87 Reacties

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Hier een arts, dat is nergens voor nodig hoor. Kan veilig tegelijk.
Weet u dan ook misschien of het effect heeft 13 dagen voor een keizersnede? Mijn huisarts vind alles wat met mij, mijn allergieën en vaccinaties te maken heeft doodeng en wijst me alleen maar door naar het ziekenhuis 🫣 ik ga daar ook de vaccinaties krijgen op de spoed long afdeling.

één maand geleden

Reactie op Miloutje

Weet u dan ook misschien of het effect heeft 13 dagen voor een keizersnede? ...
Het effect is er sowieso wel deels, misschien minder, maar dat soort precieze gegevens hebben we nog niet uit de onderzoeken. Ga je borstvoeding geven/kolven? Dan stopt de antistof overdracht niet bij de geboorte en haal je mogelijk nog een deel van dit verschil in. Dat is speculeren hoor, maar wel heel aannemelijk dat het zo werkt. Qua risico’s is het lastig inschatten als je zelf een chronische ziekte hebt. Op dit moment is de ervaring er namelijk vooral met gezonde zwangeren. We plaatsen dit vaccin in dezelfde categorie als de influenza- en SARS CoV2 vaccins, met een vergelijkbaar bijwerkingenprofiel. Het is dus aannemelijk dat het niet gevaarlijker is, ook niet voor chronisch zieken. Jij zit met je longprobleem juist in dé RS risicogroep, dus naast je baby is het te verwachten dat het jouzelf ook hele welkome bescherming biedt! Maar ik weet natuurlijk niet waar jouw lijf zo sterk op reageert en of dat misschien wel heel specifiek is voor de griepprik. ;) Ik zou denken: niet geschoten, altijd mis. Jij hebt er meer mee te winnen dan een gezonde zwangere. Ik zou je longarts vragen of ze het allebei, misschien wel tegelijk, in gecontroleerde setting op de longafdeling willen doen. Je longarts kan het ook voorschrijven.

één maand geleden

Reactie op juliasz

Ik werd er niet ziek van, maar de assistente zei wel dat er twee weken tuss ...
Dat er twee weken tussen moet zitten geldt niet voor de rs/grierik combinatie naar voor de rs/ 22 weken prio combinatie. Griep en RS kan samen gegeven worden.

één maand geleden

Ow ik ken dit dus helemaal niet. Ik moet morgen weer naar de gynaecoloog, ga het zeker even aankaarten.

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Het effect is er sowieso wel deels, misschien minder, maar dat soort precie ...
Super bedankt. Zojuist het ziekenhuis gebeld en de longverpleegkundige gaat het een en ander uitzoeken. Ze zijn hier zelf nog niet bekend mee. Ze weten ook niet waar ik op reageer. Alleen dat alle allergie testen negatief zijn. Maar ik wel ook bij een huidtest hele heftige longaanvallen krijg met luchtweginfectie/longontsteking tot gevolg. Totaal niet aan gedacht dat ik ook risico patiënt ben. We weten wel neem ik de vaccins niet dat ik de hele winter ziek ben en doorgaans aan de prednison en dexamethason zit. Dus ik wacht nu af waar ze mee komen. Dank je wel voor je reactie en je advies. 🌺

één maand geleden

Reactie op Aaker52

De onderzoeken zijn inmiddels afgerond en het medicijn is al goedgekeurd. ...
Rotavirus is iets anders dan het RS-virus hè 😉 Het vaccin voor het rotavirus zit gewoon in het rijksvaccinatieprogramma en krijgt iedereen in NL die dit volgt. Zo ver ik weet zijn er voor het RS-virus 2 vaccins: één voor zwangeren en één voor pasgeboren babies. Die laatste is in NL vooralsnog niet verkrijgbaar, dus sowieso geen optie als je in NL woont. Beide zijn niet in het rijksvaccinatieprogramma, dus op eigen initiatief en eigen kosten.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Rotavirus is iets anders dan het RS-virus hè 😉 Het vaccin voor het rotavir ...
Ik had het over het rs virus.

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Rotavirus is iets anders dan het RS-virus hè 😉 Het vaccin voor het rotavir ...
Ik heb vandaag de apotheek gebeld en het RS-vaccin voor de babies is in NL indd nog niet te bestellen. Helaas heeft het vaccin voor de zwangere, Abrysvo, ook wel een levertijd.. hier bij de apotheek zou de eerste levering pas weer binnenkomen op 16 oktober.. Misschien wel handig om te weten voor iedereen is dat je het vaccin voor de baby wel in België kan halen. Je betaalt er wel een flinke som geld voor (800€) maar het kan wel. Voor degene die zich hier niet willen laten vaccineren, kan dat misschien een optie zijn als je dicht bij de grens woont.

één maand geleden

In België krijgt de baby het sinds kort. Weet niet hoe het zit voor Nederland

één maand geleden

Ik heb zojuist ook gebeld met de GGD op verzoek van de huisarts (regio Utrecht). GGD gaf aan dit vaccin niet te hebben en ik toch weer terug naar de huisarts moest. Vervolgens heeft de huisarts het voor me besteld en mag ik deze week langskomen om te prikken.

één maand geleden

Hier in frankrijk wordt het sinds dit jaar standaard aangeboden aan zwangere vrouwen. Evenals een booster shot voor de kleine na de geboorte. Ik werk zelf in het ziekenhuis en moet regelmatig ademhalingstherapie geven aan babies die hiervoor opgenomen zijn. Ik heb dus besloten om het te doen. Er zijn sinds vorig jaar campagnes voor en ze zagen de hoeveelheid opgenomen/overleden kinderen zo drastisch dalen dat ze het programma versneld hebben.

één maand geleden

Reactie op krulstaartjes

Hier in frankrijk wordt het sinds dit jaar standaard aangeboden aan zwanger ...
Wat goed! Wordt daar ook het abrysvo vaccin gegeven aan zwangeren?

één maand geleden

Reactie op Aaker52

Ik had het over het rs virus.
Nu met goede link🙈 https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2023/07/25/vaccin-tegen-rs-virus-goedgekeurd-voor-zwangere-vrouwen-en-ouderen

één maand geleden

Op mijn werk (huisartsenpraktijk) werd via nieuwsbrief bekend gemaakt dat deze mogelijkheid bestaat, maar wel op eigen kosten inderdaad. Daarin werden instructies gegeven over hoe het voor te schrijven en aan wie ed. Dus op deze manier ben ik te weten gekomen dat de vaccin eindelijk beschikbaar is en heb ik een recept via mijn werk aangevraagd. Heeft 210e gekost, maar ik heb door mijn beroep veel te veel zieke kindjes gezien, velen met opname in het zkh, dus voor mij is dit het geld waard. Ik ben voorstander van vaccinaties dus ik heb hier geen seconde aan getwijfeld. Dag na de vaccin voelde ik me een beetje niet fit, kreeg hoofdlijn en had 3 dagen een pijnlijke bovenarm, maar ik heb het ervoor over 🤞🏻

één maand geleden

GGD gebeld gaf aan niks te hebben en moest via m’n huisarts. Nu huisarts gebeld hebben hem voor mij besteld bij apotheek en ik moeten nu goedkeuring geven gezien hij €216 euro zou kosten. Kost hij bij iedereen zoveel en kan de zorgverzekering hier nog iets in betekenen?

één maand geleden

Mijn huisarts deed helemaal niet moeilijk en schreef direct een recept uit. Kan morgen of overmorgen het vaccin al ophalen bij de apotheek.

één maand geleden

Reactie op Valerryyx

GGD gebeld gaf aan niks te hebben en moest via m’n huisarts. Nu huisarts ge ...
Ja was bij mij ook 216 euro inderdaad

één maand geleden

Reactie op jwlt93

Ja was bij mij ook 216 euro inderdaad
Vind het veel geld wel. Ik twijfel omdat ik al 36 weken ben en eerder niet van het bestaan van dit vaccin af wist.. stel ik beval net 37 weken dan heeft het vaccin niet echt effect

één maand geleden

Reactie op Valerryyx

Vind het veel geld wel. Ik twijfel omdat ik al 36 weken ben en eerder niet ...
Ja vind ik ook! Is uiteindelijk een persoonlijke afweging. Wat ik wel jammer vind is dat heel veel zwangeren deze afweging helemaal niet kunnen maken omdat ze simpelweg niet of niet op tijd op de hoogte zijn van het bestaan van het vaccin. Ondanks dat het nog niet in het rvp zit, zou er wel over geïnformeerd kunnen worden..

één maand geleden

Reactie op jwlt93

Ja vind ik ook! Is uiteindelijk een persoonlijke afweging. Wat ik wel jamme ...
Nou precies! Ik ben ook heel blij met de starten van dit bericht want ik wist ook niet van het bestaan af. Heb wel besloten het toch te doen. De kans dat ze binnen nu en een week geboren wordt is heel klein en Vergeef het mezelf niet als ik straks in het ziekenhuis zit met m’n baby .. RS komt wel echt veel voor in de maanden november/december en januari