87 Reacties

één maand geleden

Reactie op Kwartje93

Hier een arts, dat is nergens voor nodig hoor. Kan veilig tegelijk.
Als er dan toch een arts in de zaal is 😉 heb jij enig idee waardoor dit vaccin de kans op vroeggeboorte vergroot? Het had te maken met het feit dat het een eiwitvaccin is zei de arts die ik sprak, maar ik heb toen niet doorgevraagd. Ik snap het uiteraard helemaal als je hier niet het antwoord op weet hoor haha.

één maand geleden

Reactie op janne90

Als er dan toch een arts in de zaal is 😉 heb jij enig idee waardoor dit va ...
Ik ben geen arts maar heb wel een antwoord gevonden online: https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.gezondheidsraad.nl/binaries/gezondheidsraad/documenten/adviezen/2024/02/14/advies-immunisatie-tegen-rsv-in-het-eerste-levensjaar/Immunisatie-tegen-RSV-in-het-eerste-levensjaar-advies.pdf&ved=2ahUKEwiZraHAr_yIAxXT9bsIHQlsOxoQFnoECBAQAQ&usg=AOvVaw3rdw7UP3qwb1KrAb88JXhD

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

Ik ben geen arts maar heb wel een antwoord gevonden online: https://www.goo ...
Ah kijk aan!

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/geen-geld-voor-rsv-immunisatie-pasgeborenen Helaas heeft de politiek het advies van de gezondheidsraad naast zich neergelegd dit jaar. Daardoor is er waarschijnlijk zo weinig communicatie hierover. Echt heel erg jammer

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

Als ik dit zo lees zou het voor de meeste dames in deze groep dus niet meer veel moeten uitmaken (zijn allemaal in november uitgerekend toch?) Zelf ben ik 28 november uitgerekend, dus als ik hem eind deze week krijg en de baby na 30 dagen geboren wordt, is het gewoon een voldragen baby 😊 Maar verklaart wel het advies om het vaccin bij voorkeur tussen de 32 en 36 weken zwangerschap te nemen.

één maand geleden

Reactie op janne90

Als er dan toch een arts in de zaal is 😉 heb jij enig idee waardoor dit va ...
Haha vragen mag altijd. Ik zal voor de geïnteresseerden even m’n best doen om er wat begrijpelijks van te maken. ;) Hieronder worden al wat studieresultaten gedeeld. Ik zit er niet superdiep in hoor, dus ik ga op deze in. Goed om je te realiseren dat er relatief nog weinig studies zijn en die studies hebben “vroeggeboorte” niet als belangrijkste uitkomst (maar juist het effect op besmetting/ziekte). In de studie die Vlinderrr hieronder aanhaalt is het verschil in vroeggeboortes tussen vaccin en placebo niet significant (de betrouwbaarheidsintervallen overlappen namelijk, ook in de gestopte studie!), dus we kunnen überhaupt al niet stellen dat het daadwerkelijk een verhoogde kans geeft op vroeggeboorte. Het zou wel significant kunnen zijn als je dit in een grotere groep onderzoekt, maar vooralsnog vind ik deze cijfers niet schrikbarend. Het is namelijk heel logisch om voorzichtig te zijn bij een nieuw vaccin: beval je toevallig een week later, en is daar geen andere oorzaak voor te vinden (wat vaak het geval is), dan zal het het vaccin wel zijn. Dit beïnvloedt de betrouwbaarheid van de onderzoeksresultaten. Die oorzakelijke relatie is veel ingewikkelder om te onderzoeken, en daar zullen ze zich nu op richten nu er grotere groepen patiënten dit gaan krijgen. Ik ben toevallig vorig jaar bij een lezing geweest vanuit de onderzoeksgroep die dit vaccin heeft ontwikkeld en de positieve effecten zijn echt wel indrukwekkend, met name omdat RSV echt heel veel ziektelast geeft bij de allerkleinsten. Het mogelijk - maar dus niet zeker!! - hogere risico op vroeggeboorte weegt daar wat mij betreft niet tegenop. Bovendien zijn er bij een vroeggeboorte tussen 34-37 weken vaak weinig tot geen gevolgen voor de gezondheid van het kind, terwijl het doormaken van een ernstige RSV infectie wél heel gevaarlijk is. Kortom, ik ben overtuigd!😉

één maand geleden

Ik heb verscheidene GGD locaties geprobeerd en ook mijn huisarts, maar niemand zegt dit te doen. Heeft iedereen die dit wel gelukt is de vaccinatie via de huisarts geregeld, of is er wel al een GGD locatie die dit doet? De locaties die worden genoemd op vaccinatiesopmaat.nl lijken in elk geval niet te kloppen..

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Als ik dit zo lees zou het voor de meeste dames in deze groep dus niet meer ...
Ik had wel bedacht om hem zo laat mogelijk te plannen dus met 35+4 oid. Je baby is na 2 weken beschermd las ik en de bescherming duurt 6 maanden. Ik had bedacht dat de baby op deze manier zo lang mogelijk beschermd is. Maargoed, ik ben medisch dus niet onderlegd. Dus correct me if I am wrong haha

één maand geleden

Reactie op jwlt93

Ik had wel bedacht om hem zo laat mogelijk te plannen dus met 35+4 oid. Je ...
En mocht er dan toch iets kloppen van een risico op vroeggeboorte, dan schuif je dat ook zo ver mogelijk naar achteren

één maand geleden

Reactie op Miri2

Ik heb verscheidene GGD locaties geprobeerd en ook mijn huisarts, maar niem ...
Ik weet dat je hem sowieso bij travel clinic oost (elst/arnhem) en bij stadsklinieken (zitten op diverse locaties) kunt krijgen: https://stadskliniek-vaccinaties.nl/rs-virus-vaccinatie/ Woon zelf in Zuid-Limburg en dan was er niets in de buurt, dus na veel aandringen krijg ik hem nu toch via de huisarts (die wilde dat in eerste instantie ook niet doen, dus laat je niet afschepen 😉)

één maand geleden

Even update vanuit mij! Ik heb met mijn zorgverzekering ONVZ gebeld en ben aanvullend verzekerd :pakket benfit en ik krijgt hierdoor 150 euro vergoed! Moet vaccin wel zelf voorschieten maar kan factuur hierna indienen bij de zorgverzekering.

één maand geleden

Reactie op Miri2

Heb je de huisarts gevraagd om het vaccin voor te schrijven? De apotheek kan het dan bestellen.

één maand geleden

Reactie op Miri2

In principe is het wel voor de huisarts. Ze moeten het even uitzoeken, maar dat kost echt niet veel tijd. Buiten de Rijksvaccinatieprogramma om is in principe HA

één maand geleden

Reactie op Valerryyx

Even update vanuit mij! Ik heb met mijn zorgverzekering ONVZ gebeld en ben ...
Hebben ze bij jou gezegd dat het goed is het vaccin nog te nemen? Want ik heb de ggd gebeld en die zeiden dat het dan niet meer gezet wordt bij jouw termijn. Moet echt voor de 36 weken. Ook is er kans op vroeggeboorte en dan heb je het vaccin genomen en betaald en heb je er eigenlijk niks aan.. ik vind het in jouw geval dus wel gek dat ze het vaccin alsnog zetten. De kans op voldoende antistoffen is namelijk redelijk klein bij jouw termijn. Dat is wat ik terugkreeg van de ggd in ieder geval

één maand geleden

Reactie op Vennetje91

Hebben ze bij jou gezegd dat het goed is het vaccin nog te nemen? Want ik h ...
Treurig dat jouw GGD zo negatief is zeg. Zie mijn reactie een stukje terug over de wetenschappelijke haken en ogen aan dit mogelijke risico op vroeggeboorte. Overigens, de kans dat je >38 weken bevalt is zeer zeer groot, dus ook bij 36 weken is het heel aannemelijk dat het gewoon voldoende werkt. De belangrijkste studie liep zelfs tot een termijn van 36+6.

één maand geleden

Reactie op Vennetje91

Hebben ze bij jou gezegd dat het goed is het vaccin nog te nemen? Want ik h ...
Nee want ik krijg hem niet via de GGD maar de huisarts. Je zou binnen 1,5-2 weken voldoende antistoffen moeten hebben en dat is als ik 37,5-38 weken zwanger ben en het is meer voor de hand liggend als ik pas beval na die termijn. Mocht ik eerder bevallen dat heb ik in mijn geval 60 euro betaald voor misschien niks. Ik ben morgen als ik de prik krijg trouwens 36+2 dus dat is ook niet veel te laat. Hou trouwens in je achterhoofd dat je via de GGD sowieso geen vergoeding krijgt van de zorgverzekering, dit kan echt alleen via een recept van de huisarts en levering door apotheek. In iedergeval bij ONVZ is dit zo

één maand geleden

Reactie op sarahwillemijntje

https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/geen-gel ...
Ik geloof dat ze tijdens prinsjesdag bekend hebben gemaakt voornemens te zijn het vanaf 2025 op te nemen in het rijksvaccinatieprogramma. En dan gaat het wel om de vaccinatie voor zuigelingen, niet Abrysvo voor zwangeren.

één maand geleden

Reactie op Vlinderrr

Ik geloof dat ze tijdens prinsjesdag bekend hebben gemaakt voornemens te zi ...
Dat klopt maar ze weten dit al sinds februari

één maand geleden

Reactie op sarahwillemijntje

Dat klopt maar ze weten dit al sinds februari
Tja, ik kan gaan speculeren.. Er staat dat ze in februari aangaven er geen geld voor te hebben. Een extra vaccin voor alle zuigelingen kost natuurlijk veel geld. Op dat moment was het kabinet demissionair en het kan goed zijn dat ze dit dus wilden doorspelen naar het nieuwe kabinet. Zij hebben uiteindelijk geld vrij gemaakt en dat tijdens prinsjesdag openbaar gemaakt. Dus super zonde dat ze dit jaar niet door konden pakken, maar uiteindelijk is dat wel hoe het (soms helaas) werkt. Ik ben allang blij dat het volgend jaar, als het goed is, wel kan!

één maand geleden

Reactie op Valerryyx

Even update vanuit mij! Ik heb met mijn zorgverzekering ONVZ gebeld en ben ...
Goede tip! Ben ook goed aanvullend verzekerd, dus ga het ook eens navragen :)