87 Reacties

één maand geleden

Reactie op Vennetje91

Oh het is ook hier de eerste keer dat ik hoor dat je je kan laten vaccinere ...
Ik had ‘m 2 dagen na contact met de huisarts al in huis, dus geen vertraging in de levering gelukkig! Vóór 36 weken ben je gewoon op tijd. De griepprik is ook na 36 weken alsnog “nuttig”, en überhaupt pas beschikbaar vanaf 15 oktober, dus je kan ze best nog spreiden. Ik doe het precies zo, wilde het ook niet tegelijk!

één maand geleden

Reactie op Vennetje91

Oh het is ook hier de eerste keer dat ik hoor dat je je kan laten vaccinere ...
Ik heb het nav dit forum zowel met de gynaecoloog, consultatiebureau als huisarts besproken maar die gaven allemaal aan dat het nog niet is opgenomen in het programma. Enige optie om het daadwerkelijk te krijgen leek bij mij te zijn zelf regelen via de GGD.

één maand geleden

Ten eerste even wat praktische informatie voor dames die hem overwegen (heb er veel over uitgezocht): - via GGD of travel clinic weet ik dat je hem in ieder geval bij Travel Clinic Oost (Arnhem en Elst) en meerdere 'stadsklinieken' (o.a. in Eindhoven) kan krijgen l. Bij Ease travel clinic in Maastricht zijn ze ermee bezig, maar is heel duur; - Er moet 2 weken tussen de kinkhoest vaccinatie en deze zitten. Griepprik kan zowel samen met kinkhoevaccinatie als met de RS-vaccinatie; - Je kunt de vaccinatie in principe halen tussen week 24 en 36 van de zwangerschap. Aangeraden wordt tussen week 32 en 36, voor de optimale hoeveelheid antistoffen voor je kindje; - Na 36 weken kan ook nog, maar als je kindje dan voor 38 weken geboren wordt, heeft ie mogelijk niet genoeg antistoffen (dus zou zelf eigenlijk zeggen bij voorkeur uiterlijk met 35 weken halen) - Kosten via de huisarts/apotheek zijn rond de €200 (€216 hier). Via GGD of travel clinic rond de €250 (vanwege consult kosten). Bij Ease (Maastricht) zelfs €260 exclusief consult 😅 Ik krijg hem als het goed is volgende week via de huisarts, maar het was me een geregel 😅 Huisarts verwees me door naar de verloskundige. Die weer naar de GGD/consultatiebureau en die weer naar GGD infectieziekten. Die gaven aan dat het via de lokale travel clinic zou kunnen, maar dat het nog even zou duren voor die het geregeld hadden en ik beter de huisarts nog eens kon proberen 😅 Die weer gebeld en verwees me wéér naar verloskundige en GGD, maar nadat ik al mijn uitzoekwerk op papier op de mail gezet had, was de huisarts dan toch bereid om hem te zetten.

één maand geleden

Dankjewel voor de info dames! Wel echt een gedoe om dit allemaal te regelen zo te zien en zo vreemd dat de ene keer gezegd wordt dat het bij de GGD moet en bij de andere de huisarts het wel wil doen. Dit zou echt niet zo lastig moeten zijn voor een vaccin dat toch vorig jaar al is goedgekeurd… ook al zit het nog niet in het RVP.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Ten eerste even wat praktische informatie voor dames die hem overwegen (heb ...
Praktische aanvulling, ik ben zelf arts. Laat je niet te makkelijk wegsturen door de huisarts. Het is echt doodsimpel voor artsen om dit voor te schrijven, en de apotheek heeft het zo binnen. Geef je huisarts de naam van het vaccin (Abrysvo) en het kost diegene maar drie klikken tijd. Stel dus geen open vraag, maar gewoon “wil je dit voor mij voorschrijven?” Het vaccin zetten kan de doktersassistente op de praktijk voor je doen. De verloskundige/GGD zijn hier (nog) niet op uitgerust, omdat er geen officieel programma voor is, dus verspil geen moeite, tenzij jouw lokale GGD een van de weinige is die ‘m wel beschikbaar heeft. Buiten het RVP = taak huisarts.

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Praktische aanvulling, ik ben zelf arts. Laat je niet te makkelijk wegstur ...
Ja dat was achteraf gezien misschien wel de betere vraag geweest haha 😅 Ik vroeg inderdaad lekker naïf: ik wil een vaccinatie voor het RS-virus, die is vorig jaar goedgekeurd voor zwangeren. Hoe werkt dit?

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Praktische aanvulling, ik ben zelf arts. Laat je niet te makkelijk wegstur ...
Dit is inderdaad precies hoe ik het ook heb geregeld. Verloskundige en gynaecoloog kende het vaccin nog niet en huisarts verwees me naar de GGD. Ik heb toen gedaan alsof ik de GGD heb gebeld en heb bij de huisarts een briefje afgegeven met de naam van het vaccin, de kosten en wanneer het vaccin gezet moet worden en aangegeven dat het vaccin op recept verkrijgbaar is. Toen heeft de huisarts een recept uitgeschreven en lag hij de volgende dag klaar bij de apotheek :). Mij verbaasde het eerlijk gezegd wel dat zowel de verloskundige als de gynaecoloog niet eens op de hoogte waren van het bestaan van het vaccin... maar goed, uiteindelijk gewoon gelukt dus! Ik heb hem met bijna 33 weken laten zetten, en ben nu 39 weken. Geen last van gehad en dus ook geen vroeggeboorte ;).

één maand geleden

Reactie op CJB__

Had het graag gewild maar zowel verloskundige als cjg wisten er niets over, ...
Kleine aanvulling: er is niet per se een negatief advies gegeven voor het vaccin voor moeders, maar niet elke vrouw bevalt vlak voor het griepseizoen. Het is dus gewoonweg veel praktischer om het vaccin voor baby's op te nemen in het Rijksvaccinatieprogramma, omdat je dat alle baby's in bv. oktober kunt vaccineren. Als een moeder is uitgerekend aan het eind van het griepseizoen, heeft het simpelweg geen nut om te vaccineren gezien het vaccin maar ongeveer 6 maanden werkt.

één maand geleden

Voor degene die hem al gehad hebben. Zijn jullie ziek geworden van het vaccin? Ik moet zelf met 35+1 voor de griepprik. Deze word bij mij gezet in het ziekenhuis (de huisarts durft dit niet omdat ik wat allergisch reageer). Bij 37 weken precies krijg ik een keizersnede. Vraag me af of het dan wel nut heeft voor mij en de baby en of ik hem tegelijk met mijn griepprik dan zal laten zetten.

één maand geleden

Mijn gynaecoloog en huisarts vertelde mij ook over deze prik. Alleen dat het echt nog in de startblokken stond en dat de onderzoeken nog niet echt rond waren in hoeverre het zou werken. Wel dat ook de baby als ze geboren is antistoffen toegediend kan krijgen en dit schijnt goed te helpen, dit zou de kinderarts nog met ons bespreken na de geboorte. (Ik zelf woon in België dus misschien net wat anders, maar een vriendin van mij in Nederland zei ook dat ze deze kregen na de geboorte) https://www.azturnhout.be/nieuws/prik-oktober-beschermt-baby-hele-winter-tegen-rsv

één maand geleden

Reactie op janne90

Ik heb me hier laatst in verdiept (er is ook een topic over in het algemene ...
Vraagje hoe zit dat precies met vroeggeboorte? Hier ook kans op vroeggeboorte wegens korte baarmoederhals sinds 19 weken, maar zou hem wel graag willen..

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Ik had ‘m 2 dagen na contact met de huisarts al in huis, dus geen vertragin ...
De griepprik is ook al beschikbaar, maar verschilt misschien per huisarts. De mijne kreeg de eerste vaccins de 23e al binnen en ik heb hem 30 sept al gehad. Ik krijg komende week de Abrysvo. Mijn huisarts wilde 1 week tussen de griepprik & Abrysvo, terwijl ik op een overheids website had gelezen dat dat niet hoeft. Maar voor mij prima, ben blij dat het kan! De mijne kostte €217,95 bij de apotheek (196,20 Abrysvo, overige deel apotheek kosten) en €12,21 bij de huisarts voor het zetten.

één maand geleden

Reactie op Ek6547

Kleine aanvulling: er is niet per se een negatief advies gegeven voor het v ...
Ja klopt je hebt helemaal felijk, geen positief advies is wat anders dan een negatief inderdaad, ik had graag gezien dat er keuze was tussen beide. Omdat ik persoonlijk liever mijzelf laat prikken, gezien ik wel midden in het rs seizoen beval

één maand geleden

Reactie op Wenteleefje

Is dit met jullie besproken? Ik wist het bestaan hier niet van. Wel de kink ...
Ook het eerste wat ik er over hoor/lees met deze topic… 🙈

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Voor degene die hem al gehad hebben. Zijn jullie ziek geworden van het vacc ...
Ik heb er echt helemaal niets van gemerkt! Zelfs geen spierpijn. Of het voldoende nut heeft gelet op je keizersnede zou ik dan even met de huisarts overleggen.

één maand geleden

Reactie op Noé91

Mijn gynaecoloog en huisarts vertelde mij ook over deze prik. Alleen dat he ...
De onderzoeken zijn inmiddels afgerond en het medicijn is al goedgekeurd. https://www.cbg-meb.nl/onderwerpen/medicijninformatie-vaccinaties/rotavirus-en-vaccins Er is ook een vaccin voor het kindje na geboorte, maar die is moeilijk verkrijgbaar begreep ik in nl en beschermt niet direct vanaf geboorte, maar eenmaal gegeven werkt die wel. Niets nog inhet Rijksvaccinatieprogramma in Nederland, dat soort dingen gaat helaas vaak veel tijd over.

één maand geleden

Reactie op Aaker52

De onderzoeken zijn inmiddels afgerond en het medicijn is al goedgekeurd. ...
Ah ja die druppeltjes krijgt zij idd! Ofja voor het kindje dan, heeft ze gewoon meteen kunnen krijgen. En België kunnen ze dan een prikje krijgen gelijk in de eerste dagen na geboorte nog in het ziekenhuis. In elk geval een optie voor de mama’s die bang zijn dat er nog iets fout kan gaan in de zwangerschap als ze zelf de vaccinatie al nemen.

één maand geleden

Reactie op Noé91

Ah ja die druppeltjes krijgt zij idd! Ofja voor het kindje dan, heeft ze ge ...
Helaas is die prik voor pasgeboren kindjes hier in NL geloof ik nog niet verkrijgbaar. Dat maakt het wel lastig omdat je als je je kindje wil beschermen, toch echt als zwangere de prik zult moeten nemen. Vraag is in hoeverre je vanuit NL bijvoorbeeld in België terecht kan voor zo een prik voor je baby (uiteraard betalend)

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Voor degene die hem al gehad hebben. Zijn jullie ziek geworden van het vacc ...
Ik werd er niet ziek van, maar de assistente zei wel dat er twee weken tussen rs vaccin en griepprik moesten zitten bij het maken van de afspraak voor die laatste. Heb niet doorgevraagd naar de reden, maar zou dat dus zeker overleggen met een arts.

één maand geleden

Reactie op juliasz

Ik werd er niet ziek van, maar de assistente zei wel dat er twee weken tuss ...
Hier een arts, dat is nergens voor nodig hoor. Kan veilig tegelijk.