37 Reacties

2 maanden geleden

Interessant. Ik ga mij hierin verdiepen. Ik had ooit een filmpje gezien van een deskundige die zei dat te vroeg kolven voor overproductie kan zorgen wat vervolgens ook negatieve invloed kan hebben op het eetgedrag van de baby. Maar interessant te zien dat hier al positieve ervaringen zijn. Borstvoeding ging voor de eerste bij mij wel goed maar het ging allemaal niet vanzelf. Ik had ook altijd net precies genoeg melk. Nooit een beetje extra. Ik ben benieuwd hoe dat nu zal gaan.

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Je kan je baby ook gewoon aanleggen na de geboorte. Kolven is het niet nodi ...
Ik had bij de eerste heel veel moeite en is het echt niet leuk geweest bij de 2de met 35 weken met overleg gaan kolven en wat was dat beter voor mij en dus bij de eerste kunst moeten bij geven 2de gwn mijn eigen bv kunne geven door het kolven dus al met 35 weken 😊

2 maanden geleden

Reactie op kiim92

Dat kan zeker, alleen heeft mijn familie aan vrouwen geen succesvolle gesch ...
Ik zou je dan eerder adviseren een goede cursus te doen of een lactatiekundige te zoeken. Dit gaat echt de oplossing niet zijn.

2 maanden geleden

Nou! Ik heb straks centering en dan gaan we t hebben over (borst)voeding. Ik zal de vraag daar stellen🤗

2 maanden geleden

Reactie op ClaudiaMC

Nou! Ik heb straks centering en dan gaan we t hebben over (borst)voeding. I ...
Nou, ze zeiden dat het prima was om te doen, maar wel beter vanaf 37 weken omdat er wel een risico is dat je bevalling start. Kan heel nuttig zijn als je niet met kunstvoeding wil bijvoeden als de borstvoeding moeilijk gaat in het begin. Maar, ze zei er wel bij dat je in principe pas "echt" melk maakt als de placenta los heeft gelaten. Dus als het je eerste kindje is, kan het heel goed zijn dat prenataal kolven niet lukt...

2 maanden geleden

Reactie op Zonnebloempje321

Ik zou je dan eerder adviseren een goede cursus te doen of een lactatiekund ...
Ben je zelf lactatiekundige? Omdat je zo stellig bent hierin. Ik had dus dezelfde reden om dit te doen (alle vrouwen aan mijn moeders kant hebben geen borstvoeding kunnen geven vanwege te weinig productie. Zelfs al in de tijd dat kunstvoeding niet vanzelfsprekend was) en ze raadde mij daarom wel aan om het te doen. Kwam ook net zo'n gele, vette melk uit bij het prenataal kolven als het colostrum. Dus al was het maar dat ik dan vooraf al gerustgesteld was dat er melk was en dat ik dit gewoon ging doen, hielp mij (mentaal) enorm. Goede cursus en lactatiekundige had ik dus ook gedaan overigens. En het boek van la leche legue gelezen.

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Ben je zelf lactatiekundige? Omdat je zo stellig bent hierin. Ik had dus ...
Dank je wel voor je reactie… :) Ik vond de reactie van zonnebloempje nogal kort door de bocht. Zoals ik ook al zei.. ik heb dit niet zelf beslist om te gaan doen maar in overleg met de verloskundige. Daarnaast ga ik ook een cursus volgen en tegen de laatste maand heb ik een afspraak met de lactatiekundige. Dank je voor de tip van het boek. ☺️ ga ik ook eens opzoeken.

2 maanden geleden

Reactie op Cv-ketel

Voor de dames die het ook al eerder gedaan hebben een vraag: zijn jullie oo ...
Hahaha dat is misschien nog mijn enigste reden dan, daar heb je een goed punt! Daarbuiten hoeft het voor mij echt niet. Ik denk dat je lichaam zelf op gang komt en dat ik dit natuurlijke proces niet hoef te manipuleren. Mijn lichaam maakt de juiste stoffen op het goede moment aan voor wat de baby op dat moment nodig heeft qua antistoffen. En ik vertrouw erop dat de bv deze keer weer lukt. En zo niet, dan ga ik bij kolven. En als dát niet lukt, is er altijd nog kv (hoop ik zo niet🤞)

2 maanden geleden

Ik heb zelf (nog) geen ervaring dus twijfelde of ik wel mee kan praten. Maar ik volg wel Teddy Roorda op Instagram en zij had toevallig vorige week een post hierover: https://www.instagram.com/reel/C9URtYUoelp/?igsh=amtrOWJ0NG01OGQ4 In de comments trouwens superveel verschillende meningen en ervaringen. Mijn conclusie is dat je moet doen wat jou het meeste vertrouwen en minste stress geeft. Het is niet alsof je er iets mee kapot maakt door het te proberen.

2 maanden geleden

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik het geprobeerd een tijdje maar kreeg er geen druppel melk uit. Uiteindelijk het maar opgegeven. Omdat ik diabetes heb moest mijn dochtertje daarom in het begin bijvoeding krijgen. Binnen een paar dagen was mijn eigen productie voldoende en kon ze volledig op borstvoeding wat we daarna 1,5 jaar hebben volgehouden. Voor mij was de begeleiding in het ziekenhuis en van de kraamzorg erg waardevol. Hierdoor kon ik ondanks een keizersnede met 37 weken heel snel volledig overstappen naar borstvoeding. En die enkele kleine flesjes bijvoeding die ze heeft gehad in het begin hebben haar alles gegeven wat ze nodig had op dat moment. Misschien dat ik het deze keer weer ga proberen maar mocht het niet lukken weet ik ondertussen dat colostrum kolven niet die factor is die bepaald of je wel/geen borstvoeding kan geven.

2 maanden geleden

Reactie op Iriss15

Wat fijn om te lezen dat er meer mensen dit gaan doen! Ik wil dit ook graag ...
Volgens mijn vk is colostrum eerste 2 a 3 dagen. Dus dat wil ik dan doen. Daarna gaat je kindje ook meer willen/moeten drinken dus dan moet je of gewoon gaan kolven of bijvoeden met kv. Ik wil buiten de colostrum geen bv geven voor persoonlijke redenen. Dus antwoord is ik ga niet verder kolven

2 maanden geleden

Reactie op Sjck1992

Ik heb het inderdaad ook nog nergens voorbij zien komen vandaar dat ik er m ...
Nee verder niks over gelezen of gehoord.. daarom was ik heel verrast toen ik jou berichtje zag! Toen dacht ik al helemaal van ja ik ben dus niet de enige die hier aan denkt dus nu wil ik het al helemaal gaan doen Hahah maar verder weet ik Alleen dat je colostrum aan blijft maken tot zoveel dagen na de geboorte daarna veranderd het naar behoefte van je kind.

2 maanden geleden

Toevallig zie ik het net in de verhalen van Teddy Roorda voorbij komen: een reel over kolven in de zwangerschap (Instagram)

één maand geleden

Ik wil dit graag doen! Heb het destijds bij mijn dochter bewust niet gedaan, omdat ik bang was dat ik te veel met mijn productie bezig zou zijn, gezien ALLES nieuw was destijds. Nu weet ik een beetje hoe borstvoeding is, en wil graag al een voorraadje hebben voor als de baby er is. Zodat mijn man ook af en toe af een flesje kan geven en ik niet volledig afhankelijk ben van live voeden.

één maand geleden

Weet iemand misschien wat de reden is waarom geadviseerd wordt met de hand te kolven en niet met een kolf? Mijn vorige zwangerschap lukte het niet om er wat uit te krijgen met hand kolven en nu dacht ik dat ik het deze keer misschien beter met een kolf kan proberen.

één maand geleden

Reactie op laura19902

Weet iemand misschien wat de reden is waarom geadviseerd wordt met de hand ...
Een elektrische kolf kan te veel de aanmaak van melk stimuleren. Misschien weet je het nog wel van je vorige bevalling, maar het moment dat je de baby aanlegt de eerste dagen, kun je naweeën krijgen die je baarmoeder terugbrengen naar het originele formaat. Wanneer je prenataal kolft, kan dit dezelfde samentrekkingen stimuleren in je baarmoeder waardoor weeën op gang kunnen komen. Daarom het advies om geen elektrische kolf te gebruiken en om niet te vroeg te beginnen met prenataal kolven

één maand geleden

Ik was van plan om met 37/38 weken handmatig de colostrum te kolven. Ik heb hier nog een keer een gesprek gehad met een van mijn vk's.. zij gaf heel eerlijk dingen toe .. ze adviseerde me als ik buiten het colostrum écht niet van plan bent om bv te geven 1e keer aan te leggen of 1 dag bv te geven en daarna stoppen. Je stimuleert met (handmatig) kolven de melkproductie en als je zoals ik alleen colostrum wilt geven voor de antistoffen bijv dat je dan het bovenstaande gegeven advies van vk beter kan doen.. zo heb je geen stuwing en dergelijke wat je bij kolven wel gaat krijgen. Dus ik ga dit doen. Dan heb ik wel het colostrum toegediend maar begin ik niet aan bv.