117 Reacties

2 maanden geleden

Mijn man pakt nog 2 weken ouderschapsverlof erbij. Daarna 1 x per week ouderschapsverlof en nog 3 weken vakantie ingevuld met ouderschapsverlof buiten zijn 3 weken zomervakantie. Hij heeft een luxe jaar komende jaar 😅 zo hoeft ons 2e kindje 1,5 dag naar de opvang, na 1 jaar 2,5 dag opvang

2 maanden geleden

Geen verlof. Eigen bedrijf. Maar als er nood is dan is hij thuis. 3e kindje.. Moet er ook niet aan denkem dat hij weken tnuis zou zijn. Het werk gaat toch door dus dan is hij continu aan het bellen. Savonds en in het weekend is hij er volledig. Ag ook met dit..ieder op zn eigen manier. Geen ruzie om maken. Als het er eenmaal is kan alles weer veranderen omdat ze dan pas zien wat en hoe...en ook maar net hoe je bevallen bent.

2 maanden geleden

Ik ben chronisch ziek en krijg een keizersnede. Kans is dat ik hartstikke ziek het ziekenhuis uit ga komen door mijn astma, geuren en parfum allergie/reacties. Waar niemand rekening mee houd. Ze ben ik allergisch voor de handenalcohol die ze gebruiken, latex handschoenen, schoonmaakmiddelen waar ze mee werken, parfum personeel. Vorige keer kwam ik zieker thuis als dat ik heen ging. Mijn partner neemt 1 week de 100% verlof op. Daarna 6 weken geboorte verlof 70%. Die verdeeld hij over 4 weken aan 1 stuk. Dus 5 hele weken thuis. Daarna met wat schuiven en feestdagen kan hij nog 4 weken thuis zijn met 2 dagen per week werken en ik dacht dat hij dan 1 hele vrije dag moet nemen met dit alles. Dan zal hij de derde week januari weer volledig gaan werken. Dit is al goedgekeurd door zijn werkgever nadat wij de keizersnede datum kregen vorige week. Hij neemt geen ouderschapsverlof op. Doordat hij dit niet doet krijgt hij van zijn werkgever als beloning later in het jaar buiten de schoolvakantie maanden om nog 1 maand verlof cadeau. Nu hopen dat deze kleine ook blijft zitten tot die keizersnede datum. De vorige vond het maar onzin en krabte de vliezen kapot 2.5 week voor de keizersnede datum. Nu dus even afwachten.

2 maanden geleden

Mijn vriend neemt 3 weken vrij vanaf de geboorte, gaat dan 3 weken werken en rond kerst/oud en nieuw weer 3 weken vrij. In de periode dat hij werkt komt zn moeder een week langs (uit Engeland) om te helpen. Of hij nog meer verlof gaat opnemen laten we afhangen van hoe het gaat na de bevalling.

2 maanden geleden

Mijn vriend neemt de dag van de geboorte en die er na vrij. Dan werken tot de kraamzorg weg is en dan 2 weken vrij. Wanneer ik begin met werken neemt hij 1 dag in de week ouderschapsverlof op.

2 maanden geleden

Reactie op babygeluk24

Mijn vriend neemt de dag van de geboorte en die er na vrij. Dan werken tot ...
Hmm, maar je hebt toch als partner 1 week geboorteverlof wat je alleen aansluitend aan de geboorte kunt opnemen? Vindt hij het dan niet zonde om die te laten vervallen? Ik hoor juist ook dat het heel fijn is in de kraamweek dat de verloskundige veel dingen aan de partner kan leren terwijl je zelf vooral aan het herstellen bent..

2 maanden geleden

Mijn vriend is thuis zolang het nodig is. Sowieso de kraamweek en erna ook nog, totdat wij beide een goed gevoel erbij hebben dat hij weer aan het werk gaat en ik de zorg meer alleen draag. Met ouderschapsverlof en heel veel vakantie uren is er heel veel mogelijk mocht hier behoefte aan zijn.

2 maanden geleden

Mijn man neemt waarschijnlijk 3 weken aaneengesloten op na de bevalling, de andere 3 die er dan nog over zijn nog even kijken wanneer dat goed uitkomt, ivm verhuizing en wellicht opvang die nog geen plek heeft. En daarna 1 dag per week, ik zal dan ook 4 dagen gaan werken.

2 maanden geleden

Mijn man neemt (net als bij de eerste) 1 week geboorteverlof op en aanvullend geboorteverlof (dat is 5 weken) dus is 6 weken thuis en daarna 1 dag in de week ouderschapsverlof. Dit is de vorige keer goed bevallen; je leven staat op z’n kop en slaapt weinig dus voor beide was dit erg fijn.

2 maanden geleden

Mijn vriend heeft echt hele goede arbeidsvoorwaarden. Hij krijgt na de bevalling 16 weken verlof (100% doorbetaald) en plakt daarna nog de 9 weken betaald ouderschapsverlof erachter aan :') Ik ga zelf eind maart weer werken, mijn vriend dus pas begin mei. Daarna pakken we allebei om de week een dag onbetaald ouderschapsverlof op (we wisselen elkaar af)

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Hmm, maar je hebt toch als partner 1 week geboorteverlof wat je alleen aans ...
Mijn vriend heeft ook zoiets geopperd. Hij was eerdere twee keren wel vrij en voelde zich elke keer in de weg lopen. Qua verzorging redden we ons waarschijnlijk wel. Ik wil vooral dat hij helpt met de oudste kinderen (naar school brengen, vermaken enzo), dus dat hij iig thuiswerkt in die periode.

2 maanden geleden

Reactie op Kopjethee

Mijn vriend heeft ook zoiets geopperd. Hij was eerdere twee keren wel vrij ...
Mja als je al meerdere kinderen hebt snap ik het wel beter. Maar toch, die eerste week is voor ons als vrouwen ook niet de makkelijkste of leukste ;) Het langere geboorteverlof is er ook gekomen zodat mannen zich ook beter vanaf het begin aan de baby kunnen hechten en het leidt in veel gevallen tot en gelijkwaardiger verdeling van taken omdat ze niet bij alle baby dingen kunnen zeggen 'ja maar jij bent daar toch beter in'

2 maanden geleden

Reactie op kristab88

Mja als je al meerdere kinderen hebt snap ik het wel beter. Maar toch, die ...
Ik snap het hoor! Eerste kindje krijgen is ook heel anders als een derde. Het is nu wel bekender. Bij de eerste was mijn man overal bij, het was een makkelijke baby, ik snap zijn gevoel wel. Ik wil dat hij dit keer iig thuiswerkt. Dan krijgt hij ook meer van haar mee. En daarnaast is hij waarschijnlijk ook gaar door de nachten/nieuwe ritme, dus is het voor hem ook prettiger als hij flexibeler is.

2 maanden geleden

Mijn man ia een week vrij van de baas, en daarna is hij elke donderdag vrij voor de komende 43 weken. Heerlijkkkk!

2 maanden geleden

Reactie op Kwartje93

Jeetje, ik schrik van sommige korte partnerverloven! Ik realiseer me goed d ...
Oh gelukkig om te lezen. Dacht dat ik de enige was die niet gelijk op de been was. Idd na 3 weken kon ik redelijk traplopen en een beetje zelf de zorg op mij nemen. Was erg blij met een lockdown en mijn man die thuiswerkte destijds. Dit keer gelijk 6 weken verlof en daarna 1x per week ouderschapsverlof. Toen die nieuwe wetgeving inging zijn we gestart met een potje sparen om dat salarisgat op te vangen voor als dat nodig blijkt. We wilden het iig niet als drempel hebben om al die verlofopties te laten liggen. Maar kan mij ook voorstellen dat het als zzp'er of als de portemonnee het niet toelaat dat je er geen/minder gebruik van maakt. Is toch voor iedereen persoonlijk.

2 maanden geleden

3 weken blijft hij thuis en daarna gaat hij de rest verbruiken met elke week 1 vrije dag. Daarna zien we het nog wel 🤭

2 maanden geleden

Reactie op ivanavb

Mijn man neemt (net als bij de eerste) 1 week geboorteverlof op en aanvulle ...
Bij ons hetzelfde! Kijk er echt naar uit om 6 weken te ‘wennen’ aan elkaar en het echt samen te kunnen doen!

2 maanden geleden

Mijn man heeft 16 weken 100% betaald verlof. Eerst 6 weken geboorte verlof en daarna 9 weken ouderschapsverlof. Normaal door UWV 70% betaald maar onze werkgever (wij werken bij dezelfde) vult dit aan tot 100%. Meteen na de geboorte neemt hij 1 week. Omdat wij in de verzekeringen werken is november en december echt een knelpunt en heeft hij er voor gekozen om in januari nog een week op te nemen. De overige dagen neemt hij steeds 1 dag per week op en dit op maandag. Hiermee heeft hij nog 3 weken (15 dagen) extra over die hij kan gebruiken. Ikzelf ga 3 dagen werken en ben dan donderdag en vrijdag vrij. Zijn overige dagen neemt hij dan ook op over het jaar op deze dagen zodat we als gezin samen dingen kunnen doen.

2 maanden geleden

Reactie op OnbevreesdeKamille152149

Geen verlof. Eigen bedrijf. Maar als er nood is dan is hij thuis. 3e kind ...
Hier ook dit. Vierde kindje , kraamweek en week er na thuis. Daarna dag en nacht weg behalve de zaterdag en zondag. ( mn man vaart)

2 maanden geleden

Reactie op tdkramer

Mijn vriend komt met 2 weken thuis na bevalling, eventueel 3 (terwijl hij d ...
Nee in principe is dit gewoon “normaal” zegmaar. Iedereen moet t natuurlijk helemaal zelf weten en de arbeidsvoorwaarden van tegenwoordig zijn nou eenmaal niet meer die van 20 en 10 jaar geleden. Maar tegenwoordig denk ik, dat een vrouw al snel denkt, het lukt me niet , ik kan niks etc.