55 Reacties
één maand geleden
Absoluut! Ik ben van mening dat borstvoeding het recht is van het kind! God geeft ons niet zomaar die mogelijkheid. Hoe bijzonder is het dat ons lichaam alles aanmaakt wat ons babytje nodig heeft. Dus als je het Kan geven zal ik het zeker doen! Ik heb lekker veel tepelpleisters zalfjes ect ingeslagen. Wil de baby een combi van borst en fles(moedermelk) aanleren. Hoop dat ik voldoende melk zal hebben♥️!
één maand geleden
Je leest idd altijd overal alleen maar negatieve dingen.
Mijn zoon heb ik gevoedt tot 1 jaar
Mijn dochtertje is nu een week oud en het gaat super! Tuurlijk is het even zwaar en zijn de stuwingen niet leuk, eventueel tepelkloofjes. Maaaar met een goede kraamzorg wordt het een prachtige tijd voor je! Het is jullie momentje en niemand die dat kan afpakken. Ik geniet zo van die momenten en laat me dan ook echt even niet afleiden
Succes mama! 💕
Als je iets wilt vragen stuur me vooral een berichtje!
één maand geleden
Borstvoeding is in het begin hard werken. Ik vond het de eerste 1,5 maand vooral heel pittig. Uiteindelijk tot 1 jaar borstvoeding mogen geven en zo trots en bijzonder dat dat kan. Je moet er geduld voor hebben en het de tijd geven. Ik ben inmiddels 37 weken zwanger en ga het dit keer gewoon weer aan. Had de vorige keer zoveel productie dat ik een groot deel gedoneerd heb. Een mooi proces! Maar ieder moet z'n eigen keuze erin maken en daar vrij in staan!
één maand geleden
Zeker positief!
Ik ging erin met de wens om het te proberen maar als ik het te pittig vond en ik er zelf anders aan onderdoor zou gaan, dan zou ik overgaan op flesvoeding.
In de kraamweek had ik het bijna opgegeven door stuwing, borstontstekingen en kloofjes maar door de peptalks van m'n kraamhulp toch doorgezet en wat ben ik daar blij om!
Die pittigste periode was niet het beeld van het totale voeden, dat pittige ging echt voorbij.
Ik heb een jaar mogen voeden en ik vond het heerlijk om dat voor m'n dochter te kunnen doen. Volgens artsen heeft ze daardoor ook veel medische voordelen.
Koester die momentjes, want het is echte binding. 🥰
Ik heb er nu ook weer zin in, ik ga het weer proberen. 🤞🏻
één maand geleden
Het gaat zeker niet altijd vanzelf, je moet het zelf leren en tegelijk moet je kindje het leren. Maar als jullie het allebei onder de knie hebben is het heel mooi om te doen!
Ik heb mijn eerste zoontje tot bijna 1,5 jaar gevoed. Het is echt wel zwaarder dan kunstvoeding geven, want jij bent altijd zelf aan de beurt. En als je het uit handen wil geven, moet je alsnog kolven, dus ben je nog aan de beurt 😉
En het aanmaken van de melk kost je lijf ook energie.
Maar voor mij persoonlijk wegen die nadelen niet op tegen de voordelen. Het is een prachtige tijd, het is heel waardevol en bijzonder om zelf je kindje te kunnen voeden.
één maand geleden
Hier ook een hele positieve ervaring met borstvoeding! Sterker nog, ik voed nu op 37 weken zwangerschap mijn dochter van 1 jaar nog steeds. Ik heb straks dus twee kindjes aan de borst ❤️
Een vriendin van me geeft flesvoeding, en ook daar is het enorm zoeken welk type voeding, hoevaak voeden, welke fles, hoeveel ml in de fles etc het beste bij haar kindje past. Flesvoeding is dus niet per definitie makkelijker dan borstvoeding 😉 de borst heb je altijd bij de hand, is altijd op temperatuur én die blik in de ogen van je kindje als ie bij je drinkt is goud waard.
P.s. ik heb veel gehad aan de tips en ervaringen op het borstvoedingsforum op Facebook. Misschien is dat ook wat voor jou
één maand geleden
Ik geniet weer met volle teugen ervan. Vorige 2 ook altijd gevoed.
Alleen 1 nadeel ik heb altijd melk voor een weeshuis.. Overproductie. Daardoor moet ik m'n kleintjes helemaal inpakken met doeken anders zijn ze kleddernat.
Ik voed de kleine 1 borst andere heb ik dan een opvang schelp in en daarmee vang ik elke keer bijna 50 cc mee op. Waar ik niks voor hoef te doen.
Kleintje is nu 5 dagen oud en heb al vooraard van 700cc in de vriezer.. slaat nergens op 🫨 te weinig melk is kut. Maar te veel ook.. dat is enigste wat ik naar vind. Maar verder geniet ik er met volle teugen van voor de 3de keer.
Zo iets moois en intiems met je kleine.
Heerlijk !
één maand geleden
Ik hoor vanuit mijn omgeving zeker even veel positieve verhalen als negatieve! Om die reden heb ik beslist om bij mijn tweede toch borstvoeding te proberen, terwijl ik er bij mijn eerste zelfs niet aan dacht.
De voordelen die ik gehoord heb: het schept een band, is super handig omdat je het altijd bij de hand hebt, het is financieel voordelig.
De nadelen waardoor ik zelf nog een beetje sceptisch ben: de moeilijke eerste periode waar je doorheen moet, als je na een tijdje wil overschakelen op flesvoeding dan is je kindje warme melk gewend en moet je alle flesjes ook opwarmen (dit is in België niet gebruikelijk), er grotendeels alleen voor staan wat het voeden betreft en daardoor meer aan je kind 'gekluisterd' zijn.
Gezien we binnenkort de winter ingaan lijkt bovenstaande me niet zo heel erg. Ik kijk er wel naar uit om het te proberen. Het is belangrijk je eigen grenzen aan te houden en te durven toegeven wanneer het te zwaar wordt denk ik!
één maand geleden
Heeeeeel positief. 16 maanden mogen voeden. Natuurlijk is het samen in het begin even zoeken, maar je bent met jouw baby 1 team. Soms maakt het je onzeker, maar je kan het eigenlijk niet fout doen. Laat je niet gek maken door online adviezen want aan flesvoeding wordt natuurlijk geld verdiend dus daarover is vaak snel informatie te vinden (niet zeggende dat dit slecht is).
La leche is een betrouwbare bron die je kunt raadplegen en neem bij twijfel contact op met een lactatiedeskundige! Helaas vaak niet vergoed maar hee, de fles kost ook geld.
Het is echt iets heel moois samen met je kindje en “my baby goes where my boobies go” zal wel een bekend fenomeen gaan worden haha.
één maand geleden
Ik heb het als heel intiem en positief ervaren bij de eerste. Het vraagt wel meer van de moeder gezien papa niet echt kan helpen en je moet even door de eerste dagen stuwing en pijnlijke tepels heen.
Hierna is het zo makkelijk want je hebt het altijd bij je en het is altijd op de juiste temperatuur.
Probeer wel optijd (na 4 tot 6 weken dacht ik dat ze adviseren) met zo nu en dan een flesje aanbieden zodat je geen problemen krijgt als je weer moet werken of een x de deur uit moet.
Zelf ben ik uiteindelijk gestopt omdat mijn zoon koemelkallergie had en ik zat er op dat moment zo doorheen dat ik niet de kracht had m’n eigen dieet aan te passen. Mocht deze baby hetzelfde hebben ga ik dit wel proberen en wil ik het liefst half jaar borstvoeding geven
één maand geleden
Reactie op Selmx
Mijn tegels zijn mega gevoelig, ze kunnen door niemand aangeraakt worden of ...
Ik heb 16 maanden bv mogen geven en toen ik zwanger werd was het leeg. Mijn tepels zijn opnieuw verandert van vorm en ook weer opnieuw gevoelig. Maar kan je wel zeggen dat het goed komt! Borstvoeding mag geen pijn doen. Ja in de eerste weken zal het gevoelig zijn maar als het na 3x zuigen nog pijn doet heeft je kindje verkeerd aangehapt. Vinger ertussen doen en het vacuüm los trekken, en opnieuw proberen. Het aanhappen moet een baby leren. Een grote hap moeten ze maken. Hierover zijn filmpjes te vinden, altijd fijn beetje geïnformeerd te zijn want heel eerlijk had ik geen idee toen ik eraan begon haha.
Na een paar dagen na jouw bevalling krijg je stuwing, dan zijn je borsten net meloenen en heel hard. Ook dit is normaal en het beste is gewoon op verzoek te blijven voeden, deze periode is maar een paar dagen en ja die is even doorbijten.
Om je tepels zacht te houden kun je medela tepelcreme gebruiken of shea butter. Beide veilig voor kindje.
Ik vind zelf the Thompson method erg duidelijk, zie YouTube.
Als het allemaal niet wilt lukken, vraag dan gelijk om hulp! Het moet en mag een mooi avontuur zijn ❤️
één maand geleden
Borstvoeding geven was echt geweldig voor mij met mijn afgelopen kindje. De eerste week had het echt even moeite om te starten, maar met hulp van lactatiekundige is dat opgelost. Het aanhappen deed de eerste drie weken best zeer aan mijn tepels, gewoon echt gevoelig, en nog van vorm aan het veranderen?
Daarna was het vooral ontzettend fijn, makkelijk en met weinig problemen de twee jaar aangetikt
(Even erbij, dit is natuurlijk niet om op te scheppen hoe easy peasy ik het wel niet had, maar ik denk dat je de verhalen waar het gewoon allemaal dikke prima gaat niet zo snel op een forum gaat lezen 😅)
Ik vond het vooral heel makkelijk om snachts te voeden en niet uit bed te gaan, even rustmoment, troost en/ofknuffel voor kindje en lekker altijd makkelijk, want je hebt je tiet altijd bij je 😉
één maand geleden
Oh, ik hield zooo veel van borstvoeding geven aan mijn eerste. Helemaal geweldig! Ik heb het 2 jaar en 3 maanden mogen doen tot het echt op was.
Het begin was even zoeken, omdat ik platte tepels had. Baby moest het eruit ‘zuigen’ en ik had een paar dagen een tepelhoedje nodig. Ik had ook overproductie en een hele sterke toeschietreflex, maar de kraamzorg en lactatiekundige gaf me tips en tricks om ermee om te gaan. Ik heb exclusief borstvoeding gegeven, dus ook kolven en naar de opvang meegegeven. Nu kan ik niet wachten om nieuwe baby weer aan de borst te hebben🥹
één maand geleden
Reactie op Selmx
Mijn tegels zijn mega gevoelig, ze kunnen door niemand aangeraakt worden of ...
Had ik ook enorm bij mijn eerste dus vond het nogal spannend, maar ging echt super goed! Voeden was voor mij echt een momentje van tot rust komen, even alleen in de stilte, kalme baby, kalme mama. Komen ook veel fijne hormonen vrij volgens mij. Deed vaak ook letterlijk even alles weg zuchten van de dag 😋 Heb het 15 maanden gedaan en met deze 2e weer een beetje spanning hoe het begin zal gaan maar kijk er ook weer naar uit!
één maand geleden
Reactie op RianC
Ik heb 16 maanden bv mogen geven en toen ik zwanger werd was het leeg. Mijn ...
Wat lief, dank je wel voor je volledigheid en tijd die je hebt genomen voor je bericht!
Ik heb een borstvoedingscurcus gekocht, en daar heb ik inderdaad inmiddels geleerd over het aanhappen, en de tepel diep in de mond moet. Dan zou je 'hopelijk' ook minder gevoeligheid rond de tepel zelf (het puntje) moeten voelen.
Ik heb 3j geleden ook geprobeerd borstvoeding te geven. Ik had toen alleen echt geen kennis, en het was mega gevoelig, toen ben ik gestopt. Na een paar dagen had ik mega last van stuwing, dat was erg! Alles deed pijn, kon er ook geen kolf tegen aan houden. Je advies is dan dus alsnog met stuwing aanleggen of blijven kolven?
Ik zoek de tompson methode ook nog even op, dank je wel!
één maand geleden
Zeker positief. Ik had bij mijn eerste voorgenomen om 6 maanden borstvoeding te geven. Uiteindelijk meer dan een jaar volgehouden, toen was ik weer zwanger en toen stopte het. Natuurlijk is het af en toe zwaar, maar ‘s nachts flesjes maken met een hongerige baby lijkt me ook niets.
Ik kijk er heel erg naar uit om weer borstvoeding te geven 🥰