36 Reacties

2 maanden geleden

Ik denk dat dit per lichaam anders is ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap van 64 kilo naar 90 kilo gegaan en erna amper iets afgevallen een jaar verder ongeveer ben ik wel weer terug gekomen op me oude gewicht maar daar is wel enkele maanden over heen gegaan en de andere persoon zie ik wel weer echt snel op gewicht terug komen scheelt dus echt per lichaam denk ik

2 maanden geleden

Bedoel je direct na de bevalling? Of gewoon in de periode erna? Ik val zelf tijdens de zwangerschap altijd wel af in het begin door hg. Aan het einde van de zwangerschap zitter er wat kilos bij maar niet alles. En direct na de bevalling is er 7/8 kilo af. In de periode erna val ik door borstvoeding en nog vocht etc zo een 3/4 kilo af. Ik weeg altijd minder na de bevalling.

2 maanden geleden

Hey! Volgens mij telt de hele bmi niet in je zwangerschap. Je kan beter kijken naar je bmi voor de zwangerschap en hoeveel je bent aangekomen, en of dat een beetje binnen de curve blijft. Verder begrijp ik je zorgen hoor!

2 maanden geleden

Helemaal geen domme vraag. Vind het juist raar als vrouwen andere vrouwen aanvallen die zich zorgen maken over hun gewicht tijdens en na de zwangerschap. Ja, je kind is belangrijk maar je mag toch ook nog wel aan jezelf en je gezondheid denken? Ik was tijdens de zwangerschap aan het einde 7 kilo zwaarder. En direct na de bevalling 5 kilo aan zwangerschap kwijt. Daarna in de eerste 3 weken borstvoeding geven nog 1 kilo kwijt. Daarna ben ik gestopt met borstvoeding geven en kwam ik 3/4 kilo aan. Weet niet of het in verband staat met het niet meer geven van borstvoeding.

2 maanden geleden

Ik weet niet meer exact hoeveel ik woog. Maar was tijdens mn eerste zwangerschap 15 kilo aangeoomen en woog toen in de 80 en was toen na de bevalling 10 kilo kwijt. Helaas in de weken erna 3 kilo aangekomen ipv afgevallen, door cravings. Ik was juni 2022 bevallen en eind Jan dit jaar was ik 72.5 kilo. Hoop dit jaar onder de 83 te blijven (zit nu op 81 en nog 7 weken te gaan😖)

2 maanden geleden

Reactie op @1991

Bedoel je direct na de bevalling? Of gewoon in de periode erna? Ik val zelf ...
Ja bedoelde vooral net na de bevalling. Maar op termijn leek mij ook wel interessant. Amai 7 of 8 kg na de bevalling is wel veel maarja als je gewicht baby’tje uitrekent + moederkoek, vruchtwater dan zal dat waarschijnlijk ook wel redelijk wat wegen.

2 maanden geleden

Vorige zwangerschap was ik 7 kilo aangekomen. Ik heb toen vanaf 28 weken een zwaar dieet gevolgd voor mijn zwangerschapsdiabetes. Na mijn bevalling was ik de 7 kilo direct kwijt. Baby van 3,2 kilo vruchtwater, vocht, placenta e.d. Op dit moment ben ik 34+3 en 8 kilo aangekomen. Ik maak me der niet zo druk om. Enige tip die ik wil meegeven. Mocht je BV gaan geven en je stopt daarmee. Dan is het wel nodig je voeding daarop aan te passen. Anders kom je op dat moment aan omdat je te veel Kcal binnen krijgt!

2 maanden geleden

Reactie op Argine

Helemaal geen domme vraag. Vind het juist raar als vrouwen andere vrouwen a ...
Zelf zou ik ook wel borstvoeding willen geven als dit lukt tenminste. Heeft ook veel voordelen voor zowel mama als baby. En blijkbaar verbrand je ook veel calorieën door borstvoeding te geven dus dat is een win win 🏅😁 maar waarschijnlijk eet je ook meer tijdens de borstvoeding voor alle voedingstoffen op pijl te houden en 1x je stopt met borstvoeding moet je waarschijnlijk je eetpatroon ook terug een beetje aanpassen denk ik dan? Maar het kan uiteraard ook iets anders zijn.

2 maanden geleden

Reactie op Krisje5

Vorige zwangerschap was ik 7 kilo aangekomen. Ik heb toen vanaf 28 weken ee ...
Ja zelf heb ik ook zwangerschapsdiabetes dus ik moet ook heel hard opletten met suikers en koolhydraten 😬 en bewust at ik voor dat ik wist dat ik zwangerschapsdiabetes had ook wel al heel gezond dus ik moet gelukkig geen insuline spuiten en kan mijn waardes mooi laag houden daardoor. Van borstvoeding geven denk ik er net hetzelfde over. Je eet waarschijnlijk meer omdat je dan meer calorieën verbrand en eens je er mee stopt moet je waarschijnlijk je voeding ook terug wat aanpassen.

2 maanden geleden

Ik begon de vorige zwangerschap op 58kg en ben 1,71m. Ik woog vlak voor de bevalling rond de 90kg 😱 Binnen 2 weken na de bevalling zat ik op 70kg en ik denk na een paar maanden op 63kg. Dat was ook ongeveer hoeveel ik woog aan het begin van deze zwangerschap. Bij mij was het vooral heel veel vocht waardoor ik zo zwaar was en dat was er dus ook zo weer af door de borstvoeding.

2 maanden geleden

Helemaal geen domme vraag hoor! Bij mijn eerste zwangerschap begon ik volgens mij met 63 kilo zoiets, einde zwangerschap woog ik ongeveer 70 kilo. Een paar dagen na de bevalling zat ik op 59 kilo waardoor ik vol vette producten producten etc. Van de kraamzorg moest gaan eten. Ik heb zo’n 20 maanden borstvoeding gegeven (tot begin van deze zwangerschap), kan me voorstellen dat dat ook bijdraagt aan gewichtsverlies echter hoeft dat zeker niet altijd zo te zijn. Deze zwangerschap ben ik begonnen op 62 kilo. Ga dit keer volgens mij qua gewicht aardig gelijk op met vorige zwangerschap. Het verschilt heel erg per persoon wat je aan komt maar ook hoe snel je het gewicht weer kwijt bent. Belangrijk om niet te streng voor jezelf te zijn, 9 maanden op dus ook 9 maanden af hè. 😊😉

2 maanden geleden

Bij mij ging in de vorige zwangerschap alles vanzelf, was iets van 18 kilo aangekomen. Het was vooral veel vocht. Heb de eerste weken wel gewoon alles gegeten en gedronken en nergens rekening mee gehouden. Na 3 maand startte ik een sollicitatie waarbij je “fit” moet zijn met sport testen. Dus toen wat actiever geweest lichamelijk. Ik belandde op 65 kilo. Toen ik weer zwanger werd startte ik met 68 kilo en ben nu 80 kilo dacht ik. We gaan zien of het nu weer “vanzelf” gaat.

2 maanden geleden

Haii Evi, geen gekke vraag hoor. Er gebeurt zooooo veel met je lichaam en ook je gewicht, in mijn 1e zwangerschap voelde ik me daar ook wel onzeker over. Ik was ongeveer 14/15 kilo aangekomen. Direct na de bevalling was ik de helft afgevallen en na 1 week de rest op 1 a 2 kilo na. Daarna heb ik door geven van borstvoeding flink gesnoept dus daar kwam het meer door :). Ik zou je er dus niet te veel zorgen om maken.

2 maanden geleden

2 weken na de bevalling was ik 20 kilo kwijt, maar ik had veel vruchtwater en een zwangerschapsvergiftiging waardoor ik veel vocht vasthield. Daarna 1,5 borstvoeding gegeven waarbij ik nog 15 kilo ben afgevallen. Uiteindelijk was ik 15 kilo lichter dan voor ik zwanger was. Toen ik stopte met borstvoeding kwamen die kilo’s er ook weer aan🫣

2 maanden geleden

Ik ben bij mijn eerste 20 kilo aangekomen, op de dag van de bevalling was ik 8 kilo kwijt. In de weken/maanden daarna nog eens 10. Uit eindelijk 2 kilo zwaarder geeindigd dan ik begon. Maar ik was ook erg licht dus die 2 kilo extra kon ik wel gebruiken. Ik heb geen borstvoeding gegeven.

2 maanden geleden

Dit verschilt denk ik enorm per lichaam. Ik ben bij beide zwangerschappen niet meer afgevallen. Ik kwam gewoon weer terug op mijn gewicht van voor de zwangerschap.

2 maanden geleden

Ik woog voor mijn eerste zwangerschap 76 kg. Bij 38 weken stond er 99.9 kg op de weegschaal en daarna wilde ik het niet meer weten!🙈 Zal vast net boven de 100 kg zijn geëindigd, dus 25 kg erbij. Na de bevalling was ik na 2 weken 10 kg kwijt, en vervolgens ging het heel langzaam. Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven, had daar zeker in het begin veel eetlust bij en het was voor mij absoluut geen manier om snel af te vallen. Ook kon ik door een zwaar herstel van mijn keizersnede pas weer een beetje sporten na ruim 6 maanden. Heb echt lange tijd moeite gehad met mezelf in de spiegel aankijken, maar ik vond het bv geven het compleet waard! Uiteindelijk in het eerste jaar heel geleidelijk naar 83 kg afgevallen en daar bleef ik stabiel op totdat ik weer zwanger werd na ruim 1,5 jaar. Eerlijk? Ik wist dat ik redelijk snel nog een kind wilde en ik heb dus niet mega m’n best gedaan om nog verder af te vallen. Na het herstel van baby nummer 2 ga ik er weer mee aan de slag en dat komt vast helemaal goed! Ik heb meer respect gekregen voor de kracht van mijn lijf, en ik voel dat die kracht niet afhangt van dat getalletje. Overigens kom ik nu in m’n tweede zwangerschap beduidend minder aan, wel fijn! Een paar tips: 1. BMI is niet toepasbaar in de zwangerschap, dus kijk er gewoon niet naar. 2. Je hebt geen invloed op wat de hormonen met je lijf doen na de bevalling. Het is écht 9 maanden op, 9 maanden af! Bij de ene gaat het te hard, bij de ander gaat het nou eenmaal langzaam. 3. Gewicht is niet 100% hetzelfde als gezondheid. Zo lang je gezond en gevarieerd eet en je actief blijft, maakt een tijdje een hoger gewicht echt niet zoveel uit. Op de lange termijn is een gezond gewicht belangrijk, maar staar je er niet blind op deze periode. 4. Wees lief voor jezelf en je lijf, want ze doorstaan een machtig proces! Jij maakt een baby en dat is het bewijs dat héél veel processen in je lijf op en top presteren!

2 maanden geleden

Reactie op Kwartje93

Ik woog voor mijn eerste zwangerschap 76 kg. Bij 38 weken stond er 99.9 kg ...
Dat vind ik heel mooi verteld ❤️

2 maanden geleden

Bij mn 1e zwangerschap gestart met ong 71 kg, uiteindelijk geëindigd op 85. Een half jaar na de bevalling woog ik 76 kg en ben ik een dieet gaan doen voor de laatste kilo's (hierdoor ben ik toen in een half jaartje nog 9 kg kwijtgeraakt 😊).

2 maanden geleden

Helemaal geen domme vraag. Het afvallen viel mij (ondanks volledige borstvoeding) enorm tegen 😥. Had eerder het gevoel dat mijn lichaam sneller opsloeg omdat ik nog een ander wezen moest voeden. Ik had voor die zwangerschap een normaal bmi.