22 Reacties

één maand geleden

Dat wordt eigenlijk alleen maar gedaan als de moeder een hoge BMI heeft of er aanwijzingen zijn dat de baby te groot is. Dan wordt vanaf de 24. Week getest.

één maand geleden

tussen 24 weken en 28 weken. mijn verloskunde gaf aan dat ik op week 27 moet doen.

één maand geleden

Als je een hoge bmi hebt wordt daar sowieso op getest. Anders kan je het bij je verloskundige aanvragen om erop getest te worden als je last hebt van bepaalde klachten. Of als de baby te groot is of je bloeddruk constant te hoog is. Zo is de nicht van mijn mam erop getest omdat ze heel duizelig was zowel voor als naar het eten.

één maand geleden

Reactie op Dclshn

tussen 24 weken en 28 weken. mijn verloskunde gaf aan dat ik op week 27 mo ...
Ah oké! Weet jij dan ook waarom of gewoon uit voorzorg?

één maand geleden

Reactie op KimberlyDM

Als je een hoge bmi hebt wordt daar sowieso op getest. Anders kan je het ...
Ik was mijn vorige zwangerschap vanaf 27 weken al opgenomen met zwangerschapsvergiftiging (veel te hoge bloeddruk) maar nooit hoeven testen. Misschien omdat mijn kindje aan de kleine kant was dan?🤷🏼‍♀️ Weet jij toevallig wat nog meer passende klachten zijn waar je op kan letten?

één maand geleden

Reactie op MerelR94

Ah oké! Weet jij dan ook waarom of gewoon uit voorzorg?
Ze vroeg eigenlijk aan mij wil je het doen. Ze gaf de keuze aan mij. ik gaf aan ja doe maar was eigenlijk geen reden dacht doe het omdat ik paar familie leden ook heb die het hadden gedaan voor de zekerheid.

één maand geleden

Reactie op MerelR94

Ik was mijn vorige zwangerschap vanaf 27 weken al opgenomen met zwangerscha ...
https://www.thuisarts.nl/zwangerschaps-diabetes/ik-heb-misschien-zwangerschaps-diabetes#:~:text=Door%20een%20suikertest%20weet%20je,eerder%20zwangerschaps%2Ddiabetes%20hebt%20gehad. hier kan je alles over vinden bij twijfel gewoon verloskunde bellen.

één maand geleden

Aanvullend op de andere reacties: als het voorkomt innje familie of je hebt het tijdens een vorige zwangerschap gehad testen ze ook. Heb oom gehoord dat er praktijken zijn die standaard testen bij vrouwen boven de 30 jaar, maar bij mij doen ze dat (gelukkig) niet.

één maand geleden

Reactie op MerelR94

Ik was mijn vorige zwangerschap vanaf 27 weken al opgenomen met zwangerscha ...
moeheid veel dorst veel plassen een te snel groeiend kind

één maand geleden

Ik heb een indicatie gekregen omdat ik PCOS heb. Blijkbaar heb je dan een verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes. Mijn verloskundige zei tegen mij juist dat de grote buik van m’n baby bij de 20 weken echo voor haar geen reden was om te testen. Volgens haar hebben veel kindjes dat rond die periode. Zo zie je maar dat het ook echt van de hulpverlener afhangt 😅 Ik weet dat ook etniciteit een rol kan spelen. Turkse en Marokkaanse zwangeren krijgen ook een indicatie.

één maand geleden

Ik had het de vorige x ook niet. Nu moest ik die ogtt omdat mijn zoontje met bijna 5 kg is geboren. Dus nu wel de dubbelcheck.

één maand geleden

Het wisselt inderdaad. Het is niet alleen vanwege bv BMI. Er zijn allerlei factoren waar ze naar kijken. Bij mijn praktijk zien ze 35+ ook als ‘risico groep’ dus ik moest op basis daarvan ook al. Daarnaast had ik veel jeuk sinds een paar weken en dat is ook een signaal. Ik blijk ook zwangerschapsdiabetes te hebben.. dus het is goed dat ze getest hebben.

één maand geleden

Ik moest vandaag ook. Ik denk in mijn geval dat het met leeftijd te maken heeft. Ben bijna 40. Verder geen hoog BMI of voorgeschiedenis.

één maand geleden

Er zijn inderdaad meerdere redenen waarom ze op diabetes gaan testen. Volgens mij heb ik ze allemaal wel gezien hier, als je even op Google zoekt heb je zo het lijstje gevonden. Wat betreft klachten; hier hoef je helemaal niets van te merken. Dus het niet hebben van klachten is zeker geen zekerheid dat je het niet hebt.

één maand geleden

Ik moet het uit voorzorg, omdat mijn moeder diabetes type 1 heeft.

één maand geleden

Reactie op MerelR94

Ik was mijn vorige zwangerschap vanaf 27 weken al opgenomen met zwangerscha ...
Er zit toch geen relatie tussen zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsdiabetes, of wel?

één maand geleden

Ik moet deze zwangerschap wel testen omdat m’n bmi 0.3 te hoog was 🙄. Als ik een week later m’n eerste afspraak had gehad had ik niet gehoeven. Ben door de HG die week 6 kg kwijtgeraakt ofzo 😅. Verder gaf de verloskundige aan dat ze bij P90 of hoger testen en bij bepaalde afkomst.

één maand geleden

Ik moet waarschijnlijk de test ook doen omdat mijn baarmoeder groter is dan passend is bij het termijn. Donderdag nogmaals kijken naar de groei van de baarmoeder, dan hoor ik of ik de test moet doen.

één maand geleden

Ik moet m doen omdat ik pcos heb en daarbij heb je verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes. Mijn baby is daarentegen aan de kleine kant

één maand geleden

Reactie op kristab88

Er zit toch geen relatie tussen zwangerschapsvergiftiging en zwangerschapsd ...
Jawel.. als je zwangerschapsdiabetes hebt heb je ook hogere kans op zwangerschapsvergiftiging. Sowieso is er meer risico op hoge bloeddruk bij zwangerschapsdiabetes. Dus ik kan me voorstellen dat met een vroege zwangerschapsvergiftiging ze misschien zouden denken dat er mogelijk ook zwangerschapsdiabetes speelde?