99 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op carmenxxxx

Ik vind dit dus zo lastig .. ik zit nu te denken aan 4 weken zwangerschapsv ...
Ouderschapsverlof mag maar een jaar trouwens (die negen weken)!

2 maanden geleden

Reactie op carmenxxxx

Dat klopt, maar dan zou ik wel eerder weer een dag meer moeten gaan werken ...
Als ik me niet vergis bestaat ouderschapsverlof uit twee delen, betaald 9 weken lang en onbetaald (hoe lang weet ik niet meer). Je kan dus na je bevallingsverlof nog de ouderschapsverlof gebruiken. Je krijgt de eerste 9 weken 70% van je loon uitbetaald. Als je het deels wil gebruiken (dus bijv 1 dag per week minder werken) is dat ook mogelijk. Lees je maar online even in. Je ziet fijne rekenvoorbeelden ed. Ikzelf ga 5 weken voor de uitgerekende datum met zwangerschapsverlof. Dat betekent dus dat ik hierna 11 weken bevallingsverlof heb, maar ik gebruik ook 9 weken ouderschapsverlof. Het lijkt mij fijn om wat langer met het kindje te kunnen zijn. Met 3 maanden naar de opvang doet mij gewoon pijn, hij is dan nog zo klein. Richting de 6 maanden vind ik nog steeds jong, maar wel wat redelijker. Wij kunnen het ons niet veroorloven om onbetaalde ouderschapsverlof te gebruiken.

2 maanden geleden

Fijn om te lezen wat jullie doen! Ik ben 3 november uitgerekend, ik heb 19 september mijn laatste werkdag, ik werk met jonge kinderen dus denk dat ik die zes weken aan de voorkant wel prettig zal vinden. Ik heb vier weken zwangerschapsverlof en dan twee weken vakantieuren ervoor geplakt. Dan na de bevalling neem ik naast het bevallingsverlof nog verlofuren en vakantieuren op om 11 maart weer te beginnen. Op dit moment werk ik 28-30 uur, ik blijf dit op contract houden en ga bij terugkomst 21 uur werken maar dan pak ik ouderschapsverlof voor die overige uren. We willen graag volgend jaar naar een koophuis kijken dus meer uren op contract zou wel wenselijk zijn 😊

één maand geleden

Reactie op Annies90

Ik neem na de 16 weken zwangerschapsverlof ongeacht 4 voor 12 na of 6 voor ...
Vraag jij de ouderschapsverlof zelf aan en weet je of dit achteraf word betaald of krijg je tijdens je ouderschapsverlof gewoon doorbetaald ik snap er echt niks van

één maand geleden

Reactie op monicabruggeman

Vraag jij de ouderschapsverlof zelf aan en weet je of dit achteraf word bet ...
Je krijgt gewoon doorbetaald. Ouderschapsverlof betaald uwv aan je werkgever en zij betalen jou. Als je het bij je werkgever/HR aanvraagt regelen zij de rest.

één maand geleden

Reactie op monicabruggeman

Vraag jij de ouderschapsverlof zelf aan en weet je of dit achteraf word bet ...
Ik heb zelf aangegeven bij mijn werkgever dat ik daar gebruik van wil maken en in welke periode, zij vragen dit vervolgens voor mij aan bij het uwv (die betaald) en ik krijg in die periode gewoon de 70 % betaald via mijn werkgever, dus niet achteraf.

één maand geleden

Ik pak 4 weken... daarna de 12 er achteraan + 9 weken bevallingsverlof er aan.. en 2 weken vakantie.. 28 oktober laatste dag en 5 mei weer beginnen

één maand geleden

Reactie op Frummel2024

Ik pak 4 weken... daarna de 12 er achteraan + 9 weken bevallingsverlof er ...
Hier precies hetzelfde! Officieel 31 okt met verlof maar 29e laatste werkdag en 6 mei pas weer beginnen (vanwege bevrijdingsdag is mijn werk gesloten)

één maand geleden

Na de geboorte 13 weken met de kleine, is dit niet te weinig ? Vind het lastig in te vullen

één maand geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Na de geboorte 13 weken met de kleine, is dit niet te weinig ? Vind het la ...
Iedereen ervaart dit anders. Ik vond het persoonlijk te weinig. Maar ken ook moeders die het liefst na 10 weken weer gingen beginnen met werk.

één maand geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Na de geboorte 13 weken met de kleine, is dit niet te weinig ? Vind het la ...
Ik was blij toen ik weer aan het werk mocht 🙈

één maand geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Na de geboorte 13 weken met de kleine, is dit niet te weinig ? Vind het la ...
Bij de eerste was ze bijna 4 maanden toen ik weer aan het werk moest, achteraf had ik graag nog veel langer verlof willen hebben. Dus ik vind van wel. Maar iedereen ervaart het natuurlijk anders. Sommige zijn heel blij na 12-13 weken weer te mogen werken. 😉

één maand geleden

Momenteel werk ik 36 uur (4x9) en mijn vriend ook, we hebben beiden één dag vrij. Komende weken pak ik hier en daar nog een halve/hele dag vrij om alvast iets af ge bouwen richting verlof. Met 36 weken ga ik met verlof, en afhankelijk van hoe ik herstel plak ik eventueel nog wat vakantie achter het verlof aan. Als dit niet nodig is dan houd ik die dagen liever voor later in het jaar. We nemen beiden 36 weken lang 9 uur ouderschapsverlof op, waardoor we tot half oktober beiden maar 3 dagen per week werken. Hoe we het onbetaalde verlof daarna in gaan zetten zien we t.z.t. wel :) Heb er zin in! En realiseerde met net ook hoe heerlijk het eigenlijk is om maandenlang een lege agenda te hebben en te focussen op ons eerste kindje.

één maand geleden

Hier verlof 6 weken van tevoren, vanaf 20 november, dan in ieder geval 10 weken na. Daarna 5 weken vakantieverlof en dan 2 weken ouderschapsverlof van de 9 weken (mijn werkgever vult deze aan tot 100%). Dus na de meivakantie volgend jaar weer starten met werken. Daarna tot het eerste levensjaar iedere week nog 1 dag betaald ouderschapsverlof.

één maand geleden

Ik neem 6 weken verlof van tevoren, de 10 weken erna daarna 9 weken ouderschapsverlof en 5 weken vakantie. ( ik ga er bijna 8 maanden uit) Ze zijn zo kort zo klein en bij mijn dochter heb ik veel in het ziekenhuis gezeten haar eerste jaar dus ik ga dit x alle kneuterige baby dingen doen die ik nog nooit heb gedaan 🤣 en juist even de tijd nemen om mama te zijn.

één maand geleden

Ik stop 8 weken van tevoren met werken (ben zzp’er). Bij de eerste (toen nog loondienst) had ik 4 weken van tevoren bedacht, dat werden er uiteindelijk 6 omdat ik niet meer kon. En nu wil ik gewoon ruim op tijd voldoende rust kunnen nemen. Na de bevalling ben ik nog minstens 10 weken vrij. Dan weer aan het werk. Ik werk overigens 3,5 dagen in de week. Het plan is om dat na mijn ‘verlof’ weer voort te zetten, maar we zien wel hoe dat loopt.

één maand geleden

Reactie op Gooischemama

Hier verlof 6 weken van tevoren, vanaf 20 november, dan in ieder geval 10 w ...
Heb je dan na die 9 weken nog ouderschapsverlof over?

één maand geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Heb je dan na die 9 weken nog ouderschapsverlof over?
Ik heb dit zegmaar, maar heb ik dan ook nog die 9 weken ? Hoor veel mensen over 9 weken

één maand geleden

Ik ben 27 weken zwanger en ga 26 september met verlof, 7 weken voor de uitgerekende datum, 1 week extra vakantiedagen eraan vastgeplakt. Ik begin 5 mei weer. Ik plak mn ouderschapsverlof aan her zwangerschapsverlof plus nog 4 weken vakantie dagen.

één maand geleden

Reactie op AlleGerdasVerzamelen

Ik heb dit zegmaar, maar heb ik dan ook nog die 9 weken ? Hoor veel mensen ...
Die 9 weken zijn onderdeel hiervan. Dus die gaan van deze uren af. Sinds 2022 kun je 9 weken ouderschapsverlof opnemen tegen 70% salaris. De rest is in principe onbetaald. Tenzij je een goede cao hebt, dan zou je geluk kunnen hebben dat de rest ook nog (deels) betaald is.