22 Reacties

2 maanden geleden

Ik volg even, bij mijn eerste kindje is het niet gelukt.

2 maanden geleden

Wat goed dat je je voorbereid! Ik had gewild dat ik dit had gedaan bij mijn eerste zoontje. Het was een pittige start, vooral door wisselende (en verkeerde) adviezen van de kraamhulp. Inmiddels geef ik toch al 29 maanden borstvoeding. Wat ik anders zou doen: - vast kennis maken met lactatiekundige en deze in de kraamweek sowieso laten langskomen. - bij twijfel over wat kraamzorg adviseert: lactatiekundige vragen. - boek lezen, zoals het Nieuwe Borstvoedingsboek - cursus volgen, op instagram lactatiekundigen volgen. Teddy Roorda is wel een van mijn favorieten, haar cursus niet gedaan maar lijkt me inderdaad heel waardevol! Veel succes 🍀

2 maanden geleden

Reactie op An0ukkkk

Wat goed dat je je voorbereid! Ik had gewild dat ik dit had gedaan bij mijn ...
Bedankt voor je reactie, super waardevol ❤️

2 maanden geleden

Bij mijn eerste kindje kwam de borstvoeding heel moeizaam op gang, maar dat was denk ik achteraf omdat ik er zelf erg krampachtig mee omging (omdat ik het zó graag wilde). Ik was zo gefrustreerd dat het niet lukte. Voor mij was ontspannen echt heel belangrijk. De tweede kraamverzorgende die ik had, heeft me op de bank gezet en heel mindful ademhalingsoefeningen met me gedaan (waar ik - dacht ik - veel te rationeel voor ben). Maar toen begon de melk te stromen. Sindsdien ben ik ervan overtuigd dat mijn lichaam weet wat het moet doen en dat ik dat natuurlijke proces eigenlijk zelf in de weg stond. Heb m'n kindje 10 maanden borstvoeding kunnen geven en vond het magisch. Los van alle (medische) factoren waardoor het soms niet lukt of kan is mijn belangrijkste tip dus: ontspan! Daarnaast: koppel je kindje los als het niet goed aanhapt. Anders kan je tepelkloven krijgen, wat het niet makkelijker maakt. Borstvoeding geven hoort niet pijn te doen. Als je bij de bevalling aangeeft dat je borstvoeding wil geven, kan je (medisch)verloskundige of kraamverzorgende hier meteen ook tips over geven en meekijken. Ik heb in die tien maanden wel een keer een vervelende borstontsteking gehad, dan is het belangrijk om de nieuwste inzichten aan te houden (dus koelen ipv warmte/masseren). Ten slotte nog een tip: Wendy Seelen, zij geeft ook een digitale cursus.

2 maanden geleden

Super goed dat je je gaat voorbereiden en de pagina van Teddy Roorda is zeker interessant. Ook het borstvoedingsforum op Facebook of La Leche League zijn wellicht interessant om te gaan volgen. Daarnaast: heb vertrouwen in je lichaam en zet er niet teveel druk achter, probeer relaxt te zijn en go with the flow! Zelf heb ik mijn eerste kindje 21 maanden gevoed, bij het komende kindje ben ik dat zeker weer van plan. Zeker de start is niet altijd even makkelijk en rooskleurig, maar hoe langer je voed hoe makkelijker het wordt. Mijn insteek was; ik hoopte zeker 3mnd te kunnen voeden maar ik zie wel hoe het loopt. 3 maanden werd 6mnd, 6mnd een half jaar.. en toen ging het zo fijn/soepel en vanzelf dat ik geen reden zag om te stoppen. Ik vond het echt prachtig (tuurlijk met in het begin wat ups&downs). Hopelijk kan jij dat ook zo gaan ervaren!

2 maanden geleden

Reactie op SuvaI

Bij mijn eerste kindje kwam de borstvoeding heel moeizaam op gang, maar dat ...
Bedankt! Ik ga alles eens rustig nalezen

2 maanden geleden

Reactie op SuvaI

Bij mijn eerste kindje kwam de borstvoeding heel moeizaam op gang, maar dat ...
Nog een vraag trouwens, bedoel je met bij de bevalling aangeven dat je het opneemt in je geboorteplan?

2 maanden geleden

Reactie op jwlt93

Nog een vraag trouwens, bedoel je met bij de bevalling aangeven dat je het ...
Ik had het al aangegeven bij onze verloskundigenpraktijk, maar het werd uiteindelijk een medische bevalling in het ziekenhuis (wel een heel fijne ervaring). Daar hebben we het ook gezegd, plus inderdaad in het geboorteplan hadden wij het volgende beschreven: Ik wil graag borstvoeding geven en we hopen dat dit snel na de geboorte op een natuurlijke manier kan beginnen. Indien nodig willen we hier graag hulp en steun bij. Na enige tijd kwam toen de verloskundige die ook bij de bevalling was ons helpen met de eerste voeding. Ook dat was magisch, mijn zoontje wist eigenlijk zelf de weg en 'rupste' als het ware naar boven. Heel fijn en mooi dat je je er nu al zo in verdiept, ik hoop dat jullie ook een fijne ervaring gaan hebben! En dus bovenal: vertrouw op jezelf en je kindje. Neem rustig de tijd om elkaar te leren kennen en probeer er zo min mogelijk druk op te leggen :)

2 maanden geleden

Wat ben je goed voorbereid! Ik was echt zo bleu en gelúkkig een gepassioneerde kraamhulp anders had ik gewoon kv gegeven. Ben zo blij dat ik bv heb kunnen geven en dat wens ik jou ook!🌟 Je kan aangeven graag kraamhulp te willen die veel weet van bv, dat helpt echt. Ik kreeg van haar filmpjes over aanhappen (hamburger methode) en zij hielp mij goed aanhappen (zorg dat het mondje helemaal om je tepel zit om kloven te voorkomen). En relax! Het moet op gang komen! Vertrouw op je lichaam❤️ La leche leage is idd heel fijn om te volgen.

2 maanden geleden

Ik denk dat je meer dan voldoende voorbereid bent als je je inleest via internet. Misschien denk ik vanuit mijn eigen ervaring te makkelijk, maar hier ging het eigenlijk op instinct. De beste tip is vooral veel aanleggen in het begin en niet te snel opgeven.

2 maanden geleden

Ik wilde ook heel graag borstvoeding geven, maar uiteindelijk bleek dat het aanhappen niet goed ging door de vorm van mijn tepel en de vorm van haar mond. Dit kostte ons (dochter en ik) allebei ontzettend veel energie, terwijl mijn melk goed op gang kwam.. Ik bleef mezelf pushen, maar merkte dat niemand er vrolijker van werd. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om fulltime te kolven. Daarmee wil ik zeggen: push jezelf ook niet teveel, het moet ook goed voor jezelf zijn (en je mentale gezondheid!). En er zijn nog meer wegen naar Rome 😉

2 maanden geleden

Een lactatiekundige is een heel goed idee!!! Ik schakelde pas een lactatiekundige in toen de borstvoeding niet goed ging. Dat vond ik jammer omdat ik heel veel had kunnen voorkomen denk ik. Het op de juiste manier aanleggen en het juist aanpappen is heel belangrijk. Hierover zijn heel veel filmpjes op YouTube.

2 maanden geleden

Bij mijn eerste kwam mijn productie wat moeilijk op gang. Tip die ik toen kreeg - even los van aanleggen etc - is zo’n power kolf huren bij het ziekenhuis. Mijn productie was echt binnen no time op peil. Had gewild dat ik de eerste dagen niet zo had aangemodderd.

2 maanden geleden

Reactie op Miri2

Bij mijn eerste kwam mijn productie wat moeilijk op gang. Tip die ik toen k ...
In aanvulling daarop: het is allemaal een vrij natuurlijk proces. Je kindje gaat waarschijnlijk in de eerste minuten dat het op je borst ligt je tepel zoeken. Mega goed dat je je inleest, maar voor mij werkte het om vooral te ontspannen en te vertrouwen. Hiermee wil ik overigens geenszins zeggen dat als het toch niet lukt, dit komt doordat je niet voldoende kan ontspannen oid. Maar geef alleen even dat stress hopelijk niet nodig is en wat voor mij heeft gewerkt ❤️

2 maanden geleden

Reactie op Miri2

In aanvulling daarop: het is allemaal een vrij natuurlijk proces. Je kindje ...
Dank voor je reactie! Ja ik denkt dat ontspannen ook heel belangrijk is, maar tegelijkertijd ook juist het meest lastige. Persoonlijk denk ik dat ik me juist kan ontspannen als ik het idee heb dat ik er alles aan heb gedaan om zo goed mogelijk voorbereid te zijn, maar dit natuurlijk voor iedereen anders! Ik ben met name ook heel benieuwd naar het proces en vind het zoiets magisch, dat ik hoop dat het mij ook gaat lukken :)

2 maanden geleden

Leuk topic:) Ik vind dat allemaal reuze interessant en heb er inmiddels veel over gelezen en ervaring opgedaan. Dit is een mooi filmpje ter voorbereiding om te zien hoe je baby aanhapt en waar op te letten en dan ben je al een heel eind. https://youtu.be/wjt-Ashodw8?si=Hym6xRMFKNU8WdMy Verder is belangrijk dat als het niet vanzelf gaat na de geboorte om direct een lactatiekundige in te schakelen zodat het zo snel mogelijk soepel loopt. Want pijn is niet normaal. Hieronder daarover nog wat. https://www.deborstvoedingspraktijk.nl/borstvoeding-en-pijn/ Over het bewarenvan moedermelk en super veel tips staan op' la leche league/borstvoeding.nl', of als je je vraag in google stelt met la leche league erbij dan vind je super fijne antwoorden https://www.borstvoeding.nl/borstvoeding-abc/ Maar ook zonder voorbereiding gaat borstvoeding vaak wel goed, dan leer je gaandeweg je eigen weg wel. Niet te strak aan schemas houden en je kindje maar laten huilen en aanleggen uitstellen als je borstvoeding geeft, want je kan niet te vaak of teveel voeden, dat helpt allemaal met het reguleren van je productie, ook snachts. Ik heb me online ingelezen en wat filmpjes bekeken zoals bovenstaande maar verder niks gedaan bij eerste kindje en gelukkig ging het heel makkelijk, jaar borstvoeding gegeven en gekolfd op werk 9maanden lang.

2 maanden geleden

Reactie op Laura_91_

Leuk topic:) Ik vind dat allemaal reuze interessant en heb er inmiddels vee ...
Oeh dat is een belangrijke ja! Kinderen die gevoed worden met moedermelk die zijn de eerste maanden in vergelijking wat spekkeriger. Hierna draait het om (volgens mij las ik dit in het boek van de Kleintjesmethode (soort Rapley over eten). Laat je niet van de wijs brengen door het consultatie bureau. Bv kan je nóóit teveel geven. Voed op verzoek, je kind kan niet teveel drinken en neemt precies wat het nodig heeft. Dat is het perfecte ervan ❤️ Mijn vriendin werd verteld dat ze maar minder moest voeden. Dat is onjuist. De gewichtslijn die daar gehanteerd wordt is niet gericht op bv. Even goed om te weten 🙂 (ik heb altijd op verzoek gevoed en ook soort Rapley gedaan, en mijn tweejarige dochter zit nu volgens het CB précies op de lijn en dat zou uitzonderlijk zijn. Oké leuk 😎)

2 maanden geleden

Mijn schoonmoeder (6 kinderen)vertelde dat haar gouden tip voor borstvoeding is om 3 weken voor je beval datum alvast met tepel crème te gaan smeren, om kloven en overgevoeligheid te voorkomen… (geen persoonlijke ervaring mee nog)

2 maanden geleden

Reactie op lianne1985

Oeh dat is een belangrijke ja! Kinderen die gevoed worden met moedermelk d ...
Ohhhhhh wat vond/vind ik die spekkies heerlijk!!! Zat altijd in haar spekpootjes te kneden haha, kijk er nu alweer naar uit. En gewoon het idee dat je kleintje zo goed groeit op iets wat jouw eigen lichaam produceert, is toch prachtig hoe het lichaam werkt! 🥰

2 maanden geleden

Reactie op carocaspers

Mijn schoonmoeder (6 kinderen)vertelde dat haar gouden tip voor borstvoedin ...
Tepelcreme is echt de meest fantastische lippenzalf ooit😎 Maar serieus:)