de oorzaak zou kunnen zijn, heb ik een verwijzing gekregen naar het polikliniek Verloskunde in het ziekenhuis. Hier krijg ik een oriënterend gesprek en gaan we bekijken welk onderzoek er nodig is om te achterhalen waarom er maar zo weinig foetale fractie in mijn bloed te vinden is.
5 maanden geleden
Reactie op ilse240024
De nipt is nu al twee keer bij mij mislukt, beide keren omdat er te weinig ...
Ik heb dit in een vorige zwangerschap ook meegemaakt en helaas had het bij mij een hele slechte oorzaak.
Ik had in die zwangerschap al vanaf het begin het gevoel dat er iets niet klopte, kan niet aangeven waar dat gevoel vandaan kwam. Nadat de nipt 2 keer mislukte omwille van te lage foetale fractie heb ik gevraagd om een vruchtwaterpunctie. Ik werd doorverwezen naar een prenatale professor en hij zag meteen verschillende afwijkingen op de echo en had een vermoeden voor triploidie (een ernstige chromosomale afwijking met 0% kans op leven buiten de baarmoeder). Die diagnose werd bevestigd door de vruchtwaterpunctie. Om die reden de bevalling laten inleiden op 18 weken.
Zijn er verder aanwijzingen op iets dat niet helemaal klopt op de echo’s? Vooraleer we bij de professor terechtkwamen leek altijd alles goed maar er was wel telkens een verdere groeiachterstand wat achteraf gezien ook wel een aanwijzing was.
Ik hoop zo voor je dat jullie een positieve uitkomst hebben.
Heel veel succes, en je mag me altijd een berichtje sturen!
5 maanden geleden
Reactie op EP93
Ik heb dit in een vorige zwangerschap ook meegemaakt en helaas had het bij ...
Hallo lieve mama,
Net een positieve uitslag gehad vam de nipt test.
Down syndroom zeggen ze voor nu.
Ik word zo in onzekerheid achtergelaten en ben heel hard opzoek naar advies verhalen herkenning. Zowel positieve als negatieve verhalen.
Ben gebroken.
En als ik jou verhaal zo lees breekt mijn hart in nog meer stukjes! Wat een respect en diepe medeleven heb ik met jou! 🙏
Heb je misschien tips over forums of degelijke waar ik terecht kan ?
Liefs een gebroken mama
5 maanden geleden
Reactie op LENTEBABY2021
Hallo lieve mama,
Net een positieve uitslag gehad vam de nipt test.
Down ...
Wat verdrietig om te horen! Alvast een dikke knuffel voor jou 💕
Ik heb veel gehad aan groepen op Facebook, als je even zoekt kan je vast groepen vinden met allemaal vrouwen in precies dezelfde situatie. In mijn geval ging het om een heel zeldzame aandoening waar weinig over bekend is dus hielp heel erg om lotgenoten daarin te vinden.
Verder heb ik ook boeken gelezen, altijd een kind tekort / het rouwt in mij / een regenboog in mij en naar podcasts geluisterd (bijvoorbeeld ik ben 1 op 6 van Julie Van den Steen - vooral aflevering 3 vond ik heel goed)
Ik weet dat Laura Loots recent ook een rouwplatform gelanceerd heeft wat me heel nuttig leek, maar zelf nog geen ervaring mee want was intussen al opnieuw zwanger van wat ik reeds wist een gezond kindje.
Moest je op zoek zijn naar antwoorden of ‘oplossingen’ voor de toekomst kan ik ‘it starts with the egg’ heel erg aanraden. Ik heb het jammer genoeg 2 keer na elkaar meegemaakt en had toen wel echt nood aan een leidraad en houvast in mijn zoektocht naar succes.
En als laatste, als je besluit je zwangerschap af te breken, kan ik je heel heel erg aanraden natuurlijk te bevallen. Lijkt super eng maar ik vond het uiteindelijk het mooiste wat er was. Haar nog even zien, vasthouden, fotootjes nemen. De tweede keer ben ik nogal gepusht in een curettage en heb daar enorm veel spijt van want heb het kindje dus nooit kunnen zien.
Heel veel sterkte in alles wat volgt en als je daar nood aan hebt mag je me altijd een berichtje sturen!
5 maanden geleden
Reactie op ilse240024
Bij mij is de nipt ook twee keer mislukt, de eerste keer wisten ze niet waarom ("te weinig data"), de tweede keer omdat de foetale fractie te laag was.
Ik mocht nog een derde keer laten prikken, met kanttekening dat er 50% kans was dat het weer zou mislukken en ik daarna kon kiezen voor een vruchtwaterpunctie . Gelukkig was de derde keer scheepsrecht en heb ik drie weken geleden een goede uitslag gekregen.
Ik heb de eerste keer met 10+6 laten prikken, tweede keer met 12+1 en de derde keer met 13+3.
Heel veel succes met het onderzoek 🍀
5 maanden geleden
Reactie op ilse240024
De NIPT is bij mij de eerste keer ook mislukt en nu in afwachting van de tweede uitslag.
Ik heb een hoog BMI en ze zeggen dat het daarmee te maken kan hebben. Ik vind het wachten echt verschrikkelijk..
Mijn verloskundige zei dat dit wel vaker voor kwam, hoop wel echt dat ik de tweede keer een goede uitslag krijg.
Wanneer heb je het gesprek in het ziekenhuis?
5 maanden geleden
Reactie op EP93
Ik heb dit in een vorige zwangerschap ook meegemaakt en helaas had het bij ...
Hoi,
Dank voor je antwoord. Ik merk dat ik erg op zoek ben naar soortgelijke verhalen, ongeacht of de uitslag nu positief of negatief is. Kan er zo weinig verder over vinden.
Wat een verschrikkelijk nieuws om te horen te krijgen, dat is natuurlijk het laatste waar je op hoopt. Bij ons is elke echo tot nu toe ook goed geweest, ook op de 13 weken echo niks bijzonders gezien. Het kindje is iets groter dan gemiddeld.
Het is verder afwachten, ik heb de afspraak gelukkig al begin volgende week. Fijn dat je aangeeft dat ik je kan berichten wanneer dat nodig is 😊
5 maanden geleden
Reactie op xsabienn
Bij mij is de nipt ook twee keer mislukt, de eerste keer wisten ze niet waa ...
Hier ook alle twee de keren dus te weinig data om een exacte oorzaak aan te kunnen wijzen. Het vermoeden is dus te weinig foetale fractie maar het zou dus ook nog een andere reden kunnen zijn.
De 2e keer ben ik geprikt bij 13+3 weken, vandaar dat de vk ook aanbeveelt om niet nog een keer te laten prikken maar om onderzoek te doen naar de oorzaak van dit. Begin volgende week het ik het gesprek in het ziekenhuis.
5 maanden geleden
Reactie op xxxcxxx
De NIPT is bij mij de eerste keer ook mislukt en nu in afwachting van de tw ...
Klopt ja, na de eerste keer prikken lukt de tweede keer bij 4 op de 5 vrouwen wel!
Hopelijk hoef je niet zo lang meer te wachten en krijg je binnenkort een goede uitslag 😊