11 Reacties

één maand geleden

Ik lees graag even mee

één maand geleden

Volgends mij is het 70% jou werkgever betalen jou wel maandelijks gewoon uit maar de werkgever krijgt het achter af terug van het uwv

één maand geleden

Het is 70% , maar de regel bestaat pas sinds 2022. Dus nog niet iedereen is ervan op de hoogte. Volgens mij krijg je het gewoon direct, mits op tijd aangevraagd.

één maand geleden

Het is sowieso 9 weken 70% dus niet onbetaald. De werkgever kan hiervoor een uitkering aanvragen bij het UWV, en dan kan hij kiezen of hij het gelijk uitbetaald of pas nadat de uitkering aan hem is uitbetaald. Zie hiervoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof/invoering-van-2-maanden-betaald-ouderschapsverlof

één maand geleden

Als je het 2 maanden van tevoren schriftelijk aanvraagt kan de HR afdeling deze uitkering voor je aanvragen bij het UWV. Het UWV stort dit dan naar je werkgever en zodoende krijg je gewoon je salaris (eventueel aangevuld tot 100%, check even je cao daarvoor) van je werkgever uitbetaald. Het is niet zo dat de UWV dit apart aan je uitbetaald en dit hoef je ook niet zelf bij het UWV aan te vragen ☺️

één maand geleden

Het is 70% dat gaat via het uwv. Je werkgever moet dit aanvragen bij hun. Houd dit heel goed in de gaten. Veel bedrijven zijn hier niet mee bekend nog. Zo had uwv alles uitgerekend en betaald aan de werkgever. Waar mijn partner recht op had. Alleen de werkgever had van dat bedrag weer 70% afgehaald en belasting berekend enz. Hier zijn we maanden bezig geweest om dat recht getrokken te krijgen met hulp van de rechtsbijstand omdat de werkgever er niets van snapte.

één maand geleden

Die paar weken 70% is vrij nieuw, misschien weet die dat nog niet? Of hij bedoeld dat het bedrijf niets uitbetaald bij ouderschapsverlof, maar dat maakt niet uit want je krijgt wel die 70% via het UWV. Enkele werkgevers vullen aan tot 100% maar jouwe dus niet.

één maand geleden

Je moet wel aangeven dat je betaald ouderschapsverlof wil opnemen. Je krijgt niet de eerste 9 weken automatisch je ouderschapsverlof uitbetaald. De betaling is dan t.h.v. 70% van het maximumloon

één maand geleden

Hey ik ben hr medewerker en kan je aangeven dat je recht hebt op deze 9 weken tegen een loondoorbetalingspercentage van 70%, sommige Cao's hebben hier nog een aanvulling/uitbreiding op. Indien niet het geval, heb je minimaal recht op die 9 weken 70%. Dit verlof dien je in volledige weken op te nemen binnen het eerste levensjaar van je kindje. Wat de regel voor de werkgever wat lastig maakt is dat zij de uitkering pas kunnen aanvragen nadat de werknemer het verlof heeft opgenomen. Dus wanneer jij dit in een patroon van 8u per week doet kan het een behoorlijke tijd duren voor je door al je verlof heen bent. Wanneer de werkgever in het uwv portaal de uitkering aanvraagt kunnen zij een keuze aangeven: Rechtstreeks uitbetalen aan de medewerker of uitbetalen aan de werkgever. Bij mij op werk betalen we de medewerker de gehele periode door met 70% over de verlofuren en verrekenen we aan het einde het eventuele verschil. Het uwv rekent soms net wat anders dan de salarisadministratie dus vandaar. Dus je zou kunnen navragen hóe jouw werkgever van plan is deze administratie uit te voeren. Wanneer zij dezelfde werkwijze hanteren zoals wij zou ik ook zeker nadat je het verlof hebt opgenomen en de werkgever de uitkering voor jou heeft aangevraagd de betaal specificatie opvragen. Dan kun je deze vergelijken met wat ontvangen is. Ik zie kleine organisaties dit mogelijk wel in de zak steken namelijk 🫣

één maand geleden

Hierbij een handig overzicht.

één maand geleden

Reactie op Zoe Houmes

Volgends mij is het 70% jou werkgever betalen jou wel maandelijks gewoon ui ...
Klopt ;)