13 Reacties
5 maanden geleden
Hi! Ik ben zelf niet zwanger van een tweeling maar moest ivm veel harde buiken en duizeligheid ook minder gaan werken tijdens mijn eerste zwangerschap. Werk ook in de zorg en vond dit ook best een ding.
Maar stel dat dit nu nodig is denk ik aan mezelf en mn baby en is het alleen maar fijn dat dit zo kan en vooral dat ze in de zorg meestal goed omgaan hiermee.
Ik zou zeggen, geniet ervan en ga goed voor jezelf en je kindjes zorgen. Het minderen is niet voor niets nodig dus als het dan toch moet, neem het ervan ❤️
5 maanden geleden
Ga voor de zekerheid nog even langs de bedrijfsarts en laat je goed inlichten. Het klopt volgens mij niet dat je leidinggevende je in zo’n situatie ziek meldt; ze mag je wel aangepaste werkzaamheden geven en een afspraak maken over uren belasting. Maar ziek gemeld staan terwijl het een combinatie is van een normaal gezonde situatie (zwangerschap) en een functie die daar teveel van vraagt klopt eigenlijk niet.
Ik werk veel met bedrijfsartsen samen.. die zitten voor mij ook te hameren op bepaalde zaken (juist 6 weken verlof op voorhand want hoe beter je je bevalling in gaat qua uitgerustheid en ontspanning, hoe beter en sneller je herstel etc)
5 maanden geleden
Ik ben verpleegkundige en ik ben al vanaf week 8 ziekgemeld omdat ik in het begin super beroerd was en toen dat bijna over was begonnen mn bekkenklachten alweer…
Ik heb bij eerdere zwangerschappen enorm last van mn bekken gehad en helaas ook geleerd hoe lang het herstel kan duren als je niet naar je lijf luistert 😖
Bedrijfsarts heb ik vandaag gesproken en die wou mij ook niet meer terug de werkvloer op, alleen therapeutisch (bewoners lekker even extra aandacht geven en kleine klusjes)
Ik heb wel ander werk wat ik normaal al doe, en hopelijk kan volhouden tot m’n verlof, maar de uren die ik normaal op de groep sta ben en blijf ik 100% ziekgemeld…
Als jij je goed voelt zou ik me niet bij voorbaat ziekmelden, maar ga alsjeblieft niet over je grenzen heen omdat je je niet ziek wilt/ durft te melden…
5 maanden geleden
Ik zit al vanaf week 7 in de ziektewet door eerst vreselijke misselijkheid en daarna een bloeding (die op het werk ontstond met 12 weken), ik werk nu de helft minder dagen maar wel volledige dagen in de boventallig. Nu gaat de misselijkheid echt goed maar begint de bekkenpijn echt al behoorlijk op te spelen. Ik ben bang niet meer uit de boventalligheid te komen tot aan mijn verlof. Ik doe nu erg rustig aan en doe vrijwel geen ADL. Ik werk zelf ook op een afdeling die bekend staat om rennen, hollen en vliegen. Soms voel ik mij er schuldig over maar nu is mijn gezondheid gewoon belangrijk!
5 maanden geleden
Reactie op DaCha
Ga voor de zekerheid nog even langs de bedrijfsarts en laat je goed inlicht ...
Bedankt voor je reactie! Het is niet normaal ziekgemeld hoor, maar speciaal voor zwangeren en ze heeft zich er wel in verdiept. Ook omdat ik in mijn huidige functie en huidige afdeling geen aangepast werk kan gaan doen. Als je er bent, ben je er 100% en moet er op je gerekend kunnen worden.
Het is ook echt het advies van de gynaecoloog, en ik had het ergens anders in een tweelinggroep besproken en daar kregen alle vrouwen eigenlijk hetzelfde advies. Het vraagt gewoon (soms onbewust) veel van je lichaam. Maar mentaal er aan overgeven is moeilijk! Misschien dat dat wel komt als het ook zover is.
5 maanden geleden
Reactie op Nurse541
Ik zit al vanaf week 7 in de ziektewet door eerst vreselijke misselijkheid ...
Stom hé, dat we onszelf altijd zo schuldig voelen.. en waarom? wat naar dat je zo’n last hebt gehad van misselijkheid en nu je bekken.. Hopelijk kom je de rest van de zwangerschap nog een beetje oké door!
5 maanden geleden
Ik snap helemaal dat dat mentaal als een ding voelt! Vooral als je je goed voelt en loyaliteit voelt. Maar juist als je dat lastig vind is het misschien wel goed dat dit dan al gepland staat, de kans is ook groot dat het anders te zwaar gaat worden. Je hebt thuis ook nog een kleintje. Klinkt als pittig werk voor tijdens een zwangerschap. Wel fijn dat je geen last had en hebt! Als het toch goed gaat zijn er kansen genoeg in de week zelf om wat meer te doen.
5 maanden geleden
Hoi hoi. Ik ben fysiotherapeut in het ziekenhuis huis. Ik loop op alle afdelingen en ben verantwoordelijk voor een groot gedeelte van de revalidatie afdeling. Helaas betekent dit alle transfers manueel ivm therapievorm. Maar ook heel veel kamers in en uit waar mensen in isolatie liggen met tuberculose, mrsa of andere nare ziektes waar ik geen zin in heb. Voor mij was dit een rede om al heel snel te vertellen dat ik zwanger was. Ze hebben nu sinds 2 weken mn werk aangepast waardoor ik alleen nog maar op de revalidatie afdeling hoef te staan en geen direct contact meer heb met ziektekiemen. Maar fysiek is het nog steeds erg zwaar vooral omdat ik een lage bloeddruk heb en last blijf houden van vermoeidheid. Deze week heeft mn leidinggevende aangegeven dat ze me vanaf vrijdag ziek meld tot aan mn vakantie zodat ik ongeveer 5/6 weken doorlopend rust kan nemen en dat ze het daarna wil herevalueren. Ik had erg veel moeite met dit accepteren want ik ben zwanger, niet gehandicapt en wil ook mn collega's niet laten zitten. Dus ik herken me er heel goed in. Aan de andere kant denk ik dat je ook goed moet denken aan jr lichaam en ik heb heel veel collega's die aangeven dat ik moet genieten van mijn zwangerschap en van het feit dat ik rust kan en mag nemen. Dus ik pro eer er naar te luisteren. Ik ben nu 15 weken zwanger.
5 maanden geleden
Bedankt voor alle reacties! Het is wel waar.. Ben ergens ook bang dat ik misschien te lang door zou gaan en ze adviseren het niet voor niks bij een tweeling. Moet me er maar aan overgeven en er ook proberen van te genieten. Werken kan altijd nog, en nu goed zorgen voor die kleintjes is het belangrijkste 🤍
5 maanden geleden
Reactie op xbo
Stom hé, dat we onszelf altijd zo schuldig voelen.. en waarom? wat naar dat ...
Toevallig gisteren afgesproken om uit de boventalligheid te gaan, we gaan het eens proberen. Wel op mijn hart gedrukt gekregen dat ik echt de zware taken aan mijn collega's moet overlaten en dat het even niet anders is. Regelmatig evalueren we even of ik het nog trek, tussendoor ook nog 3,5 week vakantie en eind van de vakantie hebben we ook nog contact of ik het daarna ook nog trek. Dit is gewoon een voorbeeld van hoe het hoort. Gelijkwaardige communicatie, samen tot oplossingen komen. Zo zijn er ook diensten af, met name avonden en niet meer dan 2 achter elkaar
5 maanden geleden
Hi, ik ben ook zwanger van een tweeling! Eeneiig en delen een placenta. Ik ga ook met 20 weken halve dagen werken (dit zijn maar 2 weken, dan heb ik 4 weken vakantie) en met 28 weken word ik helemaal ziek gemeld en dan start 8 weken voor de uitgerekende datum m’n verlof. Ik vond het ook een dingetje, maar ik vind het nu heerlijk dat dit voor me is bepaald. Nu moeten we wel lekker rustig aan doen! En ik wil er alles aan doen om die twee zo lang mogelijk in m’n buik te laten zitten, dus lekker rustig aan doen en genieten en een hobby voor thuis zoeken haha
5 maanden geleden
Reactie op Sanne173
Hi, ik ben ook zwanger van een tweeling! Eeneiig en delen een placenta. Ik ...
Oh wat leuk! Gefeliciteerd! Ja, ik probeer me er ook maar bij neer te leggen en te genieten van het feit dat dit mijn laatste zwangerschap is (al een dochter van 2 rondlopen). Ben benieuwd hoe het bij ons gaat!