5 Reacties

8 maanden geleden

Ik heb geen advies over de slaapassociatie maar wel over het draaien in bedje. Heeft hij een slaapzak waar hij in slaapt? Als dat zo is kun je een lakentje over de breedte vouwen en deze over zijn buikje strak instoppen aan de zijkanten. Let op; niet aan de onderkant instoppen! Door het lakentje kan hij minder rollen en zal hij blijven liggen op zijn zij/rug.

8 maanden geleden

Herkenbaar! Ik lees graag mee, want mijn dochter kan ook niet in bed gelegd worden. Maar zodra ze opgepakt wordt slaapt ze direct 😅. Ergens denk ik ‘wat maakt het uit’, maar ik maak me ook zorgen over het zelfstandig slapen. Toen ze drie maanden was kon ze wel zelfstandig slapen. Maar nu (5,5 maanden) kan ze overdag haar slaap niet koppelen. Haar dutjes duren dan 40-50 minuten, maar als we helpen duren ze wel langer. In de nacht slaapt ze overigens wel goed.

8 maanden geleden

Misschien heb je hier iets aan. Wij hebben ons zoontje zelfstandig in (en dus -door) laten slapen door hem keer op keer te blijven troosten. Ik wilde hem namelijk echt niet laten huilen. Het begon met eerst heel moe, maar wakker in bed leggen (bijna slapend). Dan ging hij meestal direct huilen. Dan het troosten toepassen: 1. Eerst met stem troosten, laten horen dat je nabij bent. Als dit niet werkt of hij huilt direct heel hard dan: 2. Ook fysiek troosten maar nog wel in bed: aaiden op z’n buik, klopjes geven en tegelijk shhhhhh zeggen. Mijn zoontje ligt in de cosleeper en ik kan m’n hoofd naast die van hem leggen en zachtjes in z’n oor blazen of shhh zeggen. Bij hard huilen draai ik hem op z’n zij en klop ik zachtjes op de billen en z’n rug. Als dit na 30-60 seconden niet helpt, of hij gaat hysterisch huilen dan stap 3. 3. Oppakken, (vaak over een schouder leggen) en troosten (over de rug wrijven, sussen, liedje zingen, knuffelen). Hierbij zo weinig mogelijk wiegen of lopen omdat het bewegen ook een associatie kan worden. 4. Als hij weer rustig is geworden weer in bed leggen. Als hij weer huilt beginnen bij stap 1. De eerste paar dagen moest ik dit tientallen keren doen, maar het ging echt heel snel beter. M’n zoontje heeft nu geen slaap associatie meer met de speen en ook niet met de borst. Na een week zag ik echt grote vooruitgang. Dutjes van 2 uur (ipv 30/40 minuten) en ‘s nachts tukjes maken van 4/5/6 uur ipv 1,5/2,5 uur).

8 maanden geleden

Onze dochter wil overdag ook niet slapen in haar bed, alleen nachten. Osteopaat vertelde ons dat het er gewoon bij hoort en dat dat vanzelf weg trekt. Wij leggen haar nu overdag wel eens op een bedkussen van ons (ruikt dan naar ons) terwijl wij ernaast zitten. Dan valt ze goed in slaap bij ons op de bank en op bed. In de nachten slaapt ze gelukkig wel goed in bed. Ik ben bang gewoon even volhouden.

8 maanden geleden

Ik heb geen advies mbt rollen, want ons zoontje doet het nog niet 🙈 Maar ik heb gemerkt dat ons zoontje wel een slaap associate heeft gecreëerd - bij papa en mama in armen liggen. En eerlijk? Ik vind het enorm handig hahah. We hebben nu een makkelijke slaper 🫶🏻 Waar we ook zijn (visite, in een restaurant of ergens anders buiten), mocht het hem niet lukken om in de kinderwagen in slaap te vallen, dan nemen wij hem bij ons en is hij binnen enkele minuten vertrokken. Helemaal aan het begin vond ik het enorm lastig, want dutjes in de armen kwamen niet altijd handig uit. Maar wegleggen was ook bij ons inderdaad een probleem, want baby werd gelijk wakker. Weer in armen sliep hij heerlijk door. Een vloerbed is voor ons DE oplossing geweest. Wat wij gingen doen was baby neerleggen, als hij duidelijk niet alleen wilde liggen (hij riep dan 'y y y' en dat was voor mij een cue dat hij niet alleen wilde zijn, want liet ik hem liggen dan ging dat over op huilen) ging ik naast hem liggen, met zijn hoofd op mijn arm. Wanneer hij sliep kon ik als een ninja wegrollen. Baby sliep zo prima verder. Werd hij toch wakker/onrustig, dan kwam ik weer bij hem knuffelen totdat hij verder sliep. Inmiddels is hij hier zo aan gewend, dat er geregeld dagen zijn dat ik hem in zijn bedje kan neerleggen en hij zelf in slaap valt. En heeft hij toch een knuffel nodig, dan duurt het nooit langer dan 3 minuten om hem in slaap te laten vallen. Dus voor ons werkt dit uitstekend. Hij doet alleen nog steeds hazenslapjes van max 40 min, maar dit is ongeacht waar hij ligt hahah. 😂 Je kan niet alles hebben, denk ik dan 😅 Liever dat baby overal makkelijk in slaap valt maar kort slaapt, dan een gevecht tegen slaap meerdere malen per dag 🙈