12 Reacties
één maand geleden
Ik maakte toevallig vorige week een bevalplan bij de verloskundige, maar die zei niks over vitamine k eigenlijk. Als ik er later wat over hoor zou ik het prima vinden om te geven, het zal wel ergens belangrijk voor zijn en niet via borstvoeding doorgegeven kunnen worden dan? 😂
één maand geleden
Het gaat, neem ik aan, om vitamine K via een injectie/spuitje ipv via druppelsn (oraal). Ten eerste geldt het advies van de gezondheidsraad om dit te doen alleen voor babies die borstvoeding gaan krijgen. Dus als je sowieso al van olan bent om flesvoeding te geven, zou ik het niet doen.
Ik ben zelf van plan borstvoeding te geven en heb dit bij mijn oudste dochter ook gedaan. Toch heb ik vorige keer geen prik laten zetten en ben dat dit keer ook niet van plan. Ga wel weer druppeltjes geven.
De toediening via een prik lijkt beter te werken, maar echt goed onderzoek ernaar is er niet. Toediening via druppels met een hogere dosering dan voor het advies van de gezondheidsredenen lijkt net zo goed te werken. Het gaat dan bovendien om hele zeldzame gevallen waarbij het beter werkt (2 tot 5 babies per jaar). Aangezien mijn zwangerschap heel normaal verloopt en er geen enkele indicatie is dat er ook maar iets met de baby zou zijn, kies ik dus voor oraal.
Uitgebreide informatie kun je vinden op de site van de gezondheidsraad:
https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2017/04/11/vitamine-k-bij-zuigelingen#:~:text=Alle%20zuigelingen%20krijgen%20vitamine%20K,Toediening%20gebeurt%20nu%20oraal.
Dus ja, het is belangrijk voor de bloedstolling, maar je kunt er dus ook voor kiezen om je kind druppeltjes te geven ipv dat ze meteen een prik krijgen. De toediening via een prik werkt in hele zeldzame gevallen beter dan druppels, maar aangezien mijn zwangerschap heel normaal verloopt en er geen enkele verwachting is dat er iets mis zou zijn met de baby, kies ik voor druppels.
één maand geleden
Reactie op Cv-ketel
Het gaat, neem ik aan, om vitamine K via een injectie/spuitje ipv via drupp ...
Ah goeie dit, ik wist niet dat ze tegenwoordig spuiten zetten? Dat is mij niet verteld. Bij onze dochter waren dit nog druppels. Thanks voor de info, hier ook gewoon druppels!
één maand geleden
Ik was het niet van plan en ik dacht laatst ergens te lezen dat ze er toch weer mee gaan stoppen
één maand geleden
Ze zijn nu aan het kijken wat effectiever is, een injectie of druppels. In het buitenland word het veel via injectie gegeven maar hier nog veel via druppels. Je kan dus de keuze maken om enkel te kiezen voor druppels.
Helaas word vitamine K op sociale media in een slecht daglicht gezet, waarom zouden we dit aan ons kindje geven? De eerste 12 weken is het lijfje nog niet in staat zelf vitamine K aan te maken. Daarom word het enkel bij borstvoeding geadviseerd om er mee te starten op dag 8, het zit namelijk in flesvoeding verwerkt. Echter krijgen kindjes in de eerste week te weinig flesvoeding binnen om aan de aanbevolen vitamine K te voldoen, daarom word het bij alle baby's in een hoge dosering aangeboden bij de geboorte. Dit is gelijk voldoende voor een week.
Vitamine K te kort merk je pas op zodra dit te laat is, vitamine K is namelijk voor de stolling. Bij baby's uit zit zich dan bijna altijd in hersenbloeding, hiervan kunnen de gevolgen catastrofaal zijn. Het kan een zware handicap of zelfs de dood betekenen.
Mocht je echt geen injectie willen voor de baby (al word het echt in nog maar weinig ziekenhuizen gedaan) kan je er ook altijd voor kiezen om je eigen flesje mee te nemen! Dit kan je sowieso doen als je liever een bepaald merk geeft.
één maand geleden
Reactie op Annesoof83
Ik was het niet van plan en ik dacht laatst ergens te lezen dat ze er toch ...
Ik bedoel dat ik niet van plan bent de injectie te geven als ik het ook met druppeltjes kan doen.