37 Reacties

2 maanden geleden

Hee! Dit is mijn eerste kindje en ik weet werkelijk nog helemaal niks ergens vanaf. Maar ik heb nu van een vriendin van me de cursus ‘prenataal kolven’ van ‘house of milk’ gekregen. Kost echt bijna niks en zij praten je er helemaal doorheen inclusief filmpje dat ze het zelf doet dat je ‘mee kan doen’ en heel veel info!

2 maanden geleden

Ik heb met 35 weken gegolfd bij de 2de vond het fijn om wat voordat te hebben en daardoor was me productie de 2de keer wel beter nu voor de 3de keer zwanger en ga ik zekker weer doen wel met overleg van me gyn natuurlijk

2 maanden geleden

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap diabetes gehad. Daarom heb ik colostrum gekolfd. Mocht de baby last hebben van de suikerspiegel kon het dan worden gegeven als ik nog niet voldoende productie had om zo poedermelk te voorkomen. Uiteindelijk was het voor mijn dochtertje niet nodig. Echt had ze in het vruchtwatergepoept en had ze dit gedronken. Ze was erg misselijk en spuugde daardoor veel. De kraamverzorgster was erg blij dat ik wat colostrum in de vriezer had want hierdoor hebben we haar bij kunnen voeden zonder dat ik hoefde te kolven. Het kan dus op meerdere gebieden fijn zijn! Ik had kleine spuitjes gekocht om de ML in de vriezer te bewaren. Onze dochter dronk het middels fingerfeeding.

2 maanden geleden

Bij mijn eerste is mijn borstvoeding nooit opgang gekomen. Ik heb een maand lang m’n best gedaan, zonder resultaat. Nu begin ik met 37 weken met kolven om ervoor te zorgen dat we wat back up hebben en in eerste instantie kunnen bijvoeden met borstvoeding. Mocht het dit keer alsnog niet opgang komen, heb ik door het eerder kolven wat minder impact op de dag. Met baby, kolven, voeden, luiers etc.

2 maanden geleden

Toevallig heb ik gisteren met mijn vk hierover gesproken. Ik ben zwanger van mijn 2e. Wil absoluut geen bv geven vanwege geen controle etc (bewuste keuze). Dus het wordt alleen kv geven. Ik had dus gelezen dat colostrum meeste antistoffen enz bevatten en dit het belangrijkste is voor de baby. Dus ik was aan het overwegen om vanaf week 37/38 proberen handmatig bv te 'kolven' en middel ml spuitjes in te vriezen, aangezien een baby de eerste 2 dagen niet zoveel voeding nodig heeft. Vk gaf aan dat elke vorm van bv heel belangrijk is en colostrum heel belangrijk is. Mijn bedoeling is dus om de eerste 2/3 dagen vanaf de geboorte van mijn 2e kind colostrum te geven en evt bij niet genoeg bij te voeden met kv en daar volledig over te gaan op kv. Dus antwoord op je vraag je kan dus al in je zwangerschap proberen te kolven. Je moet niet te vroeg beginnen want volgens mij kan dit je bevalling opwekken. Ook kan het zijn dat het kolven niet meteen lukt.

2 maanden geleden

Reactie op Sjck1992

Toevallig heb ik gisteren met mijn vk hierover gesproken. Ik ben zwanger va ...
Dit ben ik ook van plan om te doen! Voor het eerst dat ik lees dat iemand dit ook wilt doen :)

2 maanden geleden

Ik heb het vorige zwangerschap ook gedaan en ondanks dat ik het niet nodig heb gehad, wel van plan het weer te doen..vond het een fijn idee dat er een extra voorraadje lag voor als het nodig zou zijn en dat vind ik nog steeds heel fijn. Ik was met 36 weken begonnen. Kolven lukte direct en ging soepel, met de hand.

2 maanden geleden

Hi, Ik ga deze keer ook zeker prenataal kolven. Bij mijn dochter een vrij traumatische eerste paar maanden gehad vanwege het niet opgang komen van de borstvoeding en dat wil ik deze keer zoveel mogelijk voor zijn door hopelijk al wat op gang te brengen.

2 maanden geleden

Zelf ga ik niet op voorhand kolven. Mijn productie was bij de 1e ook vanaf het begin af aan goed dus ik heb alle vertrouwen dat dat nu weer het geval is. Alle vormen van borstvoeding zijn top, maar live borstvoeding bevat toch echt de meeste (anti-)stoffen wanneer die nodig zijn. De samenstelling van je melk past zich op je kindje aan, dus is je kindje op dat moment ziek of heb jij wat onder de leden, dan maakt je lichaam op dat moment de anti-stoffen aan die je kindje nodig zal hebben. Dus als je geen reden hebt om aan je productie te twijfelen, je wel live wilt voeden en niet een hele grote controle-freak bent, zou ik kiezen voor gewoon live voeden. Bij het invriezen van melk gat toch altijd wel iets van de levende stoffen verloren. Maar goed, dit is voor iedereen anders en iedereen heeft natuurlijk zijn eigen beweegredenen om iets wel of niet te doen, doe wat bij jou past en waar jij je goed bij voelt! ☺️

2 maanden geleden

Reactie op jhzzee

Hee! Dit is mijn eerste kindje en ik weet werkelijk nog helemaal niks ergen ...
Leren ze je daar ook dat het bijna nooit nodig is en er niet voor zorgt dat het je productie op gang brengt? Ik heb het niet gedaan en ga het nu weer niet doen.

2 maanden geleden

Reactie op oum1

Hi, Ik ga deze keer ook zeker prenataal kolven. Bij mijn dochter een vrij ...
Vooraf kolven helpt niks voor je productie. Je lichaam gaat pas echt melk maken als de baby geboren is.

2 maanden geleden

Reactie op R.a

Dit ben ik ook van plan om te doen! Voor het eerst dat ik lees dat iemand d ...
Ik heb het inderdaad ook nog nergens voorbij zien komen vandaar dat ik er met mijn vk over gesproken had.. heb jij er nog wat over gehoord of gelezen ?

2 maanden geleden

Dit is mijn eerste, maar wil wel heel graag borstvoeding geven. De verloskundige raadde daarom aan vanaf week 37 te beginnen met handmatig kolven. Eerder mocht niet vanwege het risico dat het de bevalling zou kunnen opwekken. Maar ik wil net zoals jij ook colostrum opvangen en invriezen. Vriendinnen deden dit al. Zij namen ook 1 spuitje mee naar het ziekenhuis en lieten het daar in de vriezer leggen voor de baby zodra die geboren was. Dit wil ik ook gaan doen. Daarnaast wil ik zonder stress de melkproductie opgang brengen zodat ik daarna m’n zoontje kan voeden zonder de druk erachter.

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Vooraf kolven helpt niks voor je productie. Je lichaam gaat pas echt melk ...
Dit is niet waar. Zowel kraamzorg als verloskundige hebben met grote ogen staan kijken wat voor productie ik al had in die eerste paar dagen (heb het dus bij de eerste gedaan). Buiten dat mijn productie dus al gelijk genoeg was voor de baby, dronk ze gewoon niet meteen goed aan de borst. We hebben toen een klein beetje uit de vriezer bij gevoed, vond het wel fijn dat ik dan niet meteen actief hoefde te kolven toen de baby er al was. Toen de borstvoeding echt goed op gang gekomen was, had ik inderdaad lichte overproductie. Ik ving dat op in zo'n siliconen (haakaa) kolf en vroor het in of bewaarde het in de koelkast. Zo heb ik totdat ik ging werken zonder elektrische kolf kunnen doen en toch af en toe een avondje weg kunnen gaan. Vond dat zelf wel prettig. Ik had wel het geluk dat ik niet enorm last had van stuwing. Had het wel, maar kon best af en toe een voeding overslaan (waardoor die overproductie dan ook weer een beetje stabiliseerde)

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Dit is niet waar. Zowel kraamzorg als verloskundige hebben met grote ogen s ...
Voor de dames die het ook al eerder gedaan hebben een vraag: zijn jullie ook (iets) eerder bevallen? Ik ben met 39 weken bevallen namelijk. Zou het eerlijk gezegd geen probleem vinden als dit nu weer zo zou zijn 😇. Tot 42 weken doorlopen en dan ingeleid worden lijkt me iig helemaal niks en dat hadden bijna al mijn vriendinnen dus bij een tweede...

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Dit is niet waar. Zowel kraamzorg als verloskundige hebben met grote ogen s ...
Dat je een goede productie had, is gewoon omdat je bevallen bent.

2 maanden geleden

Reactie op kiim92

Dit is mijn eerste, maar wil wel heel graag borstvoeding geven. De verlosku ...
Je kan je baby ook gewoon aanleggen na de geboorte. Kolven is het niet nodig.

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Voor de dames die het ook al eerder gedaan hebben een vraag: zijn jullie oo ...
Nou zo zit ik ook. Ik ben juist met de eerst en tweede 9 dagen en 11 dagen over tijd geweest. Vond dit erg irritant omdat je toch zit te wachten. Qua productie had ik echt meer dan genoeg melk. Maar denk nu wel over na om eerder te kolven zodat hopelijk de bevalling eerder op gang komt. Bij de eerste twee kinderen niet vooraf gekolfd. Iemand hier info over of je idd wellicht eerder bevalt ?

2 maanden geleden

Reactie op Sjck1992

Toevallig heb ik gisteren met mijn vk hierover gesproken. Ik ben zwanger va ...
Wat fijn om te lezen dat er meer mensen dit gaan doen! Ik wil dit ook graag doen en ook met mijn verloskundige over gesproken. Ze gaf aan te beginnen met kolven vanaf de 37e week om wat op te bouwen. Bij mijn eerste wilde ik graag bv geven maar door verschillende redenen lukte dit niet en heb ik al die tijd gekolfd en met de fles gegeven. Ik wil dit keer geen bv geven maar vind de colostrum heel belangrijk. Bij mijn eerste had ik na dag 4 een enorme overproductie en dit wil ik dus voorkomen omdat je dan ook weer moet afbouwen. Ga je na de bevalling dan ook nog kolven? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? 😊

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Je kan je baby ook gewoon aanleggen na de geboorte. Kolven is het niet nodi ...
Dat kan zeker, alleen heeft mijn familie aan vrouwen geen succesvolle geschiedenis met borstvoeding. Wilt natuurlijk niet zeggen dat het bij mij ook zo gaat zijn, maar wil niet de stress erbij en zorgen maken of het wel of niet gaat lukken wanneer ons zoontje er is. ☺️