10 Reacties

één maand geleden

Ze houden bij elke controle wel de Grotte van de baby bij bij de vk. Als de baby op eens veel groter is zal dat opvallen. We kregen laatst voorlichting erover ivm centering pregnancy. Geen extra controles is good news. Extra controles kunnen leiden tot meer ingrepen,die eigenlijk helemaal niet nodig zijn heb ik me laten vertellen

één maand geleden

Reactie op Sina Alea

Ze houden bij elke controle wel de Grotte van de baby bij bij de vk. Als de ...
Ja het is ook vooral fijn en goed nieuws, alleen die diabetes is een kleine zorg van me omdat toch best veel vrouwen dat krijgen. Ze heeft nu (voor zover ik doorhad) alleen met een meetlint de fundushoogte gemeten, is dat ook automatisch het meten van de groei vd baby?

één maand geleden

Reactie op kristab88

Ja het is ook vooral fijn en goed nieuws, alleen die diabetes is een kleine ...
Ik ben natuurlijk geen verloskundige, maar zo heb ik datvwel begrepen. Bij je termijn hoort ook een fundushoogte. Als die op eens veel groter is gaan ze vast ook extra testen

één maand geleden

Reactie op kristab88

Ja het is ook vooral fijn en goed nieuws, alleen die diabetes is een kleine ...
Bij mij hebben ze beide zwangerschappen geen één keer op diabetes getest 😅 Wel een uitgebreide vragenlijst met familiegeschiedenis e.d. doorgenomen en daaruit kwam voort dat de kans op zwangerschapsdiabetes nihil is. Eerste keer omdat ik toen nog jonger dan 30 was en het dus niet voorkomt in de familie (en ik zelf gezond leef/geen overgewicht heb) en nu ben ik wel ouder dan 30, maar heb het de eerste keer niet gehad, waardoor de kans oom heel klein is. Kortom: als je baby tot nu toe normaal groeit en het verder niet voorkomt in de familie, is de kans heel klein dat jij het krijgt (zo heb ik het begrepen) Als je een extra groeiecho wilt, kun je altijd een pretecho laten maken. Heb ik de vorige keer ook met 30 weken zelf nog gedaan, was erg leuk :)

één maand geleden

Reactie op Cv-ketel

Bij mij hebben ze beide zwangerschappen geen één keer op diabetes getest 😅 ...
Bedankt, dit is fijne info! Bij mij in de familie komt dit ook niet voor zover ik weet dus ik ga er dan nu maar gewoon vertrouwen in hebben en blij zijn met de soepele zwangerschap:)

één maand geleden

Hier een beetje hetzelfde.. probleemloze zwangerschap gehad. Net de 20w echo met 21w gehad. Door Rhesus C neg word ik nog wel een keer extra geprikt om te kijken of ik voor de geboorte een prik moet krijgen, maar omdat mijn laatste bloedwaarden goed waren en mijn gewicht voor zwangerschap en nu gezond zijn en ik kom niet (te) veel aan, krijg ik ook geen controle op zwangerschapsdiabetes. Onze praktijk biedt wel zelf nog een groei echo aan op 30w maar dat waren ze niet verplicht zeide ze, doen ze uit eigen beweging.

één maand geleden

Jammer he! Als er geen reden is, heb je na de 20 weken idd nauwelijks meer echte metingen . Alleen controles door de verloskundige voor de grootte van je buik/baby en bloeddruk. Je mag er heel blij mee zijn, maar het is ook jammer! Mocht je baby ineens hard groeien kunnen ze alsnog een suikertest adviseren, ik heb hem bij mijn 1e zwangerschap zelfs in week 35 nog gedaan omdat ik erg veel vruchtwater had.

één maand geleden

Bij mijn controle afgelopen week (21 weken) is ondanks altijd goede controles wel een verwijzing voor test zwangerschapsdiabetes nu meegegeven. Ik ben niet veel aangekomen, schommelt tussen 4 en 5kg, en geen klachten. Maar mijn startgewicht ligt wel hoger, is alleen dat al reden om die suikertest te doen?

één maand geleden

Reactie op ElineVivian

Bij mijn controle afgelopen week (21 weken) is ondanks altijd goede control ...
Er zijn verschillende indicatoren om de test te doen. O.a. of je het zelf eerder hebt gehad, erfelijk belast bent of je bmi. Je eigen verloskundige weet waarom jij hem moet doen… als er geen indicatie is, hoef je hem dus zeker niet te doen.

één maand geleden

Zelfde situatie, geen diabetestest nodig (nooit gedaan), geen groeiechos. Ik vind het fijn, alles gaat in die zin goed.