21 Reacties
2 maanden geleden
Hier in het ziekenhuis. Het is onze eerste en voelt fijn om op een plek te zijn waar je direct kan worden geholpen mocht t nodig zijn. En pijnstilling ook tot optie behoord. Veel mensen die ik ken wilde een thuisbevalling en moesten toen toch opeens met spoed naar ziekenhuis. Daar echt geen zin in.
Bij thuisbevalling lijkt een oppas voor je zoontje ook wel praktisch 😉.
2 maanden geleden
Ik kies het ziekenhuis zover, omdat het mijn eerste kindje is. Als dit allemaal vlot gaat zou ik de tweede best gewoon thuis willen. Je kan sowieso in het moment zelf je altijd nog bedenken, dus niks staat echt vast.
2 maanden geleden
Je bent natuurlijk al een keer bevallen, dus qua ervaring sta je al 1-0 voor. Ik hoop dan ook dat mijn bericht niet betweterig of naïef overkomt, het is puur om m’n eigen gedachten met je te delen :).
Waar denk je het beste te kunnen ontspannen? Het antwoord daarop is denk ik heel belangrijk in je keuze. Voor de een zal dat thuis zijn en voor de ander het ziekenhuis.
Bevallen = loslaten en loslaten = (zoveel als mogelijk is) ontspannen zijn.
Wij kiezen ervoor om (als het medisch gezien goed blijft gaan) in te zetten op een thuisbevalling, omdat ik denk dat ik me thuis beter kan ontspannen.
Daarbij denk ik dat ik thuis meer bewegingsvrijheid voel (even douchen, even op de yogabal etc.) Zo lang mogelijk verticaal blijven ipv gaan liggen schijnt een bevalling gemiddeld 1 uur te verkorten.
> tegenargument: in het ziekenhuis kan je ook blijven bewegen als je zou willen; het is maar net waar je je comfortabeler voelt.
Ook vind ik het fijn om mijn eigen spullen binnen handbereik te hebben. Ik denk dat het me helpt om wat langer afleiding te zoeken, de ruimte helemaal ‘eigen’ te maken en dus ook weer helpt bij het (proberen te) ontspannen.
Verder vertrouw ik op de verloskundige dat ze op tijd zal ingrijpen als ze denkt dat het beter is om toch naar het ziekenhuis te gaan. Het ritje ernaartoe zal geen pretje zijn, maar als je poliklinische bevalt, zit je ook met weeën in de auto.
In de auto kan je ook weer minder goed ontspannen, wat ook niet per se bijdraagt aan het vorderen van de ontsluitingsfase.
> tegenargument: mocht je in het ziekenhuis voor je gevoel beter kunnen ontspannen, dan is dat het ritje ernaartoe meer dan waard natuurlijk.
Succes met het maken van je keuze!
2 maanden geleden
Ik wil graag thuis bevallen als het allemaal goed blijft gaan. Het is net zo veilig als in het zkh en ik vind het gewoon een fijnere sfeer, niet zo gericht op wat er allemaal mis kan gaan. Lijkt mij ook een groot voordeel dat je dan al thuis bent na de bevalling. Het is mijn eerste kindje. Maar ik merk wel dat ik echt de uitzondering ben, op de info avond van de vk was ik de enige die thuis wilde bevallen. Heb het idee dat ons steeds meer angst wordt ingepraat, terwijl vrouwen dit al miljoenen jaren doen. Daarnaast beginnen alle bevallingen sowieso thuis en duurt het vaak net zo lang om vanuit huis naar het zkh te gaan indien het toch nodig is als wanneer je al in het zkh bent en van poliklinisch naar klinisch moet, omdat het toch tijd duurt voordat die kamer klaar is etc, mits je niet te ver weg woont van een zkh. Dat vind ik ook een geruststellend idee.
Wel denk ik dat je echt bij je eigen gevoel moet blijven en dat de kosten/ verzekering geen rol zouden moeten spelen in die beslissing.. het is best duur maar als dat je weerhoudt van je voorkeurskeuze kun je later wellicht spijt krijgen.
2 maanden geleden
Mijn eerste bevalling thuis en dat wil ik nu ook weer graag. Ook in bad gezeten, vind het zo fijn om in mijn eigen bubbel te zijn!
Niet direct hoeven slepen met m'n kind, maar heerlijk relaxed... veel mensen zijn "bang" voor troep of viezigheid in huis. Ik kan je vertellen dat er 3 vrouwen in m'n huis waren waar ik geen idee van had,, toen ik weer een beetje landde uit m'n bubbel was alles alweer opgeruimd en schoon. Dus ik heb geen flauwidee hoeveel troep het geeft 🤣😉
Volg je gevoel! En op het moment zelf kan je altijd nog (anders) beslissen. Het is dan wel belangrijk dat je nu over beide scenario's nadenkt. Veel succes met je keuze! 🤰🌺🍀
2 maanden geleden
Als alles goed gaat, ga ik voor een thuisbevalling. Veel minder kans op (onnodige) medische ingrepen, lekker in m’n eigen bubbel en hoef niet met de kleine de weg op. Zoals hier ook al eerder wordt gezegd, wij vrouwen doen dit al sinds het begin der tijd. We got this. Ons lichaam is hiervoor gemaakt
2 maanden geleden
De eerste in het ziekenhuis bevallen en dat was echt een super ervaring. We hadden een fijne kamer en ze lieten ons ook echt in onze eigen bubbel, soms suggesties met wat evt fijn zou kunnen zijn qua weeën opvangen en ze hadden alle mogelijke materialen voor handig (bad, bal, etc).
Tweede bevalling wil ik graag weer in (hetzelfde) ziekenhuis. Ik vind het een fijn idee dat áls er iets misgaat, we al op de plek zijn waar we moeten zijn.
Vrouwen doen dit al eeuwen lang, we kunnen dit zeker. Maar vroeger stierven ook veel vrouwen tijdens de bevalling (of het kind). Met de medische zorg van tegenwoordig is dat een heel stuk beter. Ik haal mijn rust en zekerheid dat ik weet dat die medische zorg dan paraat staat voor het geval dat.
2 maanden geleden
Ik zou ook voor thuis gaan. Lekker rustig in je eigen omgeving. Als ik niet medisch was geworden had ik dat ook gedaan.
Wel toen diverse afwegingen gedaan hoor, zoals bijvoorbeeld de reistijd naar het ziekenhuis. Zet gewoon alle pro’s en cons voor jezelf op een rijtje en luister naar je gevoel.
2 maanden geleden
Ik wil graag thuisbevallen en een badbevalling vind ik zelf een mooi idee, van water naar water gaat ze dan. Ik heb veel vertrouwen in mijn lichaam en dat dit een natuurlijk proces is waar je als vrouw voor gemaakt bent. Het boek mama'en heeft mij erg geinspireerd. Iets in mij heeft er zelfs zin in, omdat ik denk dat het ook een mooi iets is en ik wil haar heel graag ontmoeten. Tuurlijk vind ik de hoeveelheid pijn ook wel spannend en weet ik ook dat realistisch is dat ik uiteindelijk toch in het ziekenhuis moet bevallen vanwege die pijn of dat ontsluiting niet goed op gang komt (meer dan 50% bij eerste bevalling). Maar ik probeer mij juist hier niet op te focussen, maar op het vetrouwen wat ik voel. Ik vind het wel lastig dat bij de bevalcursus die ik doe iedereen erg negatief praat over bevallen en niemand een thuisbevalling ziet zitten en zelfs als gevaarlijk bestempelen en voel me dan wel alleen hierin. Fijn om te lezen dat op het forum toch een hoop mensen ook hetzelfde erover denken.
2 maanden geleden
Bedankt voor alle reacties en alle motiverende woorden! Toch meer die voor een thuisbevalling kiezen dan ik dacht.
In principe wil ik ook wel thuis bevallen en heb ik het idee dat het ook gewoon zou moeten lukken. Mijn vorige bevalling had in principe ook gewoon goed gegaan mocht ik het toen thuis hebben gedaan. Maar elke keer als ik weer het besluit heb genomen om thuis te bevallen lees of zie ik weer iets naars over bevallen, waardoor ik weer onzeker word. Ik word inderdaad dus soms echt een beetje bang gemaakt door allerlei verhalen zoals iemand in de reacties ook al benoemde.
Maar door alle positieve reacties hier neig ik toch weer meer naar de thuisbevalling haha, dank daarvoor🙏
2 maanden geleden
Ik heb de keuze niet aangezien ik medisch ben maar als ik hem had gehad zou ik ook kiezen voor het ziekenhuis. Tijdens de bevalling van mijn dochter ging het niet goed met haar waardoor er allemaal artsen etc bijgehaald moesten worden en alles snel gebeuren moest. Ik vond het fijn dat ik gelijk ‘veilig’ in het ziekenhuis was. Dit geeft me een rustiger gevoel
2 maanden geleden
Ik wil graag in het ziekenhuis. Denk dat het een fijn idee is om ergens 'heen' te gaan, vind het fijn dat er medische assistentie dichtbij is, en vind het schoner ofzo. Ik vind ziekenhuizen ook niet vervelend. Daarnaast ben ik een rooie, en mijn ziekenhuisvriendinnen vertellen dat dat altijd gedoe mee is, meer bloedverlies etc, dus die adviseren sterk om het ziekenhuis in te gaan ;)
2 maanden geleden
Ik ben medisch, dus zal sowieso in het ziekenhuis moeten bevallen 😊 Geen problemen mee :)
2 maanden geleden
Mijn wens is om thuis te bevallen. Zou het zonder medicatie willen en zie daarom geen reden om naar het ziekenhuis te gaan. Thuis voel ik mij ook meer op m’n gemak. Wij wonen echter wel op 5 minuten rijden van het ziekenhuis mocht er iets zijn waardoor ik mij niet zo’n zorgen maak.
één maand geleden
Ik zou zelf altijd in t ziekenhuis bevallen. Ik ben alleen bij de eerste thuis bevallen. Wij hebben 4 kinderen. Vind t een fijnere gedachte mocht er iets misgaan.
één maand geleden
Oppas zou ik sowieso regelen, ook thuis. Het is zeker thuis ook even veilig, zelfs iets minder snel (minder nodige) ingrepen en ziekenhuis ben je in Nederland zo. Maar als je je prettiger voelt poliklinisch na een fijne ervaring en daar het best ontspannen bent omdat je thuis het toch een beetje spannend vind dan is dat misschien voor jou de beste keuze? Aanvullende verzekering is net zo duur in premie als wat je moet betalen voor de bevalling als je niet ook nog cursussen doet etc. Ik ga thuis met de tweede weer, goede ervaring mee met zoontje.