3 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb me niet direct geinformeerd, maar ik heb een kennis die voerreflex massages doet. Bij mijn vorige zwangerschap heeft ze aan het eind (met bijna 42 weken) een reflxe massagevgedaan om de geborte opbte wekken. Zou daarmee te maken kunnen hebben. Er zijn iig pressurpunten voor onder andere je baarmoeder in de voet. Misschien helpt dat alvast?

2 maanden geleden

Volgens mij komt die redenering uit niet-westerse / alternatieve geneeswijzen hoek en zou het idd gaan om pressiepunten die in verbinding staan met je baarmoeder. Vergelijkbaar met dat je voor je tweede trimester geen massage zou mogen ivm risico op miskraam. Wetenschappelijk geen bewijs voor, maar veel masseurs besteden daarom relatief minder aandacht aan voeten ed en meer aan bijv. benen. Logisch wel, die willen natuurlijk nooit het verwijt krijgen dat vroeggeboorte door de massage komt. Ik denk persoonlijk dat t niet echt kwaad kan, maar zou zelf vanuit een ‘zekere voor het onzekere’ gedachte niet iedere dag onwijs stevig masseren.. maar dat is dus puur een ‘you never know’ en niet wetenschappelijk oid.