16 Reacties
2 maanden geleden
Hoiii,
Ik zit met hetzelfde idee in mn hoofd, om direct na mn verlof van baan te wisselen. Voor mij zou dat betekenen begin april starten.
Ik had me voorgenomen pas begin volgend jaar te gaan solliciteren, eerst maar eens de kleine er laten zijn.
Maar laatst kwam er toch een erg interessante vacature intern voorbij, toch gesolliciteerd. Ook in de sollicitatiebrief zowel geschreven over mn zwangerschap als beweegreden om na mn verlof wat anders te willen. Ik werd vrij snel gebeld door de recruiter, met een grote waardering voor mn open en eerlijkheid van de situatie, maar ook de kanttekening dat mijn beschikbaarheid voor pas over een half jaar niet de voorkeur heeft. Eerst wilde ze mijn sollicitatie niet doorzetten naar de selectiecommisie, daarna ging ze toch wat dieper op de inhoud van mijn brief en ervaring in, waarna ze besloot mij toch door te zetten, maar ik bij afwijzing moest weten dat het niet om kennis en kunde zou gaan. Maar tot op heden nog geen verdere reactie.
Even een stukje mijn verhaal.
Ik heb met deze ervaring besloten dat als deze sollicitatie niets gaat worden, ik het parkeer tot begin volgend jaar.
Solliciteren voordat de kleine komt is blijkbaar toch een punt, mensen vinden er wat van omdat je niet afgewezen mag worden vanwege zwangerschap. Maar ik snap het wel, als er in een functie nu iemand nodig is, is 6 maanden wachten lang als er ook kandidaten zijn die over 2 maanden kunnen beginnen.
Het hangt misschien ook van de branche af, of de soort functie waar je op solliciteert.
2 maanden geleden
Hoi!
Ik ben zelf ook van plan van baan te wisselen na mijn verlof.
Ik heb het eigenlijk als sinds ik hier werk (1 jaar nu nu) niet naar mijn zin en had eigenlijk een nieuwe baan bij een ander bedrijf toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Durfde toen de overstap niet meer te maken en heb er tijdens mijn zwangerschap het beste van gemaakt.
Nu mijn verlof is begonnen denk ik er ook weer vaker aan dat ik hier niet meer terug wil komen.
Maar ik begin zelf pas met solliciteren wanneer de baby er is.
Wil wel wat tijd samen hebben en ook nog niet die gesprekken of de afwijzing omdat ik nog zwanger ben. (Mag niet, weet ik, maar ze bedenken vast wel een andere reden dan om je niet de geschikte kandidaat te maken)
Dus mijn advies is dan ook, wacht tot je baby geboren is. Dan is het voor jou misschien ook duidelijker hoe je met je nieuwe gezinssituatie omgaat en hoeveel je daarbij wil en kan werken.
Ik ben ook niet super flexibel meer ivm opvang van de kinderen. Kan niet iedere week wisselende diensten draaien bijvoorbeeld.
2 maanden geleden
Hoi!
Is heel normaal om van baan te wisselen als je prive leven ook enorm veranderd in dit geval door een kindje.
Als er wag op je pad komt wat je graag wilt gaan doen dan gewoon soliciteren ongeacht wanneer dar is en in je brief uitleggen vanaf wanneer je beschikbaar bent.
En op je huidige baan langs gaan met de baby en dan aangeven dat je niet meer terug komt. Klinkt hard maar zo gaat dat super vaak.
Succes en hopelijk ervaar je er niet teveel stress van
2 maanden geleden
Heyy,
Ook ik ga veranderen van baan na mijn verlof. Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook al gesolliciteerd, maar ondanks dat zwangerschapsdiscriminatie niet mag denk ik toch dat dit een rol heeft gespeeld in die sollicitaties.
Ik houd de vacatures nu ook al een beetje in de gaten, alleen ben ik nog niks tegengekomen waar ik echt blij van word. Ik ben van plan om een aantal weken nadat de baby geboren is weer actief op zoek te gaan naar vacatures. Dit geeft wel enige rust op dit moment.
Wens je heel veel succes in ieder geval!!
Groetjes!
2 maanden geleden
Heyy, ik ga ook van baan wisselen! Ik heb onlangs gesolliciteerd en aangegeven dat ik direct na mijn verlof wil starten. Ik heb een contract ondertekend dat meteen in gaat na mijn verlof. Contract op zeggen moet ik nog doen bij mijn huidige werkgever ivm betaald zwangerschapsverlof/bevalverlof anders vervalt mijn recht daar in maar dit kan wel al binnenkort! 😊
2 maanden geleden
Mijn zus heeft dit gedaan en kon starten na haar verlof..
Je zou zeggen dat het met de huidige arbeidsmarkt beter te doen zou zijn (veel vraag, weinig passend aanbod)
Ik zou zeggen: probeer het gewoon, niet geschoten is altijd mis. En als t steeds niks wordt omdat je pas later beschikbaar bent, dan doe je nog steeds veel ervaring op. Zou ook altijd feedback vragen (kan zowel direct aan het eind van het gesprek als later bij een eventuele afwijzing)
één maand geleden
Voor wat het waard is, vandaag met 35.3 weken aangenomen voor een nieuwe baan na mn verlof, compleet andere sector 😉. Zwangerschap was absoluut geen issue. Geeft mij eerlijk gezegd een heel fijn gevoel & rust dat het geregeld is en dat ik ergens anders dan kan starten.
één maand geleden
Ik ga ook op zoek naar een nieuwe uitdaging en na mijn verlof rustig kijken!
één maand geleden
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik een paar weken voor de bevalling gesolliciteerd. 3 weken na mijn keizersnede via teams een gesprek gehad en op de 1e dag na mijn verlof begonnen! Als ze je graag willen hebben nemen ze echt wel genoegen met een tijdje later starten.
Ik solliciteerde wel op eenzelfde baan als ik had.
één maand geleden
Hoi,
Mijn contract wordt niet verlengd door de werkgever. Deze loopt af 5 november, ik ben uitgerekend 14 november.
Ze hebben het netjes, volgens de regels, op tijd aangegeven maar helaas voor mij niet mogelijk om nog iets anders te vinden aangezien ik nu 33 weken zwanger ben en dus over 3 weken met verlof ga.
Ook ik ga zodra ik ben bevallen op zoek naar iets anders. Ik baal er wel van maar probeer het ook los te laten aangezien er banen genoeg zijn en je je nu ook op jezelf en de kleine moet focussen!
Succes met solliciteren:)
één maand geleden
Advies van m’n bedrijfsarts;
Verwacht niet na je verlof al meteen 100% inzetbaar te zijn. Kans is redelijk aanwezig dat je nog aan het herstellen bent van de bevalling of nog aan het wennen bent aan de nieuwe situatie met je kleintje en je balans/draagkracht dus ook niet optimaal is.
Zelf zit ik op dit moment in de ziektewet, en m’n contract loopt tijdens m’n verlof af. Als ik na het kraamverlof niet hersteld ben val ik terug in de ziektewet en anders kom ik in de ww. Maar ik ga niet overhaast nieuw werk zoeken want ik kan echt niet voorspellen hoe het leven er dan uitziet.
één maand geleden
Hi! Ik zou zeker solliciteren als je iets tegenkomt hoor! Ik ben zelf met 22 weken begonnen aan een nieuwe baan en lig er sinds 31 weken uit ivm complicaties. Desondanks is mn werkgever ontzettend blij met me en ik weet zeker dat als een rol echt voor jou is, je zwangerschap de werkgever niet in de weg zal staan. Succes!
één maand geleden
Hi! Ik ben zelf ook volop gaan solliciteren aan het begin van mijn derde trimester (ben nu 35+6). Met als reden dat ik geen slaapdiensten meer wil werken. Ik werk in de zorg en werk onregelmatige diensten die met een kindje gewoon niet te combineren zijn.
Daarnaast zocht ik eigenlijk al langere tijd naar meer uitdaging en meer zelfstandigheid binnen mijn functie. Ik heb het erop gewaagd en ben gelukkig aangenomen voor een leuke functie voor na mijn verlof. Ik heb vanaf het begin direct aangegeven dat ik zwanger ben zodat niemand voor een verrassing komt te staan. Mijn nieuwe werkgever had hier helemaal geen problemen mee.
Verder had ik zoiets van ja als iemand mij afwijst vanwege mijn zwangerschap (ookal zeggen ze dit natuurlijk niet direct). Ben ik die werkgever liever kwijt dan rijk. Volg vooral je gevoel en heel veel succes!