79 Reacties
5 maanden geleden
Volgens mij verschilt het per ziekenhuis en verzekering hoeveel je aan eigen bijdrage moet betalen bij een niet medische bevalling. Zou in je polisvoorwaarden moeten staan.
Bij mij zou het geloof ik iets van €295 zijn, maar tijdens de bevalling van mijn zoontje werd het toch ineens onverwacht medisch, dus wat dat betreft had ik geluk en werd toch wel alles vergoed 😊
5 maanden geleden
Als ik kijk hoeveel mijn verzekering heeft betaald voor mij is dat echt heel erg veel…. Ik was aanvullend verzekerd voor alles, dus alles is gedekt toen der tijd. Maar dat gaat echt om duizenden euro’s. Geen idee of er een Max opzit als je niet aanvullend verzekert bent! Je zou even kunnen bellen!
5 maanden geleden
Op de website van mijn zorgverzekering staat het volgende:
Berekening eigen bijdrage
Het landelijke maximumtarief voor een poliklinische bevalling zonder medische indicatie of een bevalling in een geboortecentrum is € 806,89. Dat betekent dat u na de vergoeding uit de basisverzekering van € 246,- bij een gecontracteerde zorgaanbieder nog maximaal € 560,89 eigen bijdrage betaalt voor de bevalling zelf. Hier kunnen nog kosten bij komen voor bijvoorbeeld maaltijden en overnachtingen van partners, die u ook zelf moet betalen.
Dus de addertjes zijn:
- maaltijden en overnachtingen van partners.
- als je zorgverzekeraar geen contract heeft met je ziekenhuis (kan je vooraf checken bij je verzekering)
- Extra kosten als je een bevalbad zou willen gebruiken (€90-125 materiaalkosten)
5 maanden geleden
Een vriendin van mij adviseerde om zo’n 2 maand voor de bevalling je verzekering omhoog te gooien. Dan word je bevalling en kraamzorg volledig vergoed. Kost je dan een maand of 3/4 zo’n 30eu extra p/m afhankelijk van je verzekering. Maar dat is nog altijd goedkoper dan de eigen bijdrage voor een ziekenhuis bevalling 🙈
5 maanden geleden
Reactie op Baby_2324
Je kunt niet zomaar je zorgverzekering omhoog gooien. Dit kan enkel blijven ...
Ik heb het nagevraagd bij mijn verzekering en dat kan wel. Maar alleen als ik mijn collectiviteits korting eraf haal, dan kan ik het aanvullende pakket gewoon aanpassen. Ik ben nu expres nog even naar de tandarts gegaan zodat ik hem erna kan wijzigen
5 maanden geleden
Reactie op Baby_2324
En zoals hier gezegd; neem je ruggenprik wordt je medisch en wordt het sws ...
Je gaat toch geen ruggenprik nemen om de bevalling vergoed te krijgen😅. Zitten ook weer nadelen aan, dus dan als je dat niet van plan bent kan je denk ik beter gewoon die 500,- sparen.
5 maanden geleden
Reactie op Lottielot
Je gaat toch geen ruggenprik nemen om de bevalling vergoed te krijgen😅. Zi ...
Hoeft niet gelijk een ruggenprik ook als je een morfine pompje neemt krijg je het vergoed en wat maakt het uit als iemand daar door wel pijn bestrijding neemt. 🤷🏻♀️ Het is gewoon een tip voor als je het wel graag vergoed wil hebben en in het ziekenhuis wil.
5 maanden geleden
Ik lees ook even mee zit met het zelfde maar mijn vk zei als je nu al zegt ik wil een ruggen prik ben je medisch
5 maanden geleden
Reactie op Hartje1
Hoeft niet gelijk een ruggenprik ook als je een morfine pompje neemt krijg ...
Ik vind het persoonljjk gewoon een vreemde motivatie om pijnbestrijding te nemen. Dan zou je het nemen terwijl je het misschien helemaal niet nodig hebt, en daardoor een medische bevallig krijgen terwijl dat ook niet zou hoeven. Maar goed, uiteindelijk moet iedereen doen wat ze zelf wilt natuurlijk. Ik zou zelf liever geld aan de kant zetten in deze situatie.
5 maanden geleden
Reactie op Lottielot
Ik vind het persoonljjk gewoon een vreemde motivatie om pijnbestrijding te ...
Ach, ik vind dat natuurlijk bevallen sowieso een beetje overrated. In alle buurlanden is een ruggenprik de standaard. Ik wil hem deze keer gewoon ook weer, op voorhand al. Ga niet onnodig pijn hebben😂😂
5 maanden geleden
Reactie op 71124
Ik ben er zelf geen voorstander van. Nog nooit gehad alleen morfine pomp en ...
Wat precies dan? Zelf een keertje ruggenprik een keertje zonder en een keertje morfinepompje. Voelde me na de morfinepompje het raarst, dus die hoeft voor mij niet meer en het deed niks tegen de pijn.
Ik ga het volgende keer zonder proberen als in het niet trek wil ik gelijk een ruggenprik.