55 Reacties

24 dagen geleden

Ik heb 1,5 jaar borstvoeding gegeven en voor mij was dit ook een hele positieve ervaring. Het opstarten ging bij mij niet vanzelf doordat ik een keizersnede heb gehad waardoor je in het begin veel extra moet bijkolven om de productie opgang te krijgen. Toen het eenmaal liep vond ik het heel makkelijk en fijn. Bijkomstig voordeel voor mijzelf was dat ik na een paar weken op m’n oude gewicht zat en ook daarna veel kilo’s ben afgevallen.

24 dagen geleden

Ja! In het begin is het even wennen, maar heb het 2 jaar gedaan en ben van plan het weer te doen.

24 dagen geleden

Het is top! Mooiste wat er is! Laat je niet ontmoedigen! Start dit magische avontuur en getrouw op je moeder gevoel… 🤎

24 dagen geleden

Borstvoeding is zo fijn! Je hebt het altijd bij je, het is altijd klaar, op de goede temperatuur en gewoon even lekker knuffelen. Antistoffen die je kindje al meekrijgt is natuurlijk ook super. Tuurlijk krijg je er ook het kolven bij, het kost energie, en nog steeds weinig tot geen alcohol drinken (kan wel mits goed getimed, is natuurlijk eigenlijk ook gezonder voor onszelf 😉). Maar dat is het helemaal waard wat mij betreft!

24 dagen geleden

Ik ben super blij dat ik borstvoeding kan geven, moet er nog een beetje m’n weg in vinden maar wat heerlijk zijn de momentjes dat hij tegen me aan ligt met een tevreden gezichtje. Het is altijd op temperatuur en bij de hand.

23 dagen geleden

Heel positief hier. Mijn zoontje van nu bijna 33 maanden drinkt nog steeds bij mij voor het slapen gaan. Het is zo’n fijne vorm van troost en comfort op deze leeftijd en als hij ziek is fijn om nog wat nuttige stoffen mee te kunnen geven. Toen hij kleiner was vooral heel makkelijk, die borsten heb je altijd bij je dus geen gedoe met flesjes e.d. En borstvoeding geven geeft veel gezondheidsvoordelen, ook voor jezelf! Enige minpunt vond ik het kolven op werk, dat uiteindelijk tot zo’n 15 maanden gedaan, waarvan de laatste 3-4 maanden enkel in lunchpauze. Start van borstvoeding vond ik wel pittig, maar ik geloof dat een nieuwe baby met kunstvoeding ook pittig is. Hoop dat met de nieuwe baby het ook weer zo lang mag lukken. Tip voor de mama’s die nog info zoeken: de online borstvoedingscursus van Teddy Roorda is heel praktisch. En zoek alvast een lactatiekundige in de buurt zodat je laagdrempelig contact kan zoeken als je hulp nodig hebt in/na de kraamweek. Check je verzekering, wellicht wordt de cursus en lactatiekundige vergoed.

23 dagen geleden

Heel positief hoor. Ja t vergt doorzettingsvermogen. En je moet ook goed voor jezelf zorgen. Maar ik vind t zoiets prachtigste tussen moeder en kind. En ook t beste voor t kindje. Ik ben zwanger van de 5de. Mijn jongste heb ik 13 maanden gegeven. Toen gestopt vanwege zwamgerschapswens. Wel moet je goed weten hoe en wat. En in t begin ist lastiger. Borsten en kindje moeten wennen Maar als alles op de rot is is t zoveel handiger ook.

23 dagen geleden

Hebben meerdere mensen last van een kind die de borst weigert? Ik heb genoeg melk, kolf het nu elke keer af. Maar mijn dochtertje is 6 dagen oud en weigert in elke vorm om aan te happen. Zoveel dingen geprobeerd maar ze raakt helemaal overstuur als ze uit de borst moet drinken.

23 dagen geleden

Reactie op Inayaaa20

Hebben meerdere mensen last van een kind die de borst weigert? Ik heb genoe ...
Probeer een tepelhoedje? Misschien lukt het aanhappen niet door een verkorte tong of lip bandje. Dit had mijn 2de zoontje namelijk ook. Bij hem is die toen geknipt. ( heel zielig maar moest helaas) Maar met een tepelhoedje lukte het hen wel namelijk.

23 dagen geleden

Reactie op Inayaaa20

Mijn zoontje hapt 9/10x ook niet goed aan maar zodra ik een tepelhoedje gebruik heeft hij geen enkel probleem ermee. Misschien raakt je tepel net niet goed genoeg de plek voor de zuigreflex. Ik ga nog wel kijken bij een lactatiedeskundige maar voor nu gebruik ik gewoon even het hoedje.

23 dagen geleden

Reactie op Inayaaa20

Wat vervelend zeg, kan veel oorzaken hebben zoals geen goede aanhap of snelle toeschietreflex. Knap van je dat het kolven wel lukt! Zoek een lactatiekundige die z.s.m. even mee kan kijken.

23 dagen geleden

Ik heb helaas ook geen goede ervaring. Heb vanaf toen ook gezegd volgend kindje krijgt kunstvoeding. Nu ik weer zwanger ben heb ik dit alsnog hardop gezegd, wel twijfelde ik over de colostrum omdat hier antistoffen e.d. inzitten, dus het werd eerst alleen de colostrum(toen was het prenataal kolven of 1dag/enkele dagen bv geven voor colostrum). Gisteren bij vk geweest voor geboorteplan en uiteindelijk nu besloten om het per dag te bekijken wanneer de baby geboren is. We gaan bv proberen, kijken hoe ik het ervaar en dan kan ik dan besluiten wat ik doe. Ik haal wel voor de zekerheid een pot kv voor als ik het toch niet fijn vind en dan kunnen we gewoon makkelijk verder met de kv. Dus ik zou adviseren, probeer het kijk hoe je het vind, vind je het niks dan ga je gewoon kv geweest. Gaat het bij jou wel goed dan heb je er veel voordelen aan!

23 dagen geleden

Reactie op Sjck1992

Ik heb helaas ook geen goede ervaring. Heb vanaf toen ook gezegd volgend ki ...
Dat klinkt als een heel mooi plan! Ik had ook de 'we zien wel hoe het loopt' instelling en hoe het ook uitwerkt, het houdt jezelf relaxt. Denk dat dát zo belangrijk is, er gebeurt al genoeg 🙂

23 dagen geleden

Reactie op Inayaaa20

Hier ook hoor. Ik blijf het overdag elke voeding proberen, en kolf even 1 minuutje voor om de tepel goed te krijgen zodat het aanhappen makkelijker is. We hebben een enorm luie drinker ook aan de fles. Ik kolf dan 4x per dag (overproductie) en bied na elke live voeding de fles aan en snachts krijgt ze sowieso enkel de fles tenzij ik wakker en happy genoeg ben om het te proberen. Dit even aankijken en anders inderdaad een lactatiekundige laten kijken maar volgens verloskundige en kraamzorg gewoon een luie drinker die even tijd nodig heeft om het te leren