26 Reacties

5 maanden geleden

Hier is de app van MediMama ideaal voor. Neusspray met zoutoplossing kan gewoon, maar met xylometazoline zegt ie dat de effecten niet zeker zijn, dus wees voorzichtig met het gebruik.

5 maanden geleden

Tip: ga naar de huisarts! Heb ik ook gedaan en ben goed geholpen. Ik had hetzelfde probleem. Elke nacht meerdere keren wakker met een hele dichte neus. Mn tong was zo droog als leer en ik lag uren wakker omdat ik niet goed kon ademhalen. Doodvermoeiend! In pure wanhoop ben ik Xylometazoline kinderversie (HCI 0,5mg/ml) gaan gebruiken wat direct verlichting gaf en ben ik naar de huisarts gegaan omdat ik dacht dat ik dit niet lang kon gebruiken. De huisarts vertelde me dat over drie opties: 1. Stomen boven warm water met menthol, en neus spoelingen met lauw zout water. Dit laatste deed ik al dagelijks en stomen zag ik geen heil in. 2. Deze kinderversie xylometazoline blijven gebruiken, maar gewenning zou dan waarschijnlijk wel optreden. Voor zulk lokaal gebruik, en zo weinig dosis en frequentie (1x voor het slapen) maakte hij zich geen zorgen voor de vaatvernauwing in de placenta. 3. Ik kon ook op voorschrift nasale corticosteroïd krijgen (neusspray). Dit kan ik langdurig gebruiken ook tijdens de zwangerschap en wordt ondermeer voorgeschreven bij allergie en xylometazoline verslaving. Dit werkt niet binnen drie minuten zoals xylometazoline, maar pas na een week gebruik. Tot die tijd kon ik nog wel de xylometazoline gebruiken en dit kon ik dan stoppen als ik merkte dit niet meer nodig te hebben. We zouden dan starten met de laagste dosis en opbouwen naar wat nodig is. Aangezien de nasale verstopping in het derde trimester nog verergeren, kunnen we dan ook verder opbouwen zo nodig. Ik heb voor optie drie gekozen en gebruik het nu een weekje. We zijn dus met de laagste dosis begonnen (27,5 micro gram/verstuiving) wat we gaan opbouwen als het nodig is. Ik merk wel enigszins verschil, maar m’n neus is toch wel verstopt halverwege de avond als ik geen xylometazoline voor het slapen neem. Ik kijk het nog een paar nachten aan en anders vraag ik om een iets hogere dosis. Misschien helpt deze info iemand!

5 maanden geleden

Oeps ik gebruik dit al 3 maanden 2x per dag 🤦🏽‍♀️ Ik kan echt niet slapen met dichte neus. Met baby alles goed trouwens. Maandag maar ff de huisarts bellen voor fluticason 😅

5 maanden geleden

Reactie op Michelle_1998

Oeps ik gebruik dit al 3 maanden 2x per dag 🤦🏽‍♀️ Ik kan echt niet slapen ...
Ja zeker doen. Ik gebruik nu een week Fluticasonfuroaat Basic Pharma, 27,5 microgram/verstuiving en heb gisteren voor het eerst zonder potdichte neus doorgeslapen (en zonder xylometazoline). 🙌🏼

5 maanden geleden

Ik heb weer zwangerschap rhinithus 😭 Neus 24/7 dicht. Ik wissel af. Sommige nachten gebruik ik dit maar dan wel de 0.25 mg baby variant. Net zo effectief bij mij. Andere nachten wat druppels toco tholin. En andere nachten niets om alles niet te veel te gebruiken en mijn neus wat rust te geven. Anders stroomt het bloed eruit. Ik heb zo ie zo allergieën. Wel de fluticason gekregen maar ik had altijd een zwaardere die mag ik nu niet. Helaas werkt de fluticason bij mij nu net niets.

5 maanden geleden

Toevallig met verloskundige erover gehad. Ze advieseerde 1 week te gebruiken.