55 Reacties

één maand geleden

Hier 2 jaar en 3 maanden (tot het teveel zeer ging doen door gevoeligheid vanwege de huidige zwangerschap) borstvoeding gegeven. Ik heb er nooit echt van genoten in die zin dat ik het super intiem vond of iets dergelijks, MAAR: Het is zó makkelijk als je eenmaal door die eerste weken heen bent! En die eerste weken zijn hoe dan ook ellende wat betreft voeding en slapen, of je nu borstvoeding geeft of niet. Ik zou wel adviseren om een manier te vinden waarbij je comfortabel bent om in het openbaar te voeden. Als dat namelijk zo is, dan kun je dus overal voeden (waardoor je al snel maar een hele kleine luiertas nodig hebt) en vooral: altijd je kindje troosten! Dat laatste maakte dat ik het zo lang volgehouden heb. We hadden een hele slechte slaper, maar dit was juist door het geven van borstvoeding vol te houden. Je slaapt daardoor zelf namelijk veel sneller weer lekker diep in, dus ook al ben je 4x per nacht wakker, dan kun je alsnog uitgerust wakker worden als je je kindje gewoon bij je op de kamer houdt en borstvoeding geeft. Maar ook met een dagje weg: als je kindje lastig wordt of overprikkeld is, biedt de borst altijd troost. Dat maakt iets ondernemen met je kind erbij zoveel makkelijker! Waar anderen hopeloos met een jengelend kindje lopen, geef jij gewoon even de borst en je kindje is weer vrolijk! Dit wordt ook door bijvoorbeeld la leche legue zo onschreven. Ik kon me bij dat alles vantevoren weinig voorstellen, maar nu ik erop terugkijk klopt het precies! Tegen de tijd sta ik stopte met borstvoeding, kon onze dochter al redelijk praten, dus was troosten veel makkelijker.

één maand geleden

Reactie op Manu26

Sorry. Maar geven ze in België een kind koude flesvoeding ??? Dat is een g ...
Op kamertemperatuur ja. Gewoon een fles water op het aanrecht en hiermee een flesje maken. Vroeger gaven ze hier ook warme flesjes, maar dit advies is enkele jaren geleden veranderd. Vind het wel makkelijk zo! Mijn eerste zoontje wil een warme fles zelfs niet aannemen omdat hij kamertemperatuur gewend is.

één maand geleden

Reactie op Eva F

Op kamertemperatuur ja. Gewoon een fles water op het aanrecht en hiermee ee ...
Ja als ze niet anders gewend zijn. Persoonlijk vind ik het zielig.. lijkt me toch minder fijn voor ze. kamertemperatuur vind ik alsnog koud.. lijkt me toch lekkerder voor hun zelf ook gewoon lekker warm flesje in hun buikje te hebben. Geen persoonlijke aanval naar jou hoor, je bent tenslotte ook niet anders gewend. 😊 Bijzonder dat het zo verschillend is dan. En dit ze dit überhaupt zo verzonnen hebben 😅🙊

één maand geleden

Reactie op Eva F

Op kamertemperatuur ja. Gewoon een fles water op het aanrecht en hiermee ee ...
Andersom is het bij borstvoeding helemaal geen must om warme flessen te geven hoor (wat je schreef in je eerdere bericht). Mijn eerste dronk flessen borstvoeding prima op kamertemperatuur en later zelfs direct uit de koelkast. Trok de eerste keer een gekke bek, maar die fles ging er net zo vlot in! Daarnaast nooit gedoe aan de borst.

één maand geleden

Hier heel positief! Bij mijn eerste kindje wilde ik zeker borstvoeding proberen, maar wel met het idee “alles wat ik haar kan geven is goed, ik zie wel hoe het loopt.” Eigenlijk verliep het vanaf moment 1 vrij vlekkeloos, ik heb ook geen last van mijn tepels gehad of iets in het begin. Ik streefde eerst naar 3 maanden voeden, dat werden er 6, dat werd een jaar.. en uiteindelijk heb ik haar zo’n 21 maanden borstvoeding gegeven. Ik ben toen gestopt omdat ik ontzettende nursing agitation kreeg dankzij de zwangerschap van ons tweede kindje (huidige zwangerschap). Ik vond het écht prachtig, zoiets moois om je kindje zo goed te zien groeien op jouw eigen melk en het genot op het snoetje te zien als ze heerlijk liggen te drinken, de geluidjes die ze dan maken.. ik heb echt van die intieme momentjes samen genoten. Hoe bijzonder is het dat de melk die je aanmaakt precies datgene bevat wat je kindje nodig heeft op dat moment, prachtig dat ons lichaam dat kan toch. Je hebt het altijd bij de hand, altijd op de juiste temperatuur en borstvoeding is meer dan alleen voeding! Troost, geborgenheid etc. Tuurlijk ging het ook met de bekende ups&downs, ik heb twee keer borstontsteking gehad en periodes van onrustig drinken etc. Maar ik had het voor geen goud willen missen. En nu bij dit kindje wil ik sowieso een jaar voeden, ik zie wel wanneer het stopt. 😊

één maand geleden

Oh en Teddy Roorda kan ik aanbevelen om haar te volgen op Instagram, het borstvoedingsforum op Facebook en La Leche Legeau zijn al eerder genoemd. 🙂

één maand geleden

Het is ook een beetje hoe je er zelf in staat. Ik geef momenteel bv en ik kolf veel. Dit komt doordat mijn zoon de rechterborst wel pakt en de linker niet🤷‍♀️ links kolf ik leeg. Daarnaast is die van mij geen “effectiente” drinker dus moet ik na elke bv sessie op recht ook nog kolven omdat hij anders niet genoeg krijgt. Uiteindelijk wordt hij sterk genoeg en gaat hij vanzelf goed drinken (is mij verteld door de lactatiedes.) door het kolven veranderd mijn linker tepel waardoor ik elke dag een poging op links doe. Ik heb mijn voor genomen de komende 3 maanden dit te proberen. Lukt het niet, dan niet. Gaat het goed dan is dat mooi! Maar tot nu toe 100 % moedermelk! 🍼❤️

één maand geleden

Reactie op Xx2021

Hier heel positief! Bij mijn eerste kindje wilde ik zeker borstvoeding prob ...
Echt heel maf, jouw verhaal zou door mij geschreven kunnen zijn, van de beleving tot aan het proces! Wat bijzonder!🌸 Ik wist trouwens niet dat het breastfeeding agitation heet. Na bijna 2 jaar voeden kreeg ik hier last van. Ik maak mij wel zorgen of ik onze baby wel kan voeden of dat dit gevoel 'er nog is.' Ik hoop zo dat ik weer zo lang mag kunnen voeden! Vond het zo kostbaar!❤️

25 dagen geleden

Hier zeker positive, Bij mij dochter van augustus 22 liep in het begin niet makkelijk, de productie kwam moeilijk op gang en ze had een te strakke lipbandje en ik heb 8 weken met wat pijn borstvoeding gegeven maar ik heb geen enkele spijt van, nadat ze geholpen werd ging na een paar dagen heel echt goed en uiteindelijk heb ik haar met veel plezier 1 jaar en 8 maanden mogen voeden, toen werd ik weer zwanger en ik heb heel bewust gekozen om te stoppen. Nu bijna uitgerekend en ik kan niet wachten tot ik de baby alweer aan de borst mag leggen wetende dat in het begin ook heel moeilijk en pijnlijk kan worden. ❤️

25 dagen geleden

Dank jullie wel voor alle reacties ❤️ het wordt erg gewaardeerd

25 dagen geleden

Reactie op lianne1985

Echt heel maf, jouw verhaal zou door mij geschreven kunnen zijn, van de bel ...
Ah wat toevallig en mooi dat jij het precies zo hebt ervaren! Vreselijk hè dat nursing agitation, wist eerst echt niet waar het vandaan kwam maar ik raakte zó geïrriteerd als ik m’n dochter borstvoeding gaf, zo gek omdat ik het dus daarvoor echt fantastisch vond. Maar schijnt vaker voor te komen tijdens een nieuwe zwangerschap of lang voeden. Ik was in ieder geval “blij” dat het een naam had en ik niet gek was haha. 😅 Ik herken ook wel wat je zegt, de zorgen of dat gevoel niet terug komt als je weer met borstvoeding begint. Enerzijds ben ik daar ook wel bang voor, anderzijds natuurlijk een heel ander kindje en een “frisse nieuwe start”. Dus ik denk (hoop!) dat het wel goed komt. Ik had je trouwens een vriendschapsverzoek gestuurd, als ik me goed herinner kom je uit Lelystad (redelijk in de buurt) en hebben we beide al een kindje van dezelfde leeftijd. Je hoeft het niet te accepteren hoor, maar wellicht heb je het niet gezien. 😉

25 dagen geleden

Reactie op Xx2021

Ah wat toevallig en mooi dat jij het precies zo hebt ervaren! Vreselijk h ...
Oh joh! Wat lief! Ga even kijken, ik ben niet zo handig op dit forum met die dingen🫢

25 dagen geleden

Reactie op Kwartje93

Andersom is het bij borstvoeding helemaal geen must om warme flessen te gev ...
Oh goed om te weten! Zal misschien ook afhankelijk zijn van kindje tot kindje. Hopen dat het hier ook zo is dan. 😄

25 dagen geleden

Hier een jaar gevoed bij de eerste en ik kijk er erg positief op terug. In het begin was het aanhappen wat lastig en gebruikte ik een tepelhoedje wat erg goed hielp. Uiteindelijk met hulp van een Lactatiekundige ook zonder hoedje gaan voeden en dat ging uiteindelijk ook goed :). Vond het in het begin wel pijnlijk, maar dat ging naar verloop van tijd over. Vond het hele fijne momenten en had het nooit willen missen. Ook was ons zoontje vrijwel nooit ziek in het eerste jaar en dat kan gewoon geluk zijn, maar toch denk ik dat dit ook wel een beetje door de borstvoeding kwam. Wat ik vaak om me heen hoor is dat het je vrijheid beperkt en meer moeite kost dan flesvoeding, maar heb die ervaring totaal niet. Vond het juist makkelijk dat ik nooit een flesje mee hoefde te nemen en als ik ergens toch wat langer op visite bleef oid dat ik dan altijd kon voeden. Ook ‘‘s nachts vond ik het erg makkelijk, want dan hoef je er niet uit en ons zoontje sliep daarna gelijk verder. Heel veel succes straks met de borstvoeding! 😊

25 dagen geleden

Reactie op Charlene91

Hier een jaar gevoed bij de eerste en ik kijk er erg positief op terug. In ...
Dat van die vrijheid herken ik ook heel sterk. Gewoon een paar luiers en een setje extra kleding mee en dat was het. Vooral ook bij weekendjes weg of vakantie scheelt het een hoop gedoe. En van het ziek zijn herken ik ook! Hier dus ruim 2 jaar borstvoeding gegeven en ze werd natuurlijk wel eens ziek (gaat ook naar kdv), maar het was altijd heel snel weer voorbij, meestal na een dag al 😊

25 dagen geleden

Ik heb 2 kindjes bv gegeven en heb dit als super positief ervaren. Nooit gedoe met flesjes maken, meenemen want melk was altijd mee. En dus ook geen extra afwas van alle flessen😂 Melk is altijd op de juiste temp, en perfect voor wat je kind op dat moment nodig heeft. Het begin is soms doorzetten en hardwerken maar als het eenmaal goed loopt dan ben ik van mening dat juist flesvoeding meer gedoe is🤭 2 meiden meer dan een jaar mogen voeden en het was super speciaal!

24 dagen geleden

Wat fijn deze positieve verhalen! Ben op dit moment 39+4 zwanger en wil ook graag borstvoeding gaan geven. Heb een tijdje geleden een online cursus gevolgd van een lactatiekundige hier uit de buurt wat zeker voor meer kennis heeft gezorgd. Heb ik twijfel gestaan om de cursus van Teddy Roorda te volgen. Maar heb besloten om contact op te nemen met de lactatiecundige zodra de kleine geboren is. Mits dat nodig is natuurlijk al lijkt het mij sws fijn dat er iemand even mee kijkt en tips geeft. Of helpt zodra je weer aan het werk gaat. Ik hoorde laatst dat een opvang (vraag mij niet welke) geen borstvoeding wilde geven ivm hygiëne. Dit mag toch helemaal niet geweigerd worden neem ik aan.

24 dagen geleden

Reactie op adinda06

Wat fijn deze positieve verhalen! Ben op dit moment 39+4 zwanger en wil ook ...
Haha zoiets raars heb ik echt nog niet eerder gelezen.. ze moeten zich wel aan bepaalde richtlijnen houden van de GGD met betrekking tot het aantal keer opwarmen (en weggooien) van borstvoeding. Maar dat ze geen bv geven in verband met hygiëne?? Absurt!

24 dagen geleden

Oh ik heb het tot 13 maanden gegeven omdat het relatief makkelijk ging, ik vond het fijne momenten. Ik ben alleen gestopt om m'n cyclus weer terug te krijgen voor deze zwangerschap. Ik vond het een heel fijn moment altijd, lekker even liggen met m'n zoontje vaak of rustig zitten, dan was hij zo kalm tegen je aan(op den duur ook niet meer hoor haha). Kolfblokken op werk gaf in mijn geval minder cliënten op de dag dus ook meer rust. Ik gaf volledig op verzoek waardoor ik wel wat vaker op de dag voedde dan standaard bij flesjes, maar daardoor ook goede productie van melk denk ik. En snachts kwam ik daardoor weer heel makkelijk in slaap want je maakt een stofje aan dat je weer makkelijk gaat slapen na voeden. Je bent er wel altijd aan gebonden, nachten, of als je weg ging moest je kolven dus niet volledig los van het voeden vond ik. Maar met die handsfree kolven van tegenwoordig vond ik dat ook niet rampzalig, zat ik gewoon tijdens kolven in restaurant op de skipiste zelfs. Denk wel dat het me extra energie heeft gekost en wat vermoeiender was achteraf gezien. Ook feit dat je kindje meteen de antistoffen van je krijgt voor het virus dat je op dat moment in huis hebt is mooi voor de weerstand opbouw. Hij is eerste jaar veel verkouden geweest maar echt bijna nooit ziek geweest. En als wel dan maar een nachtje, denk dat borstvoeding daar wel in ondersteund naast genen. Ik ben het na 10 maanden gaan combineren met kunstvoeding op werkdagen trouwens. Ik ga bij dit kindje als het niet veel stress oplevert het voeden weer lang doen. Als het alleen maar stress geeft met weinig perspectief op beter dan doe ik het maar heel kort paar weken. Gewoon proberen en kijken wat goed voelt en dan vormt zich dat vanzelf. Lactatiekundige ook gewoon snel inschakelen kan ook echt stress schelen maar was bij mij gelukkig niet nodig. Maar heel veel stress is borstvoeding ook niet waard denk ik. Je moet er wel een balans in kunnen vinden. Ik denk dat dat voor de meeste vrouwen echt mogelijk is. Maar het kost zeker een hap tijd, dus andere dingen moet je dan iets laten vieren zoals dingen in huishouden of paar momenten op werk.

24 dagen geleden

Reactie op adinda06

Wat fijn deze positieve verhalen! Ben op dit moment 39+4 zwanger en wil ook ...
Huh? Dat ze dat niet zouden willen doen is echt absurd. Geen idee of ze het mogen weigeren of niet, maar zou voor mij wel echt een reden zijn om elke andere opvang te kiezen. Natuurlijk zijn er wel richtlijnen waar ze zich aan moeten houden (en jij je dan dus ook aan moet houden): https://www.rivm.nl/hygienerichtlijnen/kdv-psz-bso Maar lijkt me dat elke opvang zich daar toch aan zou moeten kunnen houden. Hebben toch overal wel een koelkastje en iets om een flesje op te warmen...