22 Reacties

één maand geleden

Huh 100% ziek is 100% ziek toch? Dat is toch 0% werken? Als ze jou 100% ziek gemeld hebben vanwege zwangerschapsklachten, krijgen ze 100% van jouw salaris van het UWV. Dus eigenlijk werk jij gratis. Dat lijkt me niet helemaal legaal en zeker niet de bedoeling… Kan je voor jezelf kiezen en stoppen met werken nu je toch 100% ziek gemeld bent?

één maand geleden

Dit is precies wat bij mij is gebeurd, zal echt op je strepen staan en voor je zelf opkomen meid. Ik kan nu niet meer mijn urine ophouden omdat ik ook niet voor me zelf opkwam en werk mij ging pushen. Contact gehad met uwv en werk had mij voor 50% ziekgemeld maar moest de gehele dienst blijven met aangepaste werk. En ernaast wel in de zorg, ik gaf dit aan bij UWV ze zeiden dat dit niet mag.

één maand geleden

Hallo, Ik ben ook 100% ziek gemeld bij UWV maar dus ook volledig thuis. Mijn werk krijgt dit volledig vergoed. Weekenden en avonddiensten vind ik ook gek, dat hoef je ook niet meer. Is er een arbo arts? Vraag is ook of je de 14 uur kan werken of niet. Ja, dan moet je werk die uren goed doorgeven aan de UWV. Ik heb ook nog geprobeerd thuis te werken en gaf die uren dan door. Nee, dan ben je dus voor 100% ziek gemeld en thuis. Weet niet of er bij jou ook nog een verschil is met 100% ziek gemeld in je rooster of daadwerkelijk bij UWV? Dan gaat de UWV je namelijk ook bellen om te checken dat werkgevers er geen misbruik van maken. Mocht je bij de UWV ziek gemeld zijn kost het je werk dus geen geld, alleen wel een werknemer op de vloer, maar die kunnen ze dan dus vervangen. Dus voel je vooral niet schuldig en kom voor jezelf op! Succes!!

één maand geleden

Zoals ik het lees sta jij boventallig gepland en niet in de bezetting. Dit houdt in dat je op therapeutische basis het werk doet wat mogelijk is. Er is dus ook vervanging nodig voor de diensten die je normaal draait en daarom sta je waarschijnlijk ook 100% ziek gemeld. Wanneer jij 70% ziekgemeld zou staan dan zou dat inhouden dat jij nog 30% van jou eigen werkzaamheden doet in de bezetting.

één maand geleden

Reactie op marlie1996

Zoals ik het lees sta jij boventallig gepland en niet in de bezetting. Dit ...
Ik sta inderdaad boventallig, maar lichte zorg medicatie toedienen etc doe ik wel nog gewoon. Dus dan doe ik toch eigen taken? Als ik voor 50% ziekgemeld zou staan, moeten ze ook iemand inplannen om bij me te staan. Dit omdat ik maar een halve dienst werk. Dus dan toch eigenlijk aangepast werk?

één maand geleden

Reactie op Dena solaika

Ik sta inderdaad boventallig, maar lichte zorg medicatie toedienen etc doe ...
Op het moment dat jij voor 50% ziekgemeld zou staan dan draai je de helft van jou uren maar dan wel in de bezetting. Dan moeten ze de uren dat jij afwezig bent iemand anders extra inplannen maar de momenten dat jij er dan wel bent dan hoeft er niemand extra bij te staan.

één maand geleden

Ik sta ook 100% ziek, maar werk geen avonden en weekenden. Ik ben er 2 dagen en dan 4 uurtjes boventallig. En doe kantoorwerk en soms wat ondersteunen op de afdeling. Werk ook in de zorg.

één maand geleden

Reactie op Velbergbaby

Dit is precies wat bij mij is gebeurd, zal echt op je strepen staan en voo ...
Dat is bij mij in eerste instantie ook gebeurd. UWV gaf aan dat ik gewoon mijn werk kon doen en daardoor niet voor 50% op ziek kon worden gezet. Daardoor moest ik eigenlijk wel naar 50% om ondersteuning in de zorg te kunnen krijgen en hierdoor werkte ik nog maar 4 uur. Als ik dit niet deed moesten mijn collega’s op een andere afdeling mijn zwaren patiënten verzorgen en was er geen andere mogelijkheid voor aanpassing

één maand geleden

Reactie op marlie1996

Op het moment dat jij voor 50% ziekgemeld zou staan dan draai je de helft v ...
Oké, ja ik vind het erg verwarren.. toen ik nog wel mijn uren werkte en hierdoor aanpassing vroeg moest ik eigenlijk naar 50% naar ziek. Ik had dit eerst niet en werkte gewoon mijn 8 uur alleen kon ik de zware patiënten niet meer alleen verzorgen. Ook kwa tillen etc had ik aangegeven dat sommige taken ik niet kon uitvoeren en daardoor iemand naast me moest staan. UWV gaf weer aan zolang ik 8 uur kon werken was ik niet voor 50% ziek maar 100% gewoon inzetbaar met alleen aanpassing in werk. Waardoor ik inderdaad gezegd kreeg van mijn manager dat mijn zware patiënten andere collega’s moesten verzorgen van andere afdelingen en daardoor hadden mijn collega’s extra meer werk. Als ik voor 50% ziek werd gezet kon ik wel deze extra hulp krijgen in de zorg (extra iemand op mijn afdeling bij mij) en waren mijn collega’s van andere afdeling hierdoor niet de dupe van. Manager gaf toen ook aan dat ik niet meer alleen zou staan maar door ziekmeldingen was dit wel gebeurd. Mijn eigen manager is op vakantie en deze afspraak is via een vervangende manager. Vandaar dat ik me afvraag of dit wel kan? Want als ik nu met het uwv zou spreken zouden ze dan zeggen dat dit goed is aangezien ze de volgende keer zeiden dat het geen 50% ziek was.

één maand geleden

100 procent ziek gemeld is 100 procent niet aan het werk!

één maand geleden

Wellicht kan je rechtsbijstand je hierin adviseren, zij hebben verstand van arbeidsrecht

één maand geleden

Ik ben 100% ziekgemeld maar heb met de bedrijfsarts afgesproken dat ik wel een paar uurtjes naar het werk ga, om bijvoorbeeld pillen te delen en ontbijtjes te doen enzo. Ik vind dat zelf prima, blijf je ook een beetje in het ritme… Er wordt in die zin niet echt iets van me verwacht, maar ik ga altijd wel op de momenten dat er weinig personeel staat dus stiekem doe ik vaak wel teveel 😬

één maand geleden

Reactie op marlie1996

Zoals ik het lees sta jij boventallig gepland en niet in de bezetting. Dit ...
Dit klopt helemaal.

één maand geleden

Ik weet niet wat juridisch wel / niet kan en mag. Maar in mijn geval ben in helaas vanaf eind maart al 100% ziek ivm HG zwangerschap. De eerste maanden kon ik de deur niet uit, dus voor werk helemaal niet beschikbaar, heeft mijn werk ook nooit van mij verwacht. Vanaf 6 weken ziekte is de bedrijfsarts en het uwv betrokken, ook vanuit hen 100% ziek 100% niet beschikbaar voor werk. Nu mijn situatie de laatste periode wat meer onder controle is ga ik wanneer het mij uitkomt even zo’n 2 keer per week 2 uurtjes naar het werk. Maar zonder verwachtingen van wie dan ook, ik kom wanneer en hoelang ik me oke voel, en dat is voor het werk mooi meegenomen en extra aandacht voor de bewoners (ik werk ook in de zorg) maar ondanks deze ontwikkeling blijf ik 100% op ziek tot aan mijn verlof. Ik hoop dat je er wat aan hebt als voorbeeld!

één maand geleden

UWV betaald gewoon jou 100% loon aan je werkgever.. Dus de uren die jij nu werk,en je baas dus niemand anders hoeft in te zetten kost hun dus niks!. Ik heb namelijk hetzelfde. Alleen ik ben wel volledig ziek en thuis. Maar als het je niet lukt zou ik even opnieuw in gesprek gaan.

één maand geleden

Ik zou het erover hebben met een bedrijfsarts. In principe krijgen zij gewoon 100% betaald vanuit uwv en werk je nu gratis. Het is prima als jij zelf ook die 14 uur zou willen werken, in overleg zeg maar. Maar niet als zij het aan jou mededelen. De bedrijfsarts moet samen met jou kijken naar wat er wel en niet mogelijk is. Weekenden en avonden lijken me sowieso dan wegvallen.

één maand geleden

Reactie op Annies90

Ik weet niet wat juridisch wel / niet kan en mag. Maar in mijn geval ben in ...
Dit is inderdaad fijn. Zonder verwachtingen en ook gewoon minder dagen en uren. Ik wil sowieso naar het werk komen, maar nu houden ze alsnog rekening met mij. Wanneer ik aangeef dat ik een patiënt verzorg word dit niet met dank afgenomen. Krijg te horen dat ze ook veel werken en rugpijn hebben en geen hulp in de zorg krijgen als ik niet mee werk. Ik ben normaal niet iemand die zich ziek meld en totaal niet lui ben aangelegd. Maar dit voelt gewoon niet oké. Bedrijfsarts spreken duurt enorm lang. Anders had ik het meteen gevraagd.

één maand geleden

Reactie op Dena solaika

Dit is inderdaad fijn. Zonder verwachtingen en ook gewoon minder dagen en u ...
Bedankt voor je reactie!

één maand geleden

Reactie op Dena solaika

Dit is inderdaad fijn. Zonder verwachtingen en ook gewoon minder dagen en u ...
Volgens mij mogen ze kort door de bocht niets van jou verwachten in de bezetting als jij 100% ziek bent, als collega’s dus aangeven handen aan het bed te missen heeft het management een andere taak ipv verwachten dat jij dat opvangt.

één maand geleden

Als je op 100% ziek staat begrijp ik niet goed waarom je überhaupt nog moet komen werken. Ik zou even een bedrijfsarts of juridisch loket raadplegen.