69 Reacties

9 maanden geleden

Ik had het fijn gevonden als je naast alle cursussen/info avonden voor zwangerschap en bevallen ook wat meer info had gehad over de kraamtijd en weken daarna. Er wordt alleen maar gesproken over de roze wolk maar niet over de zware kanten van het ouderschap zoals sprongetjes, niet willen slapen, PND etc.. en sws alles wat op je afkomt. Had hier zelf wel wat meer op voorbereid willen zijn aangezien met een 1e alles zo nieuw en zoeken is.

9 maanden geleden

Net zoals hierboven: Dat het niet alleen een roze wolk kan zijn. Wij hebben nu al 4 maanden een huilbaby.. Ik had van te voren willen weten dat dit vaker voorkomt dan wij dachten 😅

9 maanden geleden

Dat slaaptraining om slaapjes te koppelen niet werkt en dit vanzelf wel komt. De alle baby’s hun eigen tempo hebben en de een sneller omdraait dan de ander maar die baby wel weer doorslaapt en de ander niet etc etc en dat dat allemaal oke is.

9 maanden geleden

Hoe moeilijk het is om borstvoeding te leren als moeder en baby, en dan hebben wij nog een relatief makkelijke start gehad zonder borstontsteking, kloven, bijvoeden of noodzakelijk kolven.

9 maanden geleden

Dat het slim is om je armspieren alvast te trainen voor al het wiegen 🤣

9 maanden geleden

Na de eerste had ik willen weten dat (milde) verzakkingsklachten normaal zijn, en dat het over het algemeen ook weer soort van goed komt.ik schrok me deed toen ik na 6cwelen voor het eerst de schade durfde op te nemen 😅

9 maanden geleden

Dat je echt 24/7 ‘aan’ staat & dat het slaap tekort en zorgen voor mentaal zo z’n tol kan eisen.

9 maanden geleden

Reactie op Larissa2

Ik had het fijn gevonden als je naast alle cursussen/info avonden voor zwan ...
Zo herkenbaar!

9 maanden geleden

Dat je je blijft bezig houden met de nachten en slapen. Onze dochter van 2,5 slaapt zo wisselend en ik dacht echt dat dat rond 1 jaar wel voorbij was 🙈

9 maanden geleden

Dat met borstvoeding het leven soms draait om voedingen. Tijden, hoeveel, kolven, invriezen, heb ik genoeg, heb ik overproductie, enzovoort😧

9 maanden geleden

Reactie op -Simonee-

Dat met borstvoeding het leven soms draait om voedingen. Tijden, hoeveel, k ...
Maar echt! Er gaat zoveel mentale capaciteit hier naartoe. Hoort erbij maar kan me bijna niet voorstellen hoeveel “ruimte” ik zou over houden als het straks klaar is. Maar ja wordt tzt weer door iets anders gevuld 😅

9 maanden geleden

Dat alles wat zo'n beetje de norm is voor ons niet werkte: vaste schema's rondom eten en slapen. Ik heb bij de eerste geleerd om te volgen en dat is zo waardevol voor beiden, scheelt zoveel stress!

9 maanden geleden

Dat je je van te voren niet kan inbeelden hoeveel plezier een kindje in je leven brengt! En dat het elke dag leuker wordt. Dat mensen heel egoïstisch kunnen worden als het om een pasgeboren baby gaat en volledig voorbij gaan aan het herstel van de moeder, zij het omdat ze het zelf nog nooit een bevalling hebben meegemaakt of omdat het alweer 30 jaar geleden is. Had dat echt niet verwacht. Hoe belangrijk het is om consistent te blijven met de fles, als je ‘m pas bij 6 maanden, maar wel echt nodig hebt 😅 Dat er verschillende ouderschapsstijlen zijn en het handig is om van jezelf te weten waar je staat in vergelijking tot de ander als je advies geeft/leest/krijgt over de verzorging van een baby

9 maanden geleden

Reactie op lianne1985

Dat alles wat zo'n beetje de norm is voor ons niet werkte: vaste schema's r ...
Dit doen wij ook. Als ik had geweten die stomme schemas totaal niet werkten, was de start wel gemakkelijker geweest ,😅😅. Nu alles schemaloos

9 maanden geleden

En dat je beter allemaal dezelfde sokjes kan kopen omdat je die door het hele huis kwijt raakt :P

9 maanden geleden

Ik had best willen weten hoeveel extra was een baby oplevert. Die kleine kleertjes kunnen toch niet zoveel werk zijn, dacht ik. Nooit gerealiseerd dat ze de hele dag ook over je eigen schone kleren kotsen!! 🥲

9 maanden geleden

Dat het flink kan tegenvallen in het begin en dat dat oke is. Maar dat het ook steeds leuker wordt en je er steeds meer voor terugkrijgt. En dat ‘slapen als een baby’ echt een stomme uitspraak is. Want hoe druk kun je wel niet zijn met hoelang en wanneer en waar je baby slaapt 🤯

9 maanden geleden

Hoe de eerste dagen en weken zouden zijn na een spoedkeizersnede en dat dat heel anders is dan je je voorstelt. Niet overeind kunnen komen uit bed en je kindje ook niet kunnen oppakken die naast je ligt te huilen. Dat borstvoeding geven niet zo vanzelfsprekend is en hoeveel tijd kolven kost. Dat je met 2 personen de hele dag fulltime in de weer kunt zijn met de baby en daarnaast flesjes wassen, kolf wassen, kleding wassen etc. 😅

9 maanden geleden

Oh en.... hoeveel ongevraagd advies je krijgt!!!

9 maanden geleden

Echt een hoop. Paracetamol meenemen naar je bevalling. Dat schoonfamilie opeens mega ziekelijk irritant kan gedragen zodra je bent bevallen. Dat iedereen in mijn omgeving die een normale bevalling heeft meegemaakt niet snapt wat je doormaakt fysiek en mentaal. Dat je zoveel (schoon)familie kan hebben, maar toch op jezelf aangewezen bent en op niemand kan bouwen behalve je partner. Het is een bitter lijstje vol met irritatie tot nu toe. Er zijn nog meer dingen hoor, maar komt even niet in mij op 😅