9 Reacties

2 maanden geleden

Omdat ik heel beroerd was en t eerste trimester ziek thuis zat waren er redelijk wat vragen naar waar ik was.. Met 13 weken heb ik t verteld in een meeting en een week later heb ik een mail gestuurd naar mijn afdeling. Punt was wel een beetje dat m'n vriend er ook werkt en t nog niet verteld had, dus daar was ik op aan t wachten met t mailtje. Waarom moet je t eigenlijk vertellen?

2 maanden geleden

Ik vind de vraag hiervoor wel scherp, waarom moet je het eigenlijk vertellen? Is er een andere manier waarop het gedeeld kan worden, als je er echt tegenop ziet, bijvoorbeeld via je leidinggevenden? Maar in reactie op je vraag, een paar ideeën… Aangezien je er tegenop ziet om het te vertellen en het ook niet groots wil delen, kan je misschien kiezen voor een berichtje naar je collega’s, individueel of in een groepsapp? Natuurlijk als het passend is bij de communicatie die je met je collega’s hebt via de app. Maar dan kan je het iedereen wel tegelijkertijd vertellen, bijvoorbeeld onder het mom van dat er geen teammeeting is oid om het te delen, maar je het ze wel graag zelf wilt vertellen? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om het te vertellen aan collega’s met wie je het meeste klikt, de kans is groot dat het nieuws zich snel verspreidt ;) Of, als je niet echt met mensen klikt, maar wel veel met specifieke collega’s samenwerkt: dat je het gooit op het naderende verlof? Dat is toch een stukje zakelijker en dan breng je het nieuws alsnog, maar met een reden, namelijk dat je ze op de hoogte wilt brengen van een aankomende verandering in het team (vervanging, verdeling workload etc). Ik heb het mijn directe collega’s wel zelf verteld tijdens een teammeeting, maar ik klik ook goed met ze en keek er ook naar uit om het te delen, dus is heel verschillend per persoon en/of werksituatie denk ik! Niet-directe collega’s heb ik het terloops via de mail verteld (bijv als iemand vroeg hoe het ging: “gaat goed, ik ben namelijk zwanger!”) of aan het einde van een overleg (“ik heb nog een leuk nieuwtje.. ik ben zwanger en ga dan en dan met verlof”). Succes in ieder geval! Zelf vond ik het wel fijn om het gedeeld te hebben, daardoor konden collega’s er ook voor me zijn en interesse tonen. Hopelijk lucht het jou ook wat op 😊

2 maanden geleden

Ik zag er ook tegenop. Ik had het een aantal collega’s waar ik goed mee ben al persoonlijk verteld. Voor de rest heb ik roze/blauwe geboortekoekjes op tafel gezet en heb daarbij aangegeven dat ik wat te vieren had. Ik wilde er zonder te veel poespas vanaf zijn. Iedereen reageerde lief en geïnteresseerd en ik kwam er toch niet met 1 zin vanaf. Maar het was iig prima.

2 maanden geleden

Ik werk op een mega grote school, waardoor ik ook echt niet met iedereen een goede band heb. Ik heb mijn directe collega’s het zelf verteld en de rest via de wekelijkse teammemo laten weten. Misschien hebben jullie ook zoiets?

2 maanden geleden

Waarom moet je het vertellen? Melden bij de leidinggevende lijkt me meer dan voldoende toch? Je bent niets verplicht hoor.

2 maanden geleden

Reactie op Novemberbaby5

Waarom moet je het vertellen? Melden bij de leidinggevende lijkt me meer da ...
Ja precies dat dacht ik dus ook, alleen zitten zij nu te pushen wanneer ik het eindelijk aan mn collega’s ga vertellen terwijl ik dus vanaf het begin heb gezegd dat ik weinig behoefte heb om het groots bekend te maken omdat ik buiten de leidinggevenden om geen contact heb met collega’s. Maar goed, misschien om er maar gewoon van af te zijn inderdaad iets van roze koeken (we krijgen een meisje 🩷) met een tekst erbij dat er wat te vieren is 😅

2 maanden geleden

Reactie op 🩷🩷

Ja precies dat dacht ik dus ook, alleen zitten zij nu te pushen wanneer ik ...
Ik zou t ondanks het pushen bij jezelf houden, ze gaan het vanzelf zien en dan kan je het altijd nog vertellen. Het is ten alle tijd jouw keuze. En ik snap je hoor ik zou t dan denk ook maar doen. Maar tis eigelijk omgekeerde wereld 😊