19 Reacties

4 dagen geleden

Luister naar je lichaam. En denk aan jouw eigen gezondheid en de gezondheid van je kindje. Ik ben sowieso helemaal van mening dat vrouwen die zwanger zijn, niet horen te werken. Zwanger zijn is al zwaar genoeg. En al helemaal nog met een peuter rondlopen!!

4 dagen geleden

Ik zou zeggen, ziek melden. Je gezinnetje komt op nr 1 en werk op nr 2 in dit geval denk ik zo… En jezelf natuurlijk op nr 1 ook !

4 dagen geleden

Hey Amasja, Ik zat een paar weken geleden met hetzelfde dilemma. Mijn verloskundige was duidelijk: de baby heeft alleen maar jou, je werk kan in principe zonder jou (dat voelt natuurlijk niet zo, maar over 3 weken moeten ze het toch fixen). Elke dag uitgeput zijn is niet de grens tot waar je moet gaan. Dat is eigenlijk over je grens heen. Ik ben een dag minder gaan werken en echt hartstikke tevreden met mijn keuze. Met vakantiedagen en ouderschapsverlof hebben ik mijn verlof aan het einde 'aangevuld'. Je zal je hoe dan ook ergens tekort voelen schieten, maar als je moet kiezen: zorg dan dat niet jij degene bent die er het hardst bij inschiet. Neem dat stapje terug en gun jezelf wat ruimte.

4 dagen geleden

Ik zit momenteel in exact dezelfde situatie. Heb het afgelopen week op werk besproken en ga deze week denk ik de knoop doorhakken om me al eerder (deels) ziek te melden. Ik wil de energie die ik nog heb steken in m’n dochter, m’n vriend waar mogelijk helpen en m’n lichaam proberen zo gezond mogelijk te houden. Op werk redden ze het wel, zeker als je nog maar 3 weken hoeft.

4 dagen geleden

Heb je sowieso al je rust die je pakt? 1/8e van je werkdag mag je als je zwanger bent gebruiken om te rusten. Kijk daarnaast hoeveel verlof je nog hebt wat op moet voor het einde van het jaar. Dat kan je ook nu inzetten zodat je niet 6 weken van te voren met verlof hoeft maar je 5 weken kan doen. Verder kan je met je leidinggevende misschien bespreken of je tijdelijk lichtere taken kan doen of misschien meer thuis kan werken. Ik zeg niet dat je je niet ziek moet melden, zeker niet. Want doorgaan tot het einde als het niet gaat moet je gewoon niet doen. Je kindje heeft jou meer nodig dan je werk en je gezin trouwens ook. Maar misschien heb je voordat je je keuze definitief maakt, nog iets aan deze opties.

3 dagen geleden

Ik werk tegenwoordig ook halve dagen. Vond dat in begin ontzettend rot tegenover mijn collega’s, maar heb me er toch uiteindelijk bij neergelegd dat ik me liever energieker en fitter in mijn lichaam voel dan dat ik mijn werk voorop ga zetten. Ik voel me echt stukken beter. Helaas moet ik nu met 34 weken met verlof. Ik wide eigenlijk pas met 36, maar ik voel me bij halve dagen gewoon stukken beter. Je kindje is echt veeel belangrijker dan je werk. Daar vinden ze echt wel een oplossing

3 dagen geleden

Lekker ziek melden! Ik moest ook even een drempel over maar het maakt zoveel verschil voor mij. Met name de bekkenpijn is een stuk minder geworden nu ik niet 9 uur per dag achter een pc in dezelfde houding hoef te zitten.

3 dagen geleden

Zeker doen! Niet teveel over nadenken

3 dagen geleden

Ik heb momenteel een soortgelijke dilemma, ik voel me ook een beetje een aansteller maar na een dag werk ben ik doodmoe en heb ik geen energie meer voor andere dingen. Straks heb ik er een gesprek over met mijn leidinggevende om het een en anders te bespreken.

3 dagen geleden

Gewoon doen!

3 dagen geleden

Heb je al eens geprobeerd om één dagje ziek te melden of vrij te nemen als je er doorheen zit? Dit heb ik nu 1x gedaan in een zware week van de zwangerschap en dat hielp wel veel. Mocht dat niet genoeg helpen weet je ook gelijk dat 50% werken waarschijnlijk echt nodig is.

3 dagen geleden

Ik denk dat we vaak onderschatten hoe (lichamelijk) zwaar het is om een kindje te maken! Ik werk sinds 20 weken halve dagen en ben met 28 weken met verlof (tweelingzwangerschap) en ik zou iedereen het gunnen om alle energie die je hebt naar je kindje(s) te laten gaan. Dus als jij voelt dat je hier behoefte aan hebt, en je hallo je hebt ook nog een leven buiten je werk, absoluut 50% ziekmelden! Dit is voor jou én je kindje goed.

3 dagen geleden

Gewoon ziekmelden en eerder net verlof. Zal je goeddoen, dan kan je er juist weer zijn voor je gezin en met meer ontspanning de bevalling in gaan. Erna kan je altijd nog een week extra opnemen van vakantie of van die 70% doorbetaald verlof. Ik zat al vrij vroeg in de ziektewet maar herken wel het schuldgevoel en de twijfels net voordat je de knoop doorhakt. Maar daarna zag ik in dat het verstandig was geweest.

3 dagen geleden

Reactie op Laura_91_

Gewoon ziekmelden en eerder net verlof. Zal je goeddoen, dan kan je er juis ...
Hier precies hetzelfde!

3 dagen geleden

Ik heb mij bij week 18 al 50% ziekgemeld om dezelfde reden en bij week 31 100%. Ik ben iemand die áltijd doorgaat, overwerkt wanneer nodig, enorm trouw en loyaal aan m’n werkgever, maar werk trok echt een veel te grote wissel op mijn gezin en dat kan niet de bedoeling zijn. Mijn tip: vraag een adviesgesprek met de bedrijfsarts aan. Die gaat jou ongetwijfeld vertellen dat je moet minderen/stoppen en dat maakt het een stuk makkelijker

3 dagen geleden

Hi, Voor de mensen die 50% ziek gemeld zijn…. Gaan jullie verplicht 6 weken van tevoren met verlof? Of kan dit ook 4 weken van tevoren?

3 dagen geleden

Ik zit in de zelfde situatie met een peuter van 2 jaar. Ik begrijp alleen niet waarom je je 50% zou ziekmelden. Het zou toch geen verschil moeten uit maken met 100%. Ik heb me met moeite ziekgemeld, 100%, achteraf heeft het me zoveel goeds opgeleverd. Helaas moet ik wel al bij 34 weken met verlof ipv 36 weken. Maarja die 2 weken minder na de bevalling, is een zorg voor later.

3 dagen geleden

Ik meende ook dat ik door moest werken tot ik een black-out kreeg in de auto en niet meer wist hoe ik op m’n werk moest komen. Toen dacht ik: misschien beter ziek melden voor je iemand anders of jezelf plat rijd 🙈

3 dagen geleden

Reactie op MyraBreman

Hi, Voor de mensen die 50% ziek gemeld zijn…. Gaan jullie verplicht 6 weken ...
6 weken van tevoren, maar ik neem aan dat als de situatie zo vervelend is dat je je 50% of 100% ziekmeldt, je er ook niet aan moet denken om tot 36 weken door te werken. Zo ervaar ik dat tenminste. Maar zelf plak ik mijn volle 9 weken ouderschapsverlof achter mijn standaard verlof aan, misschien maakt dat het anders?