26 Reacties
één maand geleden
Ohh ik zou dit ook zo’n moeilijke keuze vinden. Misschien heel stom, maar kun je niet ergens in een medisch verslag (geen idee of dat er is hoor) over de eerste bevalling teruglezen wat de visie was van het personeel op de dalende hartslag. Misschien dat dit iets zou helpen?
één maand geleden
Ik vind het altijd lastig, omdat er blijkbaar overal anders om wordt gegaan met een grote baby. Hier dus exact hetzelfde, hij werd met 35 weken ook rond de 3200 gram geschat maar er is bij mij geen sprake van inleiden of wat dan ook. 🙈 Grote babys (4 a 4,5kg) komen hier dan ook best vaak voor en lijkt de verloskundige “normaal” te vinden.
één maand geleden
Hier hetzelfde probleem.
Hij zit kwa groei op een kindje van 40 weken nu terwijl ik 36 weken ben. Wel al elke keer met de andere 3 groeiecho's er boven gezeten. Heb morgen een gesprek wat nou het beste is om te doen. Ook omdat mijn vorige bevalling heftig was en eindigde met een vacuümpomp en knip. Me dochtertje was bij de geboorte 3620 en dat was al bijna niet te doen en zij kwam in de problemen met haar ademhaling en hartslag.
Ik ga echt op het advies van het ziekenhuis af omdat hij al groter wordt geschat en nog zeker niet is uitgegroeid voor de weken wat nog komen gaat.
Maar ik vind het ook heel dubbel en lastig, weet ook echt niet wat het beste is.
één maand geleden
Reactie op hoiiiiiiiiii
Ohh ik zou dit ook zo’n moeilijke keuze vinden. Misschien heel stom, maar k ...
Ik had het de gynaecoloog gisteren gevraagd, maar hij kon er ook geen antwoord op geven. Hij zei dat het ook nog zou kunnen dat tijdens een wee de navelstreng werd dichtgeknepen, waardoor hij niet genoeg zuurstof kreeg.
Nu heeft hij gelukkig geen zuurstoftekort gehad, maar wel een zuurstofgebrek. Het schijnt dat hij al zijn reserves aan het gebruiken was en het had niet veel langer moeten duren.
Dat beangstigt me wel, ik wil uiteraard niet dat dat weer gebeurt. En dan vraag ik me af als ik niet ingeleid zou zijn, of dit dan misschien niet gebeurd was
één maand geleden
Reactie op Lilly1999
Hier hetzelfde probleem.
Hij zit kwa groei op een kindje van 40 weken nu te ...
Lastig is dat he, al die keuzes. En je wil uiteraard het beste voor je kindje.
Snap ik dat je op het advies van de gynaecoloog afgaat.
Zou ik ook willen, maar bij mij zegt hij niet nadrukkelijk wij zouden dit of dat adviseren. Hij geeft alleen de opties en voor-en nadelen en de keus is nu aan mij. Vind dat wel lastig.
één maand geleden
Reactie op Xcharrie
Ik vind het altijd lastig, omdat er blijkbaar overal anders om wordt gegaan ...
Ja dat lees ik inderdaad ook vaak, dat er overal anders wordt omgegaan met 'grote' baby's. Maakt me zo onzeker!
Mijn verloskundige zei vorige week dat ze het nog wel durfden aan te kijken.
Hopelijk kondigt hij zich gewoon vanzelf aan rond de 38/39 wk, dat zou het meest ideaal zijn haha
één maand geleden
Dit is zo lastig. Dit is mijn eerste zwangerschap en vorige week met 37+5 werd hij geschat op bv 3700gram en hadden we een inleiding voor paar dagen later geprikt samen met de gyn.
Dit voelde uiteindelijk voor mij niet goed, leek of ik aan het haasten was en de kans dat hij werkelijk ook zo groot is ook niet zeker.
Mijn man en ik zijn beide best wel lang en we schatten dat het daardoor komt.
We hebben meerdere verloskundigen gesproken en die zeggen dat het gewicht niet bizar veel is en dat het zonder inleiding ook moet lukken. Dus ik wil de baby tot 40 weken de tijd geven en dan pas denken aan inleiden.
Ben ook zo bang dat hij vast komt te zitten of zuurstoftekort als ik te lang wacht.. 😕
één maand geleden
Reactie op maanbloem
Dit is zo lastig. Dit is mijn eerste zwangerschap en vorige week met 37+5 w ...
Wat goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en het hebt afgezegd! Je kunt altijd weer opnieuw plannen.
Ik zit nu ook meer te denken aan rond 40 wk inleiden, hopende dat hij voor die tijd zichzelf al aankondigt.
Ik had nog gevraagd aan de gynaecoloog of er nog een echo gemaakt kon worden om te meten, maar dat dezen ze niet meer na de 36 wk.
Ik moet dus afgaan op de groeiecho's die ik gehad heb. Vind 1 kilo zwaarder in 3 weken tijd wel echt veel, vraag me af of dat wel echt kan
één maand geleden
Reactie op BrendaL90
Wat goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en het hebt afgezegd! ...
Ik heb geen idee waarom ze het hier nog wel doen ondanks dat het steeds minder betrouwbaar is (buitenland).
Maar inderdaad wachten tot 40 weken voelt voor nu goed en we moeten de kleine toch wel een kans geven dat hij/zij van zelf komt.
Ben benieuwd wat ons te wachten staat🙈
één maand geleden
Mijn dochter bleek achteraf met 41 weken 4750 te zijn en zowel qua lengte en gewicht op p97 te te zitten. Ze heeft zich zelf gemeld, was sterk en gezond en geen medische of suiker problemen en bij mij ook niet! Bij mij hadden ze het totaal niet verwacht want bij de laatste check schatten ze haar rond maximaal 4kg. Bevalling ging ook echt prima in mijn ervaring, was een thuisbevalling.
Ik zou zeggen als het met jou en de baby gewoon goed gaat, lekker zelf laten komen. Maar als er wel iets aan de hand is zijn extra ogen misschien wel fijn!
één maand geleden
Ik ben nu ingeleid afgelopen vrijdag omdat ik ook mega groot kind zou krijgen..
Hij is met 37.5 weken gekomen en weegt 3520 gram ( waarschijnlijk nog minder hij heeft veel vocht binnen gekregen van infuus van mij) En hij is 48 cm dus echt nog een mini.. niks grote baby..😅 hij had prima nog eventjes kunnen zitten.
één maand geleden
Op insta: vroedvrouwmargot heeft allerlei highlights, ook met grote baby.
Hier vind je allerlei tips en onderbouwde cijfers rondom dit onderwerp.
Ze heeft hem bijv ook voor stuit en dit heeft bij mij gezorgd voor een koers + vragen die ik kan stellen in zkh. Wellicht dit iets voor je?
één maand geleden
Hier ook groot geschat, met 35,5 week ruim 6 pond, ze verwachten met 40 weken rond de 4000gr Mijn zoontje is geboren met 4400gr, dit was een pittige bevalling dus ik mag ook kiezen voor inleiden met 38 weken (ben nu 36,5). We hebben toch besloten om het af te wachten tot de 40 weken. Ik zit niet op inleiden te wachten eigenlijk, hoor over het algemeen daar weinig positieve dingen over.
één maand geleden
Ik ben inmiddels bevallen en ingeleid vanwege een andere reden. Ons meisje werd geschat op p98 en qua gewicht met 40 weken op 3900 gram.
Ik ben met 38+5 bevallen van een meisje met p97, 3980 gram. Dus ik wil ook niet weten hoeveel ze nog groter zou zijn anders.
De bevalling was goed te doen. De 1e was veel pittiger met een baby van 3060 gram, hier zonder kleerscheuren en snel een gezond meisje ter wereld mogen zetten. Ik denk dat dit over 2 weken ook gewoon goed gegaan zou zijn.
Inleiding heb ik dus ook twee verhalen over, elke bevalling is anders dus daar kan niemand iets over zeggen behalve het feit dat de weeën intenser kunnen zijn doordat je minder eigen pijnstilling opbouwt.
één maand geleden
Reactie op Xcharrie
Ik vind het altijd lastig, omdat er blijkbaar overal anders om wordt gegaan ...
Mijn baby is ook wat groter (verwachting ruim 4kg bij 40 weken). Mijn VK vind het nu (37+4) echter nog geen reden tot inleiding. Redenen:
- ik ben zelf lang (1.80) dus mijn eigen lijf is best in proportie met de omvang van de baby;
- de baby zit nog binnen de curve, al is het aan de bovenkant (p waarden weet ik niet)
- vaak zit men er naast en mijn VK wil geen kindje halen als het niet nodig is.
- medisch geen reden (ik ben gezond, hartje baby is goed, etc)
- te vroeg om nu al in te grijpen. Wellicht ook niet tot 42 weken laten zitten, maar nu nog geen reden tot inleiden.
Het is dus (wat xcharrie ook zegt) geen standaard procedure volgens mij en zijn er genoeg VK’s die er wat anders naar kijken. Er is geen goed of fout, maar misschien helpen bovenstaande punten je bij het afwegen van jouw eigen situatie?
(Is mijn eerste kindje dus kan niets zeggen over andere ervaringen).
Veel wijsheid en laat je niet gek maken!
één maand geleden
Hier zwanger van de 4e. Zit op p94 en ben nu 37 weken en 4 dagen . Vorige kindjes zijn exact op de dagen geboren zonder inleiding met gewichten van 3500, 3500 en 3750 gram. Ik wacht nu ook gewoon weer af. De gyneacoloog wil liever niet inleiden, maar gewoon afwachten tot max 40 weken dit ook ivm hoge bloeddruk. Ze verwachten dat de baby in week 39 op 4 kg zit. Dus misschien dat ze dan gaan inleiden maar er is nu nog geen sprake van . Ik woon overigens wel in het buitenland.
één maand geleden
Mijn eerste kindje bleek na geboorte vaginaal thuis 4380gram. Hij had geen groot hoofd, meer vetjes:p daar duurde persen wel lang en daalde hartslag ook soms even maar kwam dan weer goed terug, dus einde persen moest ik ff bij zetten. Ik wordt door zijn gewicht nu extra gemeten. Ze willen deze baby die ze bijna zelfde gewicht schatten nu niet tot na 41 weken laten zitten ivm groter worden. Ik laat maandag met 39+4 strippen. Ik weet dat tweede minder lang persen zal zijn omdat de weg al is vrijgemaakt dus ook denk ik minder risico voor kindje. Maar ik blijf gewoon in overleg met de verloskundige wat die denken. Mijne had nu op het einde denk ik wel n groeispurt echt, want eerder zat die op gemiddeld p30 en nu schat ze hem al 3800gram met 39weken.
Ik weet niet wat voor jou wijsheid is, maar alle keuzes kunnen lastigheden bevatten maar dat maakt ze geen verkeerde keuze. Al dat je naar eer en geweten kiest is prima als je je gevoel volgt en n beetje de adviezen meeneemt hierin. Succes!
24 dagen geleden
Reactie op BrendaL90
Wat goed dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en het hebt afgezegd! ...
Hoi, verloskundige hier!
Echo's zijn een mooi handvat maar geven nooit 100% zekerheid. Ik zelf geef altijd aan dat mensen rekening moeten houden met een verschil van 500gr meer of minder. En inderdaad, hoe verder je zwanger bent, hoe lastiger de meting en hoe minder betrouwbaar...
Daarbij is uit onderzoeken gekomen, wil je inleiden voor een 'te grote' baby, is dit geadviseerd rond de 38w. Vanaf 39w haal je er eigenlijk al geen voordeel meer uit.
Mijn advies, ga goed in gesprek met je zorgverlener en wil je afwachten tot 40 weken, war prima is! Maar je baby en je eigen lijf alvast een beetje helpen? Dan kan Voetreflex en bijvoorbeeld kolven mogelijk al een vriendelijke manier zijn.
Succes en hoe dan ook, alvast veel plezier met knuffelen!