22 Reacties

2 maanden geleden

Wat goed dat je je goed voorbereid. Ik was vorige keer zó bang dat het niet zou lukken en wilde zó graag, dat ik prenataal gekolfd heb. Ik ben daar met 37 weken mee begonnen en na een paar dagen had ik ongeveer 2-5 ml per keer. Dit vroor ik in spuitjes in, waardoor ik ook zeker wist dat ik een voorraadje had, mocht er in het begin niet genoeg melk zijn, om wat voor reden dan ook. Borstvoeding kwam hierdoor in no time op gang. Misschien wel iets te snel voor mijn dochtertje, want hebben de eerste paar dagen met lepeltjes en 'fingerfeeding' gevoed. Andere uitleg waardoor ze niet meteen goed aanhapte is dat de bevalling heel snel ging, waardoor ze zelf ook niet meteen op zoek ging naar de borst (zoals door sommigen hier wordt beschreven). Ik ga me voor dit keer dus nog eens goed inlezen wat het advies is als zoiets gebeurt, want de verwachting is dat de bevalling nu nóg sneller zal gaan 🙈

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Wat goed dat je je goed voorbereid. Ik was vorige keer zó bang dat het niet ...
Ik was hier ook geïnteresseerd in (prenataal kolven) en heb er naar gevraagd bij de Vk van de week. Het is zeker zinvol om vanaf 37-38 weken te gaan kolven indien het zonder druk of stress gebeurt. Twee kanttekeningen plaatste de Vk wel (vandaar dat ik het hier met jullie deel): 1. Het prenataal kolven kán de bevalling opwekken. Dus het vervroegt mogelijk de geboorte omdat je je lichaam al eerder “aan zet”. 2. De voedingswaarde van prenatale melk is wat lager dan post nataal. Dit omdat de laatste stoffen pas rond de bevalling vrijkomen. Je kan de melk dus zeker bewaren als aanvulling of extraatje maar probeer het niet te zien als hoofdvoeding vanwege deze lagere waarden. Verder lees ik graag met jullie mee omdat ook ik graag de borst aanbied dadelijk bij mijn eerste spruitje.